RÝCHLI A ZBESILÍ

RÝCHLI A ZBESILÍ

5.0

Tatrafilm tento týždeň ponúka unikátnu kombináciu premiér, pri ktorých si prídu na svoje milovníci rýchlej akcie i ženských priorít a problémov. Je tu štvrtok, ktorý nahráva do karát fanúšikom svojho žánru a prináša dilemu všetkým, čo chodia do kina v pároch. Akú šancu zaujať druhé pohlavie má tento vyslovene mužský kus?

Od ostatných pretekov ubehlo pár rokov. Po akcii s vlakom Brian nechal Dominica ísť a venoval sa kariére v FBI. Dom presedlal v Dominikánskej republike na kradnutie benzínu priamo za jazdy z tiráku. No keď sa v registri kopia položky a flojdi sú neďaleko, rozhodne sa zdrhnúť a milovanú Letty necháva za sebou. O pár scén neskôr už obaja stoja na jej pohrebe a snoria po drogovom pašerákovi Bragovi – Brian ho chce lapiť kvôli zákonu, Dominic pre osobnú pomstu. Ich pretekárske skúsenosti im helfnú, Braga totiž hľadá šoférov na prevážanie mexického nákladu...

„Sú tu nejaké baby?“ pýtala sa jedna slečna pri vstupe do kinosály. Veruže áno! Rýchli a zbesilí nie sú obľúbení iba u chlapov, nejedna diváčka môže nechať oči na plátne s dvomi krásavcami. Pravda, na vlniace sa micky v bikinách skôr ceria zuby, no nie kvôli nim, prichádzajú do kín. Tým prvoplánovým lákadlom sú drsní chlapíci, vytunované autá, dynamické závody a štipka kriminálky.

Rýchli a zbesilí Rýchli a zbesilí Rýchli a zbesilí

O chlapov v akcii núdza nie je – a opätovné povolanie pôvodných hrdinov funguje dobre. Vin Diesel ako naštvaný macho je na správnom mieste a jeho tvrdosť prýšti z plátna. Paul Walker sa síce posunul v pretekoch na popredné priečky, no stále je (najmä v porovnaní s Vinom) za fičúrika, ktorý neraz schytá po hube. Osobne mi vadí, že na očakávaný stret čakáme 30 minút a prvotné doťahovanie trvá viac ako hodinu, no muži s dávnou i čerstvou minulosťou ním musia prejsť.

Scenáristi mali očividne problém vymyslieť zaujímavú zápletku pre nasadenie áut do akcie, tak si vypomohli typickým vzorcom drogovej kriminálky s inštaláciou starých známych. Je to návrat k vyšetrovacej akcii a táto mustra je ošúchanejšia, ako kšefty s autami, či rýdze preteky. Občas má tendenciu zdržovať, no neraz pomôže hrdinom posunúť sa vpred. Priemerný pokus.

Najväčšie sklamanie vyrážajúce hodnoteniu toľko bodov, je však to pretekárske „maso“, ktoré si prišli vychutnať fanúšikovia série. Gro úvodnej sekvencie (preteky s cisternami) ste videli v traileri a okrem nej sa jazdí iba párkrát, pričom mestská akcia si vypomáha GPS a na monitor zízame viac, ako by sme mali. A potom je tu iba slabšia séria Need For Speed: Tunnel, ktorá raz poteší, na druhý už menej. To je všetko – ešteže Vin párkrát vystrelí vo finále z brokovnice, lebo o treskúcej akcii, by tu už nebola reč. Je jej máličko a ani z pretekov si veľa neužijete. Ešte aj tých báb je tu akosi pomenej a štartujúca slečna, je nahradená virtuálnou?!

Rýchli a zbesilí majú originálne súčiastky, sú novým modelom. No, ako by mu chýbal olej či nitro, aby vydržal viac, ako len po prvú zákrutu. Justin Lin poslal sériu takmer do čerta, pardon, do Tokia, a teraz ju mierne vylepšil. Neexistuje jasnejší dôkaz vyčerpanosti série a v jej dobrom mene ju navrhujem ukončiť týmto dielom. Totiž, či máte japonských výrastkov, alebo starých borcov, už to neťahá, ako prvý raz.

Fast & Furious (USA, 2009, 99 min.)
Réžia: Justin Lin. Scenár: Chris Morgan. Kamera: Amir M. Mokri. Strih: Fred Raskin, Christian Wagner. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, John Ortiz, Laz Alonso, Gal Gadot, Shea Whigham, Liza Lapira

autor Michal Korec 3.4.2009
5.0
10