PIRÁTI KARIBIKU: TRUHLICA MŔTVEHO MUŽA

PIRÁTI KARIBIKU: TRUHLICA MŔTVEHO MUŽA

8.0

Noví Piráti ničia rekordy amerických rebríčkov spoľahlivo ako obávaný Kraken v nejednej scéne filmu. Stojí ich dobrodružstvo za to?

Prvý diel Pirátov Karibiku potvrdil čuch a perfektný timing producenta Jerryho Bruckheimera na letný hit. Hoci sa už Jerry neraz popálil (Česká spojka, Kráľ Artuš), stále sa mu darí vytiahnuť tematicky zaujímavý blockbuster. Pri Pirátoch ho čakalo dvojnásobné riziko, pretože subžáner dostal nemilosrdne na frak v podobe stomiliónového prepadáku Ostrov hrdlorezov. Ale keď sa Jerry obklopí dobrým tímom fachmanov, projekt nemôže nevyjsť. Najmä keď má v pozadí známu atrakciu a bohaté zázemie Walta Disneyho. Piráti Karibiku sa vyprofilovali na stabilný hit, pretože v roku 2003 vydržali na solídnych miestach rebríčku prakticky celé leto. To sa nestáva pri každom kúsku. Na druhej strane, práve také filmy sa stávajú sčasti kultom a sčasti základným kameňom pre výdatnú franchise.

Druhý diel bol otázkou času pre opätovné stretnutie všetkých starých známych i nových zúčastnených. A pretože potenciál pirátskej tematiky sa opätovne naštartoval a bohatol priamo úmerne tržbám prvého dielu, nakrútili sa rovno dve pokračovania naraz. Podobný štýl produkcie si vyskúšal už aj Joel Silver s trilógiou Matrixu a svojím spôsobom na ňu doplatil. Pri Pirátoch Karibiku je otázne, či sa dokážu z tejto kliatby vykopať a dopadnúť v konečnom dôsledku lepšie. Uvidíme. Ale komparácia s Matrixom nie je až taká márna, hoci by ste na ňu na prvý pohľad nestavili ani deravý groš či fľašku rumu.

Na krásny biely porcelán dopadajú ťažké kvapky dažďa. Nevesta zviera v rukách svadobnú kyticu. Jej účes zaliali kropaje dopadajúceho lejaku. Závej vymáčaný v najbližšej kaluži. Ženích v nedohľadne. Idyla skončila ešte na konci prvého dielu. Nové dobrodružstvo začína neslávne. Dvojica hrdličiek putuje na úplne iné miesto ako si želali. Ale predsa existuje možnosť záchrany! Stačí nájsť známy kompas Jacka Sparrowa, ktorý vás zavedie na miesto, po ktorom vaše srdce najviac túži. Ľahko sa povie, ťažšie vykoná napriek dokumentu, ktorý môže z Jacka urobiť legálneho plavca šírim karibským morom. Pretože Jack Sparrow je kto-vie kde a len občas sa objaví v Tortuge na rekrut nových mužov.

Čierna perla sa medzitým plaví moriami, jej posádka neustále piští po niečom blyšťavom, a jej kapitán postupne prepadá depresii. Nehovoriac o nečakanej návšteve, ktorá mu prináša temné znamenie. (You’re a marked man, Jack Sparrow – Si poznačený muž, Jack Sparrow!) To si spomenul Davy Jones na nesplatený dlh známeho kapitána. A bude sa platiť! Existuje cesta von zo šlamastiky, ktorá vedie buď k záhube alebo storočnej službe na lodi menom Bludný Holanďan? Možno áno, stačí nájsť truhlicu mŕtveho muža, v ktorej sa nachádza vzácny obsah jedného kapitána a kľúč k nej je skrytý nevedno kde. O tom, že sa skôr alebo neskôr do hry dostane aj omieľaný Kraken a dvojica Will Turner – Elizabeth musí byť reč, najmä v solídnej stopáži predkladaného sequelu rátajúcej 141 minút od loga Walta Disneyho po začiatok záverečných titulkov...

