PREVIEW: V MOCI DIABLA

PREVIEW: V MOCI DIABLA

článok



Katolícka cirkev sa rozhodla vyhlásiť a oficiálne potvrdiť, že  devätnásťročná študentka prvého ročníka vysokej školy je posadnutá zlým duchom. Príbeh filmu V moci diabla sa odvíja na  dramatickom súdnom pojednávaní s farárom, odsúdeným za nedbanlivosť, ktorá zapríčinila smrť mladej, údajne posadnutej dievčiny. V hlavnej úlohe filmu, ktorý vychádza zo skutočných udalostí, sa predstaví Laura Linney ako Erin Bruner, obhajkyňa otca Richarda Moorea (Tom Wilkinson), ktorý viedol kontroverzné vyháňanie diabla.

 

Emily Rose (Jennifer Carpenter) odchádza zo svojho pokojného vidieckeho domova, aby mohla študovať na vysokej škole. V opustenej nocľahárni sa stretne s desivými „halucináciami“, po ktorých stratí vedomie. Útoky sa opakujú  častejšie a ich intenzita sa stále stupňuje, preto sa nábožensky založená Emily rozhodne podstúpiť vyháňanie diabla pod vedením farára, otca Richarda Moorea. Keď  mladé dievča zomrie počas obradu, farár je obvinený zo zabitia z nedbanlivosti. Úlohu jeho obhájkyne prijala neochotne renomovaná právnička Erin Bruner, ktorej skalopevný ateizmus a nedôvera vo všetko  nadprirodzené sú v priebehu súdneho procesu nalomené oddanou vierou otca Moorea a zvláštnymi, nevysvetliteľnými okolnosťami, ktoré sa dejú okolo prípadu.

 

O FILME

 

Film V moci diabla je podmanivým príbehom mladého dievčaťa, ktorá ťažkým a nevysvetliteľným spôsobom ochorie. Emily Rose trápia desivé vízie a silné kŕče, ktoré ju duševne i fyzicky vyčerpávajú. Neurológ diagnostikuje jej problémy ako prejavy epilepsie, avšak lieky, ktoré jej predpíše, neúčinkujú. Jej symptómy sa zhoršujú a ďalšie vyšetrenie ukáže, že má nielen epileptické, ale tiež psychotické záchvaty.

Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla

Keď je jej utrpenie už také veľké, že už nevládze ďalej, obráti sa Emily  s prosbou o pomoc na farára. Otec Moore sa po dlhom zvažovaní rozhodne vyhovieť jej prianiu a previesť exorcistický obrad, ktorého sa nikdy predtým nezúčastnil. Náboženstvo, do ktorého vkladajú Emily a otec Moore svoju dôveru, ponúka pre jej chorobu vysvetlenie – jej myseľ a telo ovládli zlí duchovia, čím sa jej život zmenil na trápenie.

 

I napriek obrovskému úsiliu a snahe otca Moorea, Emily pri vyháňaní zomrie a farár je obvinený zo zabitia z nedbanlivosti, pretože včas nezaistil lekársku pomoc. Nasledujúci súd stavia rozum a vedu proti viere, ukazuje v retrospektíve všetky okolnosti prípadu a ponúka odlišné interpretácie obidvoch strán sporu.

 

Akira Kurosawa je môj obľúbený režisér a jeho film Rashomon patrí k jeho najlepším filmom. Jeho štruktúra mi pripadá fascinujúca a veľmi pútavá. Je to v zásade dráma zo súdnej siene, ktorá sa pozerá na uplynulé udalosti z niekoľkých rôznych perspektív,“ hovorí režisér a spoluscenárista Scott Derrickson.

 

To, že sa pri súdnom pojednávaní vraciame k okolnostiam posadnutosti a vyháňaniu diabla z Emily Rose z niekoľko rôznych pohľadov, dáva obecenstvu možnosť urobiť si vlastný názor na to, čo sa stalo alebo nestalo,“ pokračuje Derrickson. „Mojím zámerom bolo nakrútiť film, ktorý ľudí vyprovokuje a donúti  ich premýšľať nad tým, v čo vlastne veria.

