|
TAJNÝ LEVEL |
TAJNÝ LEVEL |
V minulom roku sa adaptáciám známych videohier až prekvapivo darilo. Zabudnime na Borderlands, ale pozrime sa napríklad na Sonica, ktorému sa s treťou časťou stále darí v kinách. Medzi seriálmi zabodoval Fallout, ktorý je naozaj výborný a netrvalo dlho, kým sme sa dočkali oficiálneho potvrdenia druhej série. Bol tu ale aj Knuckles, prišla Yakuza, premiéru si odbili animované seriály podľa značiek ARK a Tomb Raider. No a prišla tiež halda anime, aj keď zväčša neprekročila hranice Japonska. Naozaj dobrý rok pre herné adaptácie, ktorý zakončil Amazon svojou antológiou Secret Level, v našej lokalizácii Tajný Level.
15 krátkych epizód mapuje 15 značiek novým spôsobom, pričom nie sú nijako previazané. Každá predstavuje samostatný príbeh, o ktorý sa postaral iný tím autorov po stránke scenára, všetko to ale rozanimovali v štúdiu Blur (Love, Death & Robots, Knuckles a efekty v mnohých blockbusteroch) a zastrešil to Amazon. Seriál sa tak vo svojej prvej sérii nedá veľmi hodnotiť ako nejaký jednoliaty celok, skôr ako sumár jednotlivých častí. Ako to býva, narazíte tu na lepšie aj horšie epizódy. Niektoré berú značky dosť doslovne, iné s tvorivou slobodou, čoho výsledkom môžu byť dokonca aj prekvapenia.
Čo tu teda nájdete? Asi by bolo zbytočné každú jednu vec rozpisovať. Sú tu veľké aj malé značky, kultové hry a aj také, ktoré ešte ani nevyšli. Dokonca je tu segment z hry, ktorá už stihla byť aj zrušená. Nájdete tu niečo, čo pozná každý, ale aj niečo len pre verných fanúšikov. Aj podľa toho niektoré epizódy dokážu osloviť každého, iné prinášajú príbehy len pre zasvätených. No a na záver je tu jedna zbytočná reklama bez ladu a skladu na PlayStation, ktorá sa naozaj dá vnímať len ako nejaké platené promo.
Najdlhšie epizódy majú 19 minút, tie najkratšie zas len 8, takže celý seriál viete pozrieť pokojne aj za jeden večer. Ak aj nie, sú to príjemné jednohubky, ktoré si viete naservírovať prakticky kedykoľvek, keď máte tých pár minút čas. Znamená to, že nemôžete očakávať nejaké hlboké a komplexné príbehy. Niekde je to len úvod do sveta, inde origin príbeh postavy, potom zase ukážka z daného univerza na jeho predstavenie, ale nájdeme tu aj naozaj veľmi netradičnú adaptáciu, čomu sa ešte budem venovať. Zároveň takáto minutáž znamená, že vás epizódy nestihnú nudiť. Teda až na tú reklamu v závere, tá bude mať problém udržať si vašu pozornosť aj napriek vysokému tempu.
Každá epizóda je teda iná. Dokonca majú aj rozdielne výtvarné štýly, ktorými sa snažia animátori reflektovať niečo z danej značky, aby epizódam vdýchli úplne unikátny nádych. Všetky majú ale jednu vec spoločnú a to vynikajúci audiovizuálne spracovanie. Niektoré epizódy dokážu vyraziť dych už len tým, ako vyzerajú, aj keď je dej v nich naozaj plochý a ide v nich hlavne o akciu. Príkladom môže byť Asset Management epizóda podľa značky Armored Core, v ktorej sa navyše predvedú Keanu Reeves, Temuera Morrison alebo Patrick Schwarzenegger.
Okrem neho si tu väčšiu dabingovú úlohu strihol aj jeho otec Arnold Schwarzenegger v komediálne ladenej epizóde The Once and Future King inšpirovanej MMORPG New Order, kde si zase Amazon robí promo. Je ti vtipné, na záver nechýba ponaučenie, ale tiež od epizódy nečakajte niečo hlbšie. Rovnako komediálne je ladená aj epizóda The Company We Keep zo sveta sci-fi hry The Outer Worlds, akurát tu už nájdete aj nejakú emocionálnu hĺbku a zmysel celej epizódy. Navyše prepojenie s hrou nie je až také výrazné, takže to zaujme aj tých, ktorí o jej svete nemajú poňatie.
Fanúšikov temnej a bezútešnej budúcnosti zase potešia epizódy Xan (Unreal Tournament) a And They Shall Know No Fear (Warhammer 40.000). Obe sú skvelým vstupom do týchto svetov a aj keď sú hlavne o akcii, nájdete tu aj niečo viac po príbehovej stránke. Navyše obe tieto epizódy obsahujú množstvo odkazov pre fanúšikov daných hier. V prvom prípade sú to postavy, mapy, zbrane a nejeden veterán multiplayerových zápasov sa pousmeje pri kempovaní so sniperkou na mape Facing Worlds. Warhammer zase priblíži známe postavy v boji proti silám Chaosu a aj keď tento svet nepoznáte, dokáže si vás epizóda získať.
Akčné epizódy sa nedržia na uzde v oblasti násilia, takže sa musíte pripraviť aj na nejaké odseknuté končatiny, rozpučené lebky a podobne. Jedna epizóda ale ide trochu ďalej a prechádza pomaly až do hororovej oblasti. Zároveň sa radí medzi to najlepšie z prvej série. Circle totiž adaptuje legendárneho Pac-Mana naozaj nečakaným štýlom a možno tam značku ani nespoznáte, ale je tam a dostáva poriadne temný twist. Škoda, že aj pri ďalších značkách to nebolo rovnako odvážne. Taký Mega Man to tu hrá až príliš na istotu napríklad.
A kým toto všetko sú dobre známe značky, sú tu menej známe. Napríklad Concord, čo je hra, ktorú v Sony dokázali zrušiť už necelé dva týždne po vydaní. Tale of the Implacable nám krátko ukazuje, o čom mohol byť jej svet. Nie je to zlé, ale nie je to ani originálne. Dokáže však zabaviť, takí Guardians of the Galaxy z Wishu. Odyssey je epizóda zo sveta ešte nevydanej sci-fi hry Exodus a aj keď toho o hre veľa nevieme, znie to lákavo. Veľkolepá sci-fi je tu vlastne kulisou pre osobný príbeh o tom, ako si k sebe hľadajú cestu otec s dcérou naprieč časom aj priestorom.
Niežeby ostatné epizódy nestáli za zmienku, majú tu svoje miesto a predstavujú svoje hry, respektíve aspoň nejaký ich aspekt. Ale niektoré trochu pôsobia ako vata. Ak by tu chýbala napríklad spomínaná Warhammer epizóda, diváci by prišli o kus zážitku. Ak by chýbali Spelunky, Honor of Kings alebo Sifu epizódy, nič strašné sa nedeje. Sú krátke, nebudete ich vnímať ako stratený čas, ale nemyslím si, že by vám niečo dali okrem tých pár minút. Ale pri antológiách to už tak býva, že nie všetko naplní svoj potenciál.
Celkovo je Secret Level zaujímavým projektom, ktorý rozhodne stojí za pozornosť, ale nesmiete očakávať hlboké príbehy, skôr len ich fragmenty. Výhodou je, že väčšina epizód naozaj stojí za pozornosť. Navyše každá vás dokáže posadiť na zadok svojím audiovizuálnym spracovaním a poteší obsadením. Potenciál do budúcnosti je tu veľký, už len nabrať odvahu na trošku výraznejšie experimentovanie s tým, ako sa dajú niektoré značky spracovať.