TEMNÝ RYTIER

TEMNÝ RYTIER

10

Nazvať Temného Rytiera komiksom je urážkou tohto 152-minútového kriminálneho eposu. Svet utkaný bratmi Nolanovcami je štúdiou ľudského charakteru, gréckou tragédiou, spracovaním udalostí 11. septembra a filozofickým rozborom podstaty hrdinstva a symbolizmu.

Temný Rytier je predovšetkým príbehom vzostupu a pádu Harveyho Denta (Aaron Eckhart), nového prokurátora a gothamského „bieleho rytiera“. Joker (Heath Ledger) figuruje iba ako katalyzátor udalostí a protipól Batmana. Kde Batman je neúplatnou veličinou, riadiaci sa jediným pravidlom (nezabiješ), je Joker zosobnením anarchie rozosievajúci chaos a paniku. Prvá polovica Temného Rytiera, zakončená obrovskou akčnou sekvenciou, je len kvalitnou predohrou pred neúprosným sledom temných a brutálnych scén predstavujúcich jednu z najlepších drám posledných rokov. Jokerov plán stavia postavy pred neúnosné morálne rozhodnutia bez „správnej“ voľby. Každý kto prežije, je morálne skorumpovaný a/alebo fyzicky poznačený, keď sa film konečne plne otvorí so svojou smutnou výpoveďou o podstate hrdinstva.

V tomto zmysle je Temný Rytier veľmi podobný gréckej tragédii (namiesto bohov používa superhrdinov). Premena Harveyho Denta na Two-Face je už súčasťou folklóru a podobne ako Gréci, aj dnešní diváci vedia, ako sa príbeh skončí, ešte predtým než začne. Nolanovcom a Eckhartovi sa napriek tomu podarilo vytvoriť Denta, ktorému želáme, aby sa nevyhnutné nestalo skutočnosťou. Keď sa scenár k tomu momentu dostane, je Dentova premena rázna, krutá, bolestná a hlavne uveriteľná. Zámerne spomínam Eckharta a jeho fantastický herecký výkon ako prvý, pretože popri extravagantnosti Ledgerovho Jokera, sa ľahko stratí. Áno, Ledgerov Joker je naozaj tak geniálny a nemienim tu opakovať superlatívy o jeho výkone. Ešte som nezažil, aby sa herec tak dokonale stratil v postave, ako Ledger v Jokerovi. Každá minúta, ktorú trávi na plátne, je zároveň fascinujúca, odpudivá a hlavne nepredvídateľná. Oscar za vedľajšiu úlohu by mu bol istý, aj nebyť jeho predčasnej smrti.

Temný rytier Temný rytier Temný rytier

Avšak najsilnejším atribútom Temného Rytiera je jeho tematická hĺbka a viac-vrstvové posolstvo. Politicky je film rozporuplný, ale konečná myšlienka o význame hrdinstva a potrebe symbolov, je nezvyčajne silná. Snímka je zároveň pozoruhodným spracovaním udalostí 11. septembra a zmien v (americkej) spoločnosti nimi vyvolaných (otázka mučenia, nezákonné odpočúvanie, všeobecná atmosféra strachu). Viaceré z najpamätnejších momentov sú dialógové scény (Joker a Two-Face), ktoré sú častokrát dramatickejšie, ako akčné vsuvky a divák si priam želá, aby akcia skončila a film sa venoval postavám.

To neznamená ale, že by akcia bola nudná. 180-miliónový rozpočet je rozhodne vidieť a automobilové naháňačky sú snímané ľúbivo, dynamicky. Nolan sa síce zlepšil v nakrúcaní bitiek, ale bohužiaľ nie o toľko, ako Paul Greengrass medzi Bournovým mýtusomUltimátom. Súboje sú preto naďalej chaotické, aj keď to paradoxne pomáha filmu pôsobiť viac dramaticky - než komiksovo. V hereckej plejáde Eckharta a Ledgera sa Christian Bale trochu stráca – po tom ako Batman Začína bol jeho príbehom, teraz v tradícii predošlých filmov Batman ustúpil do pozadia. Batmanov zmenený hlas, ktorý pôsobil navýsosť efektne v prvej časti, tu pôsobí miestami trápne, hlavne pri filozofických debatách s Jokerom a Two-Faceom.

Temný rytier Temný rytier Temný rytier

Všetky tieto výhrady sa však strácajú oproti obrovskému úspechu, akým je samotný príbeh Temného Rytiera. Nemáme tu „iba“ komiksovú adaptáciu, ale dôkaz, že vážne, dospelé témy, sa dajú spracovať aj v tejto forme, spôsobom nútiacim k premýšľaniu a zanechávajúcim trvácny dojem (podobne ako Jokerov kúzelný trik).

Temného Rytiera som videl medzičasom dvakrát a každé uzretie iba prehlbuje dojem dokonalosti, ktorý vo mne Nolanov film zanechal. Nejedná sa iba o najlepšiu komiksovú adaptáciu všetkých čias, meniacu a povyšujúcu celý žáner, ale zároveň o jednu z najlepších kriminálnych drám a doteraz najlepší film roka. A keď zaznie posledná veta filmu, objasňujúc názov filmu a dávajúc mu hlbší význam, budete so mnou súhlasiť ...

The Dark Knight (USA, 2008, 152 min.)
Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Christopher Nolan, Jonathan Nolan. Kamera: Wally Pfister. Strih: Lee Smith. Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer. Hrajú: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman

autor Marek Vojtko 22.7.2008
10
8.6