STARSKY & HUTCH

STARSKY & HUTCH

7.0

Sedemdesiate roky. Časy, keď aj drsní chlapi nosili čardášové fúzy a dávali si robiť trvalú. Dekáda širokých golierov, červených mustangov a priblblej disko-hudby. Éra studenej vojny a cynickej politiky. Doba, keď mnohé bolo "hip", no nič ešte nebolo "hip-hop". Práve v takej kultúre vznikol svojho času televízny seriál o dvoch policajtoch z fiktívneho kalifornského veľkomesta, ktorý sa teraz dočkal oživenia na filmovom plátne.

Starsky a Hutch funguje na osvedčenom princípe kontrastu fanatika s flegmatikom. Nositeľom neurotického génu je v tomto prípade Starsky (v podaní Bena Stillera), trpiaci pocitom menejcennosti, keďže jeho matka zvykla patriť medzi opory policajného zboru. Hutch (Owen Wilson)  je na druhej strane policajným ekvivalentom záškoláka, ktorého hlavným cieľom je za každých okolností minimálna námaha (keď pri brehu rieky objavia mŕtvolu, Hutch navrhne posunúť ju po prúde do susedného okrsku...)

Starsky & Hutch Starsky & Hutch Starsky & Hutch

Hlavným hrdinom filmu je však práve dobová atmosféra a tú si tvorcovia zobrali dôrazne na mušku. Nielenže ju dobre evokujú, ale aj s nadhľadom a príjemnou iróniou komentujú, pričom si pomáhajú veľmi vydarenými a svojskými vedľajšími postavami. Spomedzi nich vysoko vyčnieva gangster Huggy Bear (alias Macko Objímka :-) stelesnenie kalifornských pasáckych "kráľov geta". Títo odvážni muži v dúhových kožuchoch už vtedy skúmali také hlbiny nevkusu, o akých sa aj dnešným ruským novozbohatlíkom môže len snívať. Ďalším vydareným odbočením je Dračí fetišista - jeho tiché odhodlanie nasledovať svoj inštinkt je určite pozoruhodné...

Základ deja tvorí úplne štandardná zápletka, ktorú mohli scenáristi pokojne odpísať z ktoréhokoľvek televízneho seriálu. Ľudia však aj tak pôjdu do kina - nie kvôli podnetnému či nebodaj originálnemu príbehu, ale hlavne kvôli Benovi Stillerovi a Owenovi Wilsonovi. Scenár môže byť dobrý len do tej miery, do akej umožní obom komikom dostať zo seba optimálny výkon. V prípade S&H dej napreduje pomerne plynulo, takže v tejto oblasti nie je problém. Objaví sa aj zopár parodických odkazov na slávne dobové filmy (scéna v bajkerskom prestrojení či tanečný súboj), no tvorcovia ich našťastie využívali šetrne a vyhli sa tak nepríjemnému "Hot Shots" efektu.

Medzi Stillerom a Wilsonom funguje pomerne slušná chémia, a tak udržia pri živote aj viaceré scény, ktoré by inak zanikali. Je to prirodzené, keďže už majú za sebou viacero spoločných projektov, medzi nimi aj vysoko hodnotenú komédiu Zoolander. Treba však dodať, že obrovský podiel na celkovom výsledku má aj obsadenie ostatných postáv, a to bolo v prípade tejto snímky zvládnuté priam majstrovsky. Najmä pri výbere Snoop Dogga do úlohy Huggy Beara mali castingoví agenti zlatú ruku (presnejšie, zlatú pästičku na konci mahagónovej vychádzkovej palice :-). Je síce otázne, či Snoop niečo aj hrá alebo si len vychutnáva jednu zo svojich persón, no jeho scény sú naplnené presne takým slizkým šarmom, aký tomuto filmu pristane. Ďalším geniálne obsadeným hercom je Vince Vaughn v úlohe hlavného záporáka Reesa Feldmana. Od prvej scény filmu až do konca, je dokonale odpudivý.

Z ostatných aspektov stojí za spomenutie tvrdo dobový soudtrack - krásne podfarbujúci film, a pozoruhodný počet automobilov Ford Torino, ktoré sa museli zničiť počas nakrúcania. Ešte jedna kuriozita: vo filme majú jednu cameo scénu predstavitelia pôvodných seriálových postáv Starskyho a Hutcha. Je tam síce len "aby bola", ale v určitom zmysle má logiku.

Na S&H je krásne to, že vám umožní vychutnať si v retro štýle 70. roky, a zároveň si po skončení filmu vydýchnuť,  že sa už nikdy nevrátia. Vlastne je to celkom vydarená komédia a azda by si zaslúžila viac než mojich 7 hviezdičiek, ale uznáte sami, že by to nebolo vôbec štýlové - tomu to filmu sa jednoducho iné skóre nehodí. Ako by povedal Huggy Bear: "Ya gots ta have style, bro'! Diggit?"

Starsky & Hutch (USA, 2004, 101 min.)
Réžia: Todd Phillips. Scenár: John O'Brien, Todd Phillips, Scot Armstrong. Kamera: Barry Peterson. Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Ben Stiller, Owen Wilson, Snoop Dogg, Fred Williamson, Vince Vaughn, Juliette Lewis, Carmen Electra

autor Ján Hušták 4.6.2004
7.0
6.5