FILMY A SERIÁLY ROKA 2022 PODĽA REDAKCIE KINEMY

FILMY A SERIÁLY ROKA 2022 PODĽA REDAKCIE KINEMY

článok



Dvanásť redaktorov a redaktoriek portálu Kinema.sk sa pozrelo na filmový a seriálový rok 2022. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové a seriálové zážitky roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam nových titulov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť v roku 2022. Uzávierka článku bola 25. decembra 2022. Filmy a seriály sú uvedené bez rebríčkového poradia.


HANA LIPPOVÁ

Rod draka / House of the Dragon
Aj keď scenáristicky sa novinka zo sveta Game of Thrones zatiaľ na najlepšie zo sérii pôvodného seriálu veľmi nechytá, návrat do tohto prostredia ma ako fanúšika potešil. Nepredvídateľné postavy a ich ešte nepredvídateľnejšie vzťahy tiež beriem ako prísľub hádam nádejnej budúcnosti seriálu.

Schodisko / The Staircase
Úspešný spisovateľ, veterán a politik sa dostane do nezávideniahodnej situácie, keď jeho manželka za záhadných okolností zomiera na schodoch ich vlastného domu. Vražda? Nehoda? Politická hra? Schodisko je výborne zahraná krimiséria nakrútená podľa skutočného prípadu.

Keď sa červenám / Turning Red
Originálna pixarovka o záludnostiach dievčenského dospievania bola za uplynulý rok jedným z najvydarenejších celovečerných animovaných filmov. Hoci sa film nevyhol viacerým klišé, opäť raz dokázal, že filmy pre detského diváka môžu mať zmysluplnú pointu a neopozeraný námet.

Severan / The Northman
Podmanivá severská mytológia, drsný svet Vikingov, výborná akcia a skvelé herecké obsadenie. Severan, živelná adaptácia legendy, ktorá vraj inšpirovala samotného Shakespeara k napísaniu Hamleta, bol v rámci svojho žánru výrazným highlightom tohto roka.

Bones and All
Po výbornom Daj mi tvoje meno sa režisér Luca Guadagnino a herec Timothée Chalamet opäť stretli pri kanibalskom romantickom roadmovie šmrncnutom presvedčivou atmosférou osemdesiatok a so skvelou hudbou osvedčenej dvojky Reznor-Ross. Vďačná mnohovrstvová záležitosť.

Let domov
Podmanivý domáci dokument o československých pilotoch slúžiacich počas 2. svetovej vojny v RAF. Je zostavený výlučne z archívnych záberov a aj keď si možno budete myslieť, že vás s ohľadom na svoju tému nemá veľmi čím prekvapiť, dokáže sa dostať ozaj až pod kožu.

Avatar: Cesta vody / Avatar: The Way of Water
S ohľadom na 13 rokov čakania na pokračovanie megaúspešnej jednotky boli očakávania od Cesty vody vybičované na maximum. Neprekvapí teda množstvo kritiky, ktorá sa na film sype. I keď je sčasti oprávnená, stále ide o veľkolepý kino zážitok, pri ktorom vám peňazí za vstupenku ľúto iste nebude.

Film roka / Competencia oficial
Film roka možno nebol tak úplne „filmom roka”, ale rozhodne je to dielko, na ktoré si človek pri rekapitulácii filmových zážitkov uplynulého roka spomenie. Hravá, hviezdne obsadená komédia o úskaliach umenia aj ega stojí za videnie hoci aj len kvôli nestarnúcej Penélope Cruz v hlavnej úlohe.

Monštrum / Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story
Vracanie sa k detailom neslávnych kariér masových vrahov je trošku kontroverznou „guilty pleasure” filmovej (či v tomto prípade streamovacej) tvorby. Pridaná hodnota je občas neistá. V prípade Monštra ňou však okrem mrazivého herectva Evana Petersa je aj širší záber na spoločenské pomery, ktoré dlhé a „úspešné” besnenie Jeffreyho Dahmera umožnili.

Piargy
Ambiciózne baladické Piargy sú nakrútené v krásnom čiernobielom formáte v duchu magického realizmu s množstvom silných vizuálnych motívov aj spoločenských odkazov. Aj keď im divák môže všeličo vytknúť, je to určite jeden z najvýraznejších highlightov domácej kinematografie uplynulého roka.


ANDREJ CHOVANEC

±90
Napriek tomu, že snímka v kontexte svetovej a zrejme aj domácej dokumentárnej tvorby nijak výraznejšie nevyčnieva, bola pre mňa milým prekvapením. Marek Kuboš nakrútil dokumentárny film o dokumentaristoch. Z filmu dýcha autorov cit k vlastnému kmeňu a snaha o úprimne porozumenie predkov aj nasledovníkov generácie dokumentaristov, do ktorej on sám patrí.

