PÁN A PANI SMITHOVCI

PÁN A PANI SMITHOVCI

6.0

Patria k najkrajším tváram súčasného Hollywoodu. Jej zmyslené pery majú silu Nobelových pokusov s dynamitom a jeho stále-tak-trochu-chlapčenské oči, hĺbku a dravosť rieky Missouri, pri ktorej vyrastal. Vraj tvoria dokonalý pár. Angelina Jolie a Brad Pitt. No nekúpte ich, keď sú v jednom balíčku!

Vzhľadom na to, že ide o jeden z najočakávanejších titulov tohto leta, nie je asi nutné podrobne rozoberať základnú dejovú líniu. Pre tých, ktorí úspešne odignorovali trailery stačí spomenúť, že obaja sú supervýkonní "body hunters", ktorých identita je tajná dokonca aj pred nimi samotnými. Napriek tomu, že sa pred piatimi - či šiestimi rokmi stretli za pomerne vypätej situácie, nejako im nedošlo, kto sú a ešte stále (áno päť či šesť rokov) žijú v presvedčení, že sú obyčajným bohatým párom z predmestia. Ráno na seba zatrúbia autami a večer si štrngnú vínom. Všetko sa zmení, keď sa jedného dňa ocitnú na muške toho druhého. Stlačia spúšť?

Popravde, veľa otázok typu "prečo?" a "čo?" si vo filme klásť nemusíme. Ľudia zodpovední za námet a scenár sa nenamáhali s vytvorením niečoho nového a veselo miešali známe motívy i scény. Takže tak trocha "Vojna Smithovcov", tak trochu "Lživé Pravdy" a možno aj kadečo iné. To samo o sebe vlastne ani neprekvapuje a ani to nemusí vadiť (keby sme mali chodiť do kina iba na originálne idey, asi by sme zabudli cestu…), ak je to vyvážené inými benefitmi. V prípade neoriginálneho námetu, to musia byť britké dialógy, dobré herecké výkony a toto všetko pochopiteľne obalené do slušivej réžie. Stalo sa? Z predošlej vety je jasné, že popri marketingovej úlohe toho zostalo pomerne veľa na pleciach samotných hlavných predstaviteľov, tak sa na nich pozrime:

Pán a pani Smithovci Pán a pani Smithovci Pán a pani Smithovci

Napriek tomu, že Brada a Angelinu navonok spája nálepka "Hot", nie sú si, najmä herecky, tak veľmi podobní. Pitt síce patrí do kategórie večne mladých hollywoodskych "boyfaceov" (spolu s DiCapriom, Cruiseom, Farrelom a spol.), o jeho výraznom hereckom talente sa však nikdy nepochybovalo. Niekomu to bolo jasné už od čias Thelma & Louise, iným od Interview no a po Se7en, to už "musel" vedieť každý: Ten chlapík je naozaj dobrý. Jeho charizma v mojich očiach udržala nad vodou aj polopotopené achájske lode Tróje a to je už čo povedať.

"Jolie" Jolie (ach ta francúzština) je trochu iný prípad. Myslím, že málokto si ju všimol pred priemerným Zberateľom kostí a určite nie som sám, ktorý nikdy neodpustí kompetentným, že tak skvelý materiál (pardon) na Laru Croft nechali vyletieť von …ehm sopkou… . Film po filme sa tak opakovalo to, že sa nachádzalo stále viac fanúšikov krásnej dcéry Johna Voighta, ale o tom, že po otcovi zdedila talent výrazne presvedčila iba raz: ako vášnivá a despotická matka Alexandra Veľkého v rovnomennom opuse Olivera Stonea.

To, ako fungujú títo dvaja spolu, máme teraz možnosť zistiť prvýkrát a z môjho pohľadu, to nie je žiadna sláva. Samotný rytmus akcia-komédia-romanca, kde sa "nenáročné" prestrelky musia starostlivo vyvážiť komediálnym talentom a iskrením na plátne (pohovke, parkete….), je ťažký a podľa mňa ho Brad a Angelina nezvládli. Omnoho viac som im veril momenty, keď sa na seba hnevali a keď boli nepriateľmi, ako keď si mali byť blízky. Akoby vo svojej osobnej elegancii a v nablýskaných kulisách zostávali v uzavretých bublinách vlastných postáv. To, čo malo vyzerať ako štuchance, mi prišlo už takmer ako domáce násilie, a to čo malo byť elektrizujúce, mi prišlo umelé. Inými slovami, ak by som energiu medzi Scarlett Johansson a Billom Murrayom v Lost in Translation (Stratené v preklade) hodnotil 100%, tak Smithovcom by som udelil max. 40% - 50%. Na tomto bode je ale zároveň jasné, že pravdepodobne nosná časť vnímania snímky, je prudko subjektívna. Ak vám chémia hlavných protagonistov funguje výrazne lepšie ako u mňa, celá vnímacia optika filmu môže byť iná.

Dramaturgické zarámovanie filmu krízou vo vzťahu je vyriešené celkom príjemne. Krátke výpovede v poradni zvládajú svoju úlohu odľahčenia situácie a včlenenia diváka do deja pomerne slušne. No a podľa hesla, že z poriadnej krízy sa je potrebné razantne vystrieľať, urobil režisér Doug Liman to, za čo mu už mnohí (ja teda nie) aplaudovali pri The Bourne Identity (Agent bez minulosti). Razantnú akciu, ktorá sa snaží zostať elegantná a cool, ale ktorá sa (podľa mňa) nevyhne nelogickostiam a záverečnému ukončeniu ako z rýchlika. Budem teda aj ja stručný. Akcia - čistý priemer. Priaznivci Baya zostanú znudení, ostatní, ak nie sklamaní, tak určite nie užasnutí.

Celkové vnímanie Pána a pani Smithovcov je z mojej strany veľmi všedné a vzhľadom na mieru očakávania (a aj na potenciál), hodnotím svoj zážitok ako mierne sklamanie. Zároveň však úprimne uznávam, že dva rozhodujúce momenty ovplyvňujúce hodnotenie filmu (chémia Smithovcov a štýl réžie Limana), sú výrazne subjektívne a môže sa stať, že váš dojem bude nakoniec väčšieho kalibru, ako ten môj. Ja musím však vo svojich úvahách zostať pri filmových päť či šesť…

P.S.

Keďže posúdenie chémie medzi dvoma ľuďmi je prísne subjektívne, obrátil  som sa o pomoc k naslovovzatému odborníkovi - Dr. Love. Overte si na jeho neomylnej kalkulačke, že to medzi Bradom a Angelinou, nie je až také hot… :)

Mr. and Mrs. Smith (USA, 2005, 120 min.)
Réžia: Doug Liman. Scenár: Simon Kinberg. Kamera: Bojan Bazelli. Hudba: John Powell. Hrajú: Brad Pitt, Angelina Jolie, Greg Ellis, Elijah Alexander, Theresa Barrera, Angela Bassett, Ron Bottitta

autor Vladimír Kurek 11.8.2005