Druhí Piráti Karibiku skrývajú v sebe podstatne viac očakávania ako prvý diel. Najmä v júli 2006, keď súčasný rok nevyzerá (nielen) z finančného, ale aj kritického hľadiska najlepšie. Poriadny hit tu chýba ako soľ a množstvo očakávaných blockbustrov nenaplnilo svoje predpoklady. Napríklad celý máj je v očiach nejedného diváka obrovskou spľasnutou bublinou. Do nej sa dostal doslova stroskotaný Poseidon, mizerná adaptácia Da Vinciho kódu alebo aj tretí X-Meni, ktorí prišli o svoje čaro. Jedine tretia Mission Impossible sa dá uložiť do pamäte, ako dobrý film. A zvyšok je úplná prázdnota navŕšená jedine vydrúľanými litrami coly a vreckami popcornu.

Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža

Ostatný druh očakávania je prirodzenejší a dlhodobejší. Na nový diel Pirátov Karibiku sa teší divácke osadenstvo celé tri roky. Opakované pozeranie prvého dielu utvrdilo aj nejedného neveriaceho, že toto je kvalitný dobrodružný film. A zaslúži si aj pokračovanie, v ktorého prospech slúži navyše fakt, že sa tu zišiel rovnaký tím a ten vie žmýkať z načrtnutého sveta ďalšie zaujímavé príbehy. Príbeh, v ktorom hrá hlavnú rolu dvojica Jack Sparrow – Davy Jones nesie v sebe prísľub citeľne zamotanejšieho a temnejšieho dobrodružstva. Celá atmosféra sa prehupne už z prvých minút filmu do iného tónu. Každá zrada má tvrdší dopad na hrdinov (nielen v hlavných úlohách) a už z expozície cítiť, že slnečné dni z Kliatby Čiernej perly rýchlo pominuli a ostáva tu temnota zobrazovaná aj odlišným nástupom Jacka Sparrowa (pričom osobne si myslím, že vtipnejším ako minule). Ale čierny humor, zmysel pre iróniu a vyšinutosť niektorých hereckých postáv tu nemôžu chýbať a pomáha odľahčiť celkovo neľahký údel všetkých zúčastnených. Temnota väzí nielen v lokáciách, ale aj vo vnútri každého hrdinu náchylného k prekabáteniu či neľahkej zrade vedúceho do ťažšie stráviteľného konca.

Scenáristi vytvorili veľké dobrodružstvo rozdelené do dvoch filmov. S výnimkou cca posledných pätnástich minút si tento fakt nemusíte uvedomovať, ale čím bližšie ste k záverečným titulkom, tým výraznejšie vo vás buble pocit, že toto nemôže dopadnúť dobre. A veruže nie, potvrdí sa množstvo kúsočkov zápletky týkajúcich sa konca, ktoré sa objavili na internetových diskusiách. Fakt, že sledujeme iba prvú polovicu cca 270- až 300-minútového spektáklu sa odzrkadľuje najmä v prvej hodine resp. hodine a pol tohto príbehu. Hustota filmu je dvojaká – hrubá zápletka týkajúca sa Davyho Jonesa, Krakena a Jackovým prekliatím sa viac zobrazuje vo výraznejšom spektre až po 60. minúte filmu. Dovtedy nás čakajú rozličné čiastočné dobrodružstvá týkajúcej sa anglických guvernérov, výlet na ostrov ľudožrútov a iné vtipné situácie, v ktorých si obľúbení hrdinovia otestujú svoje opätovné pôsobenie na plátne. Pokiaľ nečakáte hneď totálny akčný nástup morských príšer, krvilačných pirátov, ale vystačíte si so známymi tvárami, budete sa príjemne baviť.

To v druhej hodine sa vydáme za mystickou Tia Dalmou, nalodíme na Bludného Holanďana, objavíme truhlicu mŕtveho muža a celý film naberie konečne poriadne grády načrtnuté už v traileri. Ponúka sa otázka, či je tento postup scenáristov správny, t.j. skoro prvú polovicu filmu iba vyčkávať a až potom rozbaliť všetky ingrediencie naplno. Ale pozrite sa, pred tromi rokmi to fungovalo a diváci boli spokojní. Netreba sa čudovať scenáristom, že aplikovali rovnaký postup. Osobne mi v roku 2003 tento štýl vadil, pretože som bol navnadený na poriadnu 140-minútovú akciu, ale tá sa dostavila až v druhej polovici filmu. Tento rok som bol už pripravený, že scenáristi môžu zobrať príbeh miernou okľukou. Bol som spokojný, pretože sledovať starých známych vo vizuálne bohatých reáliách, to je celkom slušná bašta. Dynamické dobrodružstvo rozbehnuté v druhej polovici očividne navnadilo divákov a aj ich väčšmi potešilo. Názory po skončení filmu však boli celkovo pozitívne; tento prístup je funkčný. Napriek tomu sa v kútiku srdca teším na alternatívu, že tretí diel môže byť akčnou extravaganzou od začiatku do konca... Môže nastať, ale nemusí.