Beurokeo / Broker
Hirokazu Kore'eda podobne ako vo svojom filme Zlodeji opäť kladie otázky o definícii rodiny. V pozoruhodných momentoch naznačuje, ako sa „rodina“ môže utvárať nevedome (a zrejme aj nezámerne) v nepokrvných vzťahoch. Emotívna snímka o odpustení si dokáže uchovať realistickú tvár a neskĺznuť do iritujúceho sentimentu.

Jedna sekunda / Yi miao zhong
Snímka z obdobia čínskej kultúrnej revolúcie funguje na povrchu ako pocta kinematografii. Zároveň však otvára aj niekoľko ďalších myšlienkových rovín. Nejde len o konvenčnú poctu kinematografii a ani o zabehnutú satiru totalitných režimov minulého storočia. Kinematografiu oslavuje, ale zároveň odhaľuje jej potenciál na ideologické zneužitie. Na kolektívne myslenie nahliada kriticky, zároveň v ňom objavuje stratenú hodnotu.

Hrdina / Ghahreman
Iránsky film nie je len horkým príbehom zo života, ale mnohovýznamovým dielom. Okrem sociálnej zápletky odkrýva úvahy o pravde, reči a mediálnej reprezentácii. Kladie otázky o vzťahu modernej prospechárskej spoločnosti a zbytkov archaického idealizmu. Najlepší počin Asghara Farhadiho od Rozchodu Nadera a Simin.

Na ceste / Jadde Khaki
Snímka upúta divákov, ktorí ešte nevstúpili do rodiny iránskej kinematografie, do sveta náznakovej poézie automobilu a krajiny. Debut Panaha Panahiho ponúka originálny pohľad na tému emigrácie a preskúmava blízkosť smútku a radosti. Karneval vysokého a nízkeho tu nepôsobí vyumelkovane ani manieristicky.

Neuveriteľné, ale pravdivé / Incroyable mais vrai
Dupieho komédia, ktorá je vtipná vo svojej nepredvídateľnosti, funguje v hlbšej rovine ako trýznivá existenciálna filozofia o strachu zo smrti. Satira na prehnanú vieru v technický pokrok odhaľuje ľudskú malichernosť a samoľúbosť.

Podozrivá / Heeojil gyeolsim
Chan-wook Park prepája kriminálny a romantický žáner, zároveň však tieto žánre aj dekonštruuje. Kriminálna zápletka je odtlačená a do popredia sa dostáva mravný boj hrdinu so sebou samým. Predovšetkým ide však o štylisticky výrazný počin, ktorého rozmanité vizuálne prostriedky by sa dali dlho analyzovať.

Rieka / River
Film je vo svojej poeticko-filozofickej rovine podobný dielu Terrence Malicka. Ekologickým posolstvom pripomenie tvorbu Godfrey Reggia. Prepracovaná vizuálna zložka – zachytávajúca rieku v rôznych podobách – činí zo snímky uhrančivý zážitok. Napriek absencii deja film osloví svojou vizuálnou aj hudobnou poetikou.

Slovo
Snímka z obdobia počiatkov normalizácie nepredstavuje konvenčné nostalgické ohliadnutie, ktorého má porevolučná česká kinematografia dostatok. Režisérke Beate Parkanovej sa podarilo zmysluplne prepojiť mravoučnú kázeň, náboženské motívy, rodinný film, autorstvo a humor. Filmu s výrazným vizuálnym štýlom dominuje téma o ceste k idey dobra, ktorá pretrváva aj v temných časoch.

The Tragedy of Macbeth
Špecifickosť Coenovho prístupu k adaptácii Shakespearovej tragédie spočíva v prepojení pietnej vernosti literatúre s audiovizuálnou poetikou modernizmu 20. aj 60. rokov minulého storočia. Vo výsledku ide o podmanivú adaptáciu, ktorá nepopularizuje len Shakespeara, ale aj dejiny filmovej estetiky.


SIMONA SOPIAKOVÁ

Všetko, všade, naraz / Everything Everywhere All at Once
Dan Kwan a Daniel Scheinert pristúpili aj k svojmu ďalšiemu spoločnému dielu s neuveriteľnou hravosťou a s citeľnou láskou ku kinematografii. Všetko, všade, naraz je bizarnosť na n-tú, no s citlivým a krehkým jadrom. Pri zbesilom cestovaní dimenziami sa prestrieda množstvo žánrov a bohato využitý symbolizmus zas do deja vnáša niekoľko originálnych detailov, pričom všetky z nich na prvýkrát snáď ani nie je možné uchopiť. Pridajme premyslený scenár a profesionálnu réžiu v lahodnom vizuále a jeden z najlepších filmov roka je na svete. Koniec-koncov, keď vás dokáže dohnať k slzám dialóg dvoch osamelých kameňov, nie je viac čo dodať.

Batman / The Batman
Ponurý a večne upršaný Gotham prehnitý korupciou, zločinom a pobehujúcimi krysami prichádza do priameho stretu s dušou plnou jaziev a nedoliečených rán. Nový Batman Matta Reevesa v atmosferickom neo-noirovom spracovaní disponuje výnimočnou hudbou (Michael Giacchino), priam zázračnou kamerou Greiga Frasera a navyše ponúka odvážny a vcelku netradičný pohľad na známu ikonickú postavu.