 

Nápad nakrútiť film s touto tematikou sa zrodil v hlavách scenáristov Scotta Derricksona a Paula Harrisa Boardmana počas príprav scénara k jednému z budúcich filmov Jerryho Bruckheimera. V rámci zhromažďovania informácií o paranormálnych javoch si dohodli schôdzku so strážnikom newyorskej polície, ktorý sa na podobné prípady špecializuje, a ten im pustil hrôzyplný audiozáznam zo skutočného vyháňania diabla. Okrem toho obidvom scenáristom popísal fascinujúce okolnosti celého prípadu.

 

Veľmi ma dojala skutočnosť, že dievča zomrelo,“ hovorí Derrickson. „Otázky, ktoré tento príbeh vyvoláva sú veľmi provokatívne a vedel som, že film na jeho motívy by túto diskusiu znovu začal a donútil divákov, aby sa na to opýtali sami seba.

 

Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla

 

Mladá žena sa nám zdala ako veľmi zaujímavá hlavná postava. Všetkým je jej nám ľúto,“ dodává Boardman. „Vzhľadom k základnej štruktúre príbehu, ktorý končí súdnym pojednávaním, sme mali možnosť vo filme zobraziť otázku viery a rôzne pohľady na pravdu. Príbeh súčasne poukazuje na jej hrozné  skúsenosti, čo  umožnilo zapracovať do filmu tiež hororové scény s nadprirodzenými prvkami.

 

Na tomto filme je najhroznejšie to, že sa týka vecí, ktoré sa skutočne stávajú. Ľudia sa skutočne zúčastňujú vyháňania diabla,“ hovorí Derrickson. „Keď sa pozeráte na Lindu Blair vo filme Vyháňanie diabla, sú špeciálne efekty a masky tak extrémne, že vo vás vyvolávajú trochu nedôvery. V tomto filme sú scény s posadnutosťou a vyháňaním rovnako znekľudňujúce, sú násilné a extrémne, ale sú uveriteľné. Jennifer Carpenter mi umožnila nakrútiť film, ktorý sa nespolieha na vizuálne efekty, pretože jej výkon je výnimočný a v rozpore s tým, čo byste očakávali. Nič podobné som doteraz nevidel.

 

Obsadzovanie úloh vo filme sa začalo úlohami Erin Bruner a otca, Richarda Moorea. Tieto dve postavy sú jeho základom a predstavujú dve strany diskusie. Erin je skeptická ateistka, zatiaľ, čo otec Moore je človek s neotrasiteľnou vierou.

 

Jedna z vecí, ktorá ma na tomto scenári naozaj zaujala, bola myšlienka o kontraste osobných démonov a náboženských démonov a o tom, ako rozdielne môžu byť veci chápané,“ hovorí predstaviteľka Erin - Laura Linney. „V priebehu filmu Erin zažije veľa vecí, na ktoré sa síce môže pozerať racionálne, ale tiež sa na ne môže pozerať úplne inak a prísť k záveru, že veci, ktoré považovala za jasné a triviálne, sú radikálne iné. Bol to len vietor, čo otvoril dvere, alebo niečo viac?

 

Otec Richard Moore, ktorý sedí na súdnom pojednávaní na lavici obžalovaných a pri jeho obrade mladé dievča zomrie, musel vo filme pôsobiť veľmi empaticky. Stvárnil ho skúsený herec Tom Wilkinson. „Otca Moorea čaká v tomto príbehu veľmi ťažká kapitola jeho života, ale pristupuje k nej s odvahou, statočnosťou a predovšetkým – vierou,“ hovorí Wilkinson. „Keď viac spozná  Emily, vycíti u nej prítomnosť Satana, čo utvrdí jeho vieru tomu, že jej problémy nemajú pôvod v duševnej chorobe.

 

Otec Moore určite nie je magor, nie je to hlúpy alebo fanaticky bigotný človek,“ hovorí Wilkinson. „Myslím, že Erin sa postupne naučí rešpektovať otca Moorea a nemôže byť voči jeho silnej viere prezieravá a úplne skeptická.

 

V otázke obsadenia Emily Rose nebol Derrickson rozhodnutý dovtedy, kým mu Laura Linney odporučila nádejnú mladú herečku Jennifer Carpenter, s ktorou si zahrala na Broadwayi v hre The Crucible. „Tento konkurz úplne zmenil moju predstavu o tom, ako bude film vyzerať,“ hovorí Derrickson. „Keď som videl, čo robila – ako sa dokázala prejaviť hlasom a pohybovala sa – pochopil som, že sa nebudem musieť spoliehať na vizuálne efekty. Bola proste strhujúca.

 

Pripravovala som sa na túto úlohu ako atlétka, aby som  mohla urobiť čokoľvek – fyzicky alebo psychicky – čo Scott potreboval,“ vysvetľuje Carpenter. „Prečítala som si niekoľko kníh o posadnutosti a exorcismu a tiež veľa vecí o epilepsii. Snažila som sa na to všetko pozerať  nezaujato a nezaťahovať do toho moje vlastné názory.

Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla Preview: V moci diabla

Derrickson s Boardmanom začali preprodukčné práce na filme s jasnou predstavou, ako by mal výsledok vyzerať. „Z vizuálneho pohľadu sme sa od začiatku snažili prepojiť krásu a hrôzu,“ vysvetľuje Derrickson. „Myslím, že taký je i krucifix. Je to krásny symbol s krásnym významom, ale zároveň je jeho podstata tiež veľmi násilná.

 

Hlavnému výtvarníkovi Davidovi Brisbinovi Derrickson priniesol niekoľko malieb Francisa Bacona, ktoré boli farebnou štylizáciou i celkovou náladou veľmi blízko k jeho predstave o vizuálnej podobe filmu. „Vybrané farby nepatria k tým, ktoré by ste si spájali s hrôzou, ale spôsob ich použitia je veľmi znepokojujúci,“ hovorí Derrickson.

 

Vo filmoch sa obyčajne pokúšam odolávať potrebe vykresľovať psychológiu postáv pomocou farieb,“ hovorí Brisbin. „V prípade Scotta bola táto myšlienka veľmi silná a tiež bola zaintegrovaná do jeho scenára.  Dá sa teda povedať, že farebná paleta tohto filmu je rozdelená do niekoľkých zón,“ vysvetľuje Brisbin. „Oranžová evokuje hrôzu, gaštanová vyvoláva otázky a biela je symbolom nádeje. Toto sú základné farby celého príbehu.

 

Na vizuálnom poňatí filmu Brisbin úzko spolupracoval s kameramanom Tomom Sternom. „Dobrým príkladom, ako pozorne sme zakomponovali farby do jednotlivých scén, je sekvencia, v ktorej Emily utečie z triedy,“ spomína Brisbin. „Premýšľali sme, čo nám môže  poskytnúť zástavba, okolo ktorej ide, keď beží ku kaplnke. Napokon sme Emily obklopili kriklavo oranžovými stenami, medzi ktorými beží až k nej dorazí.  Scenár Scotta a Paula je vynikajúci v tom, že máme možnosť vrátiť sa do tejto situácii vo chvíli, keď ju už nevnímame očami Emily, takže vidíme rovnakú budovu v tlmených farbách, ktoré sú na rozdiel od oranžovej reálne.

 

Film V moci diabla spája niekoľko rôznych žánrov. „Myslím si, že to pomáha navodiť väčšie napätie,“ hovorí Laura Linney. „Napätie zo súdnej siene a nadprirodzených udalostí sa navzájom doplňuje. Pomocou práva, ktoré je založené na presných faktoch, sa tu rieši nadprirodzene, veľmi zmätene a rozporne.

 

Jednu z vecí, ktorú som si zapamätal, je veta otca Moorea o tom, že viera a pochyby by vždy mali ísť ruka v ruke – pretože viera bez akejkoľvek pochybnosti môže byť veľmi nebezpečná,“ hovorí Jennifer Carpenter.



autor press kit 1.11.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.