Ale hoci boli prví diváci celkom spokojní, nemožno vylúčiť alternatívu, že v očiach ostatných bude druhý diel pôsobiť trošku slabšie, hoci sú prísady namiešané veľmi podobne (herci, hustota príbehu, akcia, humor). Môže za to jeho väčšia temnota viažuca sa napríklad k profilu Davyho Jonesa alebo Billa „Čižme“ Turnera. Tú nemusia stráviť niektorí najmladší diváci alebo časť ženského osadenstva. Ľahkosť prvého dielu je fuč a nahradzuje ho komplikovanejšia situácia, ktorej čelí aj samotný Jack Sparrow. Je to hynúci druh, ktorý si musí nájsť miesto v Novom svete a nie je to vôbec jednoduché. Výborný mix prvého dielu prichádza v novej variácii, ale ako to už neraz pri sequeloch býva, v očiach niektorých návštevníkov blockbustrovej atrakcie môže stratiť pôvodne kúzlo, čaro nevideného a prvýkrát objavovaného. To sa tentokrát nekoná, hoci tvorcovia očividne veľmi túžili napriek temnejšiemu príbehu baviť seba i diváctvo rovnakým spôsobom.

Hľadať eventuálne chyby alebo odlišnosti od vašich očakávaní i diváckeho vkusu nie je ťažké, otázny bude váš postoj k nim. Niektorým môže prekážať pomalší rozbeh do diania s truhlicou mŕtveho muža. Napríklad Davy Jones dorazí až v druhej tretine filmu. Ale v tomto smere treba brať túto hodinu ako expozíciu do niekoľkohodinového kolosu a v tomto kontexte už tak nudne vyjsť nemusí. Niekomu bude chýbať viac akcie. To je pravda, akčné inferno sa tu nekoná a hoci sa stále deje niečo dynamické, spektakulárnu akciu v štýle vzájomnej streľby dvoch lodí alebo útoky Krakena zmestíte pomaly do 15 minút dĺžky filmu. Ale akcia tu vlastne nechýba, len má inú podobu – bitky v Tortuge, nástupu posádky Bludného Holanďana, výletu na ostrov ľudožrútov alebo laškovania obyčajných pirátov s pokladom. Na druhej strane, napriek fantastickým lokáciám sa vynára klasická otázka, kam putovalo celých 225 miliónov dolárov z rozpočtu, pretože na ne tento film veru nevyzerá...

Jedno je isté, Piráti Karibiku obsahujú stále množstvo humoru i fantastického zázemia. Svet je dostatočne bohatý a nedôjde len na Krakena. Celá posádka je zložená z rozlične poskladaných pirátikov slúžiacich Davy Jonesovi. Sú aj dostatočne vtipní a vôbec, pozadu neostáva ani posádka Čiernej perly. O drobné fóriky nie je núdza a opäť dôjde aj na rum a iné klasické témy (oceňujem napríklad „ducha nahnevanej lady“). Ale pozor, je veľmi pravdepodobné, že na prvé zhliadnutie sa vám tieto nuansy nepodarí zachytiť, pretože budete bažiť skôr po akcii a vizuálnom dobrodružstve. Nevadí, počkajú si na vás a aj v sále budete cítiť, že ich síce nezachytí každý, ale zábava v týchto momentoch nechýba.

Je výborné, že pri Pirátoch Karibiku sa zišiel rovnaký tím a dohliadol s výnimkou mierne temnejšieho a do dvoch dielov rozdeleného príbehu na rovnaký pocit, s ktorým máte absolvovať toto dobrodružstvo. To znamená, že aj po technickej stránke majú prvý i druhý diel k sebe veľmi blízko. Žiadny dynamický strih, bullet time či podobné serepetičky! Toto je dobrodružstvo, kde sa dáva prednosť švenkom kamery a celkom, ktoré výborne vyzerajú v širokouhlom podaní na veľkom plátne. Sú filmy, kde by ste hromžili, že prečo neukáže kameraman Čiernu perlu zakotvenú na pláži v celej kráse. Tu sa báť nemusíte, tvorcovia si uvedomujú atraktivitu lokácií i objektov a nechávajú im priestor na vyniknutie.