Elvis
Americko-austrálska životopisná dráma s typickým Luhrmanovým rukopisom. Je v nej dravosť, provokácia a neuveriteľný Austin Butler, ktorý si za svoj výkon zaslúži nejedno ocenenie. Neprekáža ani dlhšia minutáž, pretože vďaka svižnému tempu a hudbe, ktorá okamžite dvíha zo stoličiek, sa rovnako ako pri dobrej párty v závere spýtate: A to už končíme?

Top Gun: Maverick
Pokračovanie Top Gun som si užila viac ako som čakala a to mám k leteckému námorníctvu asi tak blízko ako ku kvantovej fyzike. Lenže v tomto prípade ide o pravý blockbuster (navyše s Tellerom v plavkách), ktorý má všetko, čo mať má a navyše ponúka poctivú filmárčinu. A ten zvuk stíhačiek!

Nie, nie / Nope
Hoci Nope nie je režisérsky celkom zvládnutým filmom, prebojoval si miesto do mojej top desať z niekoľkých dôvodov, pričom by som začala pri dokonale premyslenom marketingu. Ten nám do premiéry filmu prezradil akurát tak jedno veľké nič. Iba sa šikovne vyhrával s diváckou predstavivosťou a nechal v ňom bublotať narastajúcu zvedavosť. Samotný film má výbornú atmosféru a čarovnú estetiku. Kameramanský mág Hoyte van Hoytema sa opäť postaral o dych berúce zábery a kvalitná práca so zvukmi zas pripravovala pôdu pre blížiacu sa tragédiu. No a tak ako Peele dokázal vyťažiť z temnoty noci, tak inteligentne odhalil to hlavné v závere počas jasného dňa. Nope si ideálne naordinujte aj opakovane.

Erupcia lásky / Fire of Love
Čo viac si priať, ako mať svoju vášeň a môcť ju zdieľať so svojou polovičkou, ktorá má slabosť úplne pre to isté? Vulkanológovia Katia a Maurice Krafftovi tvorili nesmierne sympatický pár a ich posolstvo o tom, že porozumenie je druhým menom lásky, odovzdáva kanadský dokument veľmi zrozumiteľne a prirodzene. Nezabudnuteľné vulkanické dobrodružstvo disponuje úchvatnými zábermi na sopky z nebezpečnej blízkosti a súčasne chrlí jednu výnimočnú myšlienku za druhou.

Avatar: Cesta vody / Avatar: The Way of Water
Pokračovaniu Avatara je vyčítaný jednoduchý dej. Lenže príbeh o podstate bytia, o prirodzenosti konečnosti a prijatí a odovzdaní požičanej energie z jedného článku na druhý, ešte stále nemáme ako ľudstvo dostatočne pochopený. Považovať ho za obyčajný a nedostatočný možno taktiež vypovedá iba o našej nepokore. A nič krajšie ako svet, ktorý nám v ňom Camerom predstavil, sme doposiaľ na plátne hádam nemohli vidieť. Chcelo sa mi plakať zakaždým, keď ma dej vytrhol z prenádherného podmorského sveta a od tulkunov. Celkom iná dimenzia.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Trojuholník smútku je na Östlundov štýl až prekvapivo komediálny a súčasne aj divácky najprístupnejší. Hoci švédsky režisér zostáva verný ostrej spoločenskej kritike a veselo rozpitváva témy amorálky, honby za mamonom či rodovej rovnosti, spracováva ich nesmierne vtipným satirickým spôsobom a osviežuje o zopár poriadne nechutných scén.

Fabelmanovci / The Fabelmans
Fabelmanovci majú úžasných hercov od tých celkom najmenších, až po samotného Lyncha. Každý Sammyho predstaviteľ mal v očiach to, čo je nám cinefilom dôverne známe. Ohnivé iskričky, ktoré sa celkom zľahka vášnivo rozhoria v momente, kedy je realita potlačená magickou mocou filmu. Spielberg vie, ako vyrozprávať príbeh a príbeh Fabelmanovcov je citlivý a láskavý a svojimi boliestkami občas aj vskutku melancholický.

Duchovia Inisherinu / The Banshees of Inisherin
Martin McDonagh natočil dojímavú štúdiu o náhlom ukončení priateľstva dvoch osamelých mužov v komornom, až divadelnom šate. Dvojka Colin Farrell i Brendan Gleeson sa stretáva opäť. Tentokrát Bruggy nahrádza odľahlá ostrovná komunita na pobreží Írska, poznačená občianskou vojnou, konzervatívnosťou a alkoholizmom. Citlivá hudba, krásne scenérie a súboj výbuchov smiechu proti emocionálnemu zomletiu.

Top 5 seriálov: Severance, Black Bird, The Bear, Bad Sisters, Podezření (ČR)


ERIK BINDER

Arvéd
Dokