|
SPRINGSTEEN: VYVEĎ MA Z NIČOTY |
SPRINGSTEEN: VYVEĎ MA Z NIČOTY |
Začína ma celkom fascinovať i baviť príklon k odlišným drámam o hudobných hviezdach. Ešte pár rokov vzad sme tu dostávali spektakulárne kúsky ako Bohemian Rhapsody či Rocketman, na ktoré ste chodili priamo s hotovým setlistom či vytúženým zoznamom piesní, ktoré tam musia odznieť... Zrazu sa pristupuje ku známym spevákom trošku inak – vyčlení sa pár rokov ich života alebo sa sledujú ich vnútorní démoni a že ich veru nebýva málo.
Takže v časovom rozpätí dvoch rokov sme dostali Boba Marleyho, Boba Dylana, Amy Winehouse, Robbieho Williamsa (ale ako opicu!) a teraz prišiel na rod Boss alias Bruce Springsteen. A znova to nebude päť dekád CV-čka, ale dokonca iba jeden rok. Ideme do letopočtu 1982, kedy je taký úspešný, že dokáže vypredať turné a zastavujú ho na ulici, no on má nejeden problém... Svedčí o tom úvodná stresová scéna, pri ktorej čakáte, že tam odpadne v šatni, zatiaľ čo túži z víru veľkomesta ufujazdiť a dať si pauzu niekde v zapadákove.
Jeho manažéri netrpezlivo čakajú na ďalší album. Chceli by veľké hity, ktoré by ovládli rebríčky rádií a mohli by na nich zarobiť. Bruce ich pár má, ale častejšie sa utieka ku veľmi osobným až temným textom. Takto začína vznikať jeho prelomový album Nebraska a on si diktuje úplne iné podmienky: nahráva ho na „šunkách“ v obývačke a nechce žiadne promo. No asi tak ľahko to fungovať nebude...
Áno, na filme o Springsteenovi je fakt pútavé vidieť, že nám tu neservíruje trajektóriu z obyčajného na hitmakera, ale pristihneme ho v solídnom bode kariéry, v ktorom on sám zaťahuje ručnú brzdu. Nie je tu žiadna davová scéna, na ktorej sa budú hmkať veľké hity, dokonca aj Born in the USA budeme počuť pri nahrávaní v štúdiu (zimomriavky prídu, nebojte). Ale uvidíme desiatky minút, kedy hľadá sám seba vo veľkom dome. Akurát je otázne, či je to filmársky zaujímavé?
Odpoveď znie, že väčšinou áno, nemáte tu ani hluché scény, no film je psychologickou drámou, kedy sa viac sústredí na duševný stav hrdinu, jeho vlastné traumy a náročný proces tvorby ako tie zarobené prašule a užívanie si popularity divákov. Hoci vo filme znejú známe kúsky, divákovi má poskočiť skôr srdce, keď vidí setlist albumu, no možno z neho nebude počuť ani polovicu.
Prečo Bruce prepadá melanchólii či klope na dvere temnoty? Môže za to povaha, určite ťažká výchova (Stephen Graham v ďalšej skvelej roli otca), to nám sprostredkujú flashbacky. Nečakajte ani klasické spracovanie pozadia výroby konkrétnych piesní v štýle „aha, Bruce sa s niekým rozišiel a napísal tento song“ (to je štýl razený Taylor Swift). Sme nonstop svedkami udalostí, čo viedli ku tvrdohlavej tvorbe tohto albumu s takým obsahom. Až je zázrak, že mu ho producenti nezatrhli a takto vyšiel.
Filmu náramne pomáha výkon Jeremy Allen Whitea, ktorý potlačil rysy búrlivého Bossa a nechá tu vyznieť nevyspytateľnú a miestami až neznesiteľnú stránku umelca. Rodiaci sa vzťah dáva vyznieť parádnej vedľajšej roli – Odessa Young výborne zosobňuje postavu, čo by sa chcela dostať k Bossovi bližšie, no úplne sa to nedá. Aj Jeremy Strong je neraz štatista ako zdatný sekundant, ale hrá výborne.
Minimalistické vyznenie mesiacov tvorby podporuje aj formálne spracovanie, najmä kamera, výber lokalít či čas u nich trávený. Tu je priestor pre dlhé scény, rozjímavé sekvencie, ale súčasne sa vynorí priestor pre kritiku: že film vlastne nechce vyniknúť, je tlmený, nevýrazný a dokonca miestami až patetický. Chápeme Bossovu traumu, ale nie vždy sa dá odčítať, ako sa mu z nej podarilo vyhrabať.
Mierne negatíva preto putujú k tomu, že film vybaví rok života, tvorbu albumu, ale nezanecháva úplne hrubé rysy. Ponára sa, ale niekedy nie dosť. Ak sa na náročnú fázu patrične naladíte a ste ochotní vstrebať prítomnosť osobnej krízy, zaberá to. Nesúhlasím úplne s pohľadom ako rozkladá Springsteen americký sen – tu je veľa náznakov, ale on sám ich vlastne odopiera, keď namiesto plného sústredenia na Born in the USA dá prednosť iným songom. Ako predvoj vydania Nebrasky funguje – a neznalci si možno doplnia isté hudobné vzdelanie.
Springsteen: Deliver Me from Nowhere (USA, 2025, 119 min.)
Réžia: Scott Cooper. Scenár: Scott Cooper, Warren Zanes. Hrajú: Jeremy Allen White, Jeremy Strong, Paul Walter Hauser, Stephen Graham, Odessa Young ...