Aj režisér Gore Verbinski drží opraty celého filmu spoľahlivo, hoci postupom času sa ukazuje, že každý žánrový film vie nakrútiť veľmi dobre, ale nemá veľmi originálny štýl. Skôr je to zručný remeselník zo starej školy, ktorý zvláda tri pirátske dobrodružstvá, mexickú akčnú komédiu, hon na myš i príbeh o polepšujúcom sa cynikovi hlásajúcom predpoveď počasia. Na jednej strane je dobré, že neexperimentuje, ale na druhej strane by možno filmoví fanúšikovia kus originality privítali. Ale masy budú spokojné, Verbinski veľmi netestuje divákov, ale servíruje všetko na istotu. Rozhodne je to lepší postup ako v prípade trilógie Matrix, kde mali bratia Wachovski veľké oči, do druhého a tretieho dielu narvali všetko, čo ich napadlo, vrátane bláznivej akcie i vážneho filozofovania a z celého sveta urobili veľkú frašku. To Verbinskiho tým ponecháva rovnakú atmosféru i veľmi podobný štýl a jedinou zmenou je rozdeleniu príbehu na dva filmy. Žiadny iný štýl, žiadna filozofia. Aj Tia Dalma je jednoduchá postava, ktorá sem-tam niečo hrdinom poradí, ale nefilozofuje o zmysle života či poslaní tohto filmového sveta.

Na hereckom poli dominuje prirodzene Jack Sparrow v podaní Johnnyho Deppa. Ten predklada výborný výkon, ale vzhľadom na čiastočne menší priestor poskytnutý na plátne, sa nezaryje do pamäti tak výrazne, ako pred tromi rokmi. Srandičky sú stále super, ale ich originalita postupne redne. Na pomery hereckých výkonov však ide o silný nadpriemer. Orlando Bloom je na plátne trošku viac ako v prvom dieli, ale našťastie nie stále. Na jeho tvári vidieť nejedno absolvované akčné dobrodružstvo (Kráľovstvo nebeské), ale celkový výraz ostáva rovnako nevýrazný. Keira Knightley je na plátne, žiaľ, menej ako by si zaslúžila, už len kvôli rozvinutiu príbehovej línie Elizabeth. Takže kto tu berie veľký kus hereckej šou pre seba? Bill Nighty ako Davy Jones! Iste, je šialene namaskovaný, ale práca s hlasom i postavou mu ide výborne. V tomto smere je škoda, že ho nevidieť v celej stopáži, ale až v druhej a záverečnej tretine. A nezabúdame ani na Stellan Skarsgarda, ktorý ako Bill Turner slušne predstavuje tvrdosť minulosti i temnosť budúcnosti v niekoľkých detailoch na vetrom ošľahanú tvár.

Zhrnúť finálne dojmy nie je až také zložité. Nečakajte zbesilú akčnú jazdu, ktorú nám ukázali trailery, pretože môžete byť mierne sklamaní. Pripravte sa na celkom dobre prepracované dobrodružstvo s bohatou stopážou i dejovými nitkami. Takmer dvaapolhodinová dĺžka však nie je negatívom, skôr naopak, film ju potrebuje, aby vám ukázal všetky svoje pozitíva a dostatočne dlho servíroval svoju zápletku. Svet je dostatočne bohatý, humoru je dosť, príbehu tiež. Akurát poriadna treskúca akcia môže niekomu chýbať ku šťastiu. Pokiaľ však zoberiete nové dobrodružstvo s podobným štýlom ako prídavok k úspešnému filmu, nemusíte byť sklamaní. A vzhľadom na to, že väčšina blockbustrov tohto leta je aj tak sklamaním a nie kvalitným popcornom, tak Piráti vyhrávajú ešte väčším rozdielom. Nehovoriac o perfektnom júlovom timingu. A napokon treba uznať, že konečne dorazil aj kvalitný komerčný film, na ktorý sa môžete vydať aj viackrát. V tohtoročnom letnom suchu to nie je málo...

Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (USA, 2006, 150 min.)

Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio Kamera: Dariusz Wolski. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Bill Nighy, Stellan Skarsgard, Jonathan Pryce, Tom Hollander, Jack Davenport

autor Michal Korec 27.7.2006
8.0
9.0