TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH

TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH

9.0

Bratia Coenovci ohúrili Cannes a dobyli americkú Akadémiu. Je táto krajina aj pre vás?

Citát od írskeho básnika a dramatika Yeatsa, napriek tomu, že bol myslený inak, trefne vystihuje beznádejnosť a posledné zvyšky (neúspešného) pokusu čeliť nástupu súčasnej doby. Je pravdou, že každá doba má svoju mladú generáciu, ktorá sa derie dopredu a láme všetko, čo jej stojí v ceste, a starú generáciu, ktorá bráni svoj svet a začína mať pocit, že to tu už nie je pre nich. Málokedy je to však tak mrazivé a neúprosné, ako v knihe Cormaca McCarthyho. No a bratia Coenovci tomu posolstvu rozhodne neublížili.

„Všetko sa začína voľbou“, vravieval Morpheus ústami Laurenca Fishburna, a Llewelyn Moss (Josh Brolin) si je toho veľmi dobre vedomý, keď opatrne, s puškou v ruke, zostupuje dolu kopcom k opusteným autám a k telám zastrelených mužov. Jeho úsporná reč, úsporné pohyby a premýšľanie nad každým krokom dodávajú jemu i divákovi pocit bezpečia a istoty, že vie, čo robí. Príchodom Antona Chigurha (Javier Bardem) sa však istota skúseného lovca mení na útek splašenej zveri. Moss je hnaný nehostinnou krajinou a hraničnými mestečkami jedným z najdesivejších monštier súčasnej kinematografie. Každý krok, zdá sa, vedie nesprávnym smerom a stále viac životov sa dostáva do ohrozenia.

Táto krajina nie je pre starých je v určitom zmysle slova westernom. Je to príbeh z juhu USA, je to príbeh tvrdých a mlčanlivých chlapov, ktorí si berú na plecia a pred mušku viac, ako obvykle. Rovnako westernovo pôsobí príbeh naháňačky, v ktorej jeden uteká, druhý prenasleduje a tretí sleduje a snaží sa pochopiť. Krajina je však ponúka viac, ako len tieto formálne prvky. McCarthy cez postavu šerifa – rozprávača (vo filme Tommy Lee Jones ) otvára otázky morálky, doby a ľudí, ktorí ju tvoria. Otvára však aj tému smrti – chladnej, nezastaviteľnej, náhody – nevyspytateľnej, a ľudského šťastia – krehkého a zraniteľného.

Táto krajina nie je pre starých Táto krajina nie je pre starých Táto krajina nie je pre starých

Keď Coenovci siahli po McCarthyho knihe (urobte to smelo aj vy) bola to veľmi dobrá voľba. Dobrá vďaka obsahovej kvalite knihy a dobrá aj umeleckým súzvučením. Schopnosť Coenovcov rozprávať príbeh, budovať charaktery, ale najmä presne triafať hranicu medzi drsnou mrazivosťou a čiernym sarkazmom, sa pre túto tému hodí priam dokonalo. Ani si neviem predstaviť, kto iný by ju vlastne mohol tak hodnoverne adaptovať.

Prúd pochvál treba určite začať castingom. Obsadenie Javiera Bardema (Oscar za vedľajšiu postavu) je jeho povestnou čerešničkou, pod ktorou je poctivá porcia šľahačky a koláča. Ďalším pozitívom je tempo príbehu. To čo sa sprvoti zdá mierne ospalé, je v skutočnosti kusom kvalitnej adaptácie a zoštíhľovania na to najpodstatnejšie, a zároveň i budovaním atmosféry a postáv. Keď budem hovoriť len o vizuálnej stránke, tak prvý Chigurhov dotyk s predstaviteľmi zákona (výraz tváre sa dostal i do trailerov) i stretnutie s loviacim Llewelynom (zvláštne meno) a kávu popíjajúcim šerifom, sú slušné príklady rýchleho a presného uvedenia charakteru postavy. Scéna so psom prenasledujúceho Mossa v rieke, je zas dôkazom, že Coenovcom nie je cudzia ani klasická stávka na okamžitú dramatizáciu udalosti.

Réžia a scenár veľmi poctivo slúžia príbehu a napriek tomu, že mu neprinášajú nové významy (je otázne, či to je vôbec nutné v tomto prípade) majú dostatok obrazovej invencie, aby ju podali filmovo. Ak mi niečo chýba (po obrazovej stránke) tak je to absencia absolútneho znaku. Niečoho, čo si (okrem výrazu tváre Antona Chigurha) navždy zapamätám a čo by dokonca mohlo byť predmetom kultu, či citácii. Na druhú stranu to umožňuje upriamiť pozornosť na obsah, nad ktorým sa dá meditovať naozaj rôzne v závislosti od ambícii a vôle diváka. Dramatický príbeh a boj o život totiž ponúka ešte zopár tém navyše.

„No Country for Oil Man“, alias víťazné ťaženie na ostatných Oscaroch (štyri zlaté sošky) a porážka konkurenčnej ropnej ságy v kategóriách film a režisér, je veľkým úspechom celého autorského tímu. Divácky záujem a prípadná sebareflexia na tému „kam kráčame“, by boli úspechom ešte väčším. Nerobme si však ilúzie, pretože minca môže zakaždým dopadnúť inak...

No Country for Old Men (USA, 2007, 122 min.)
Réžia: Ethan Coen, Joel Coen. Námet: Cormac McCarthy – román. Scenár: Ethan Coen, Joel Coen. Kamera: Roger Deakins. Hudba: Carter Burwell. Hrajú: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Garret Dillahunt, Tess Harper

autor Vladimír Kurek 28.2.2008
9.0
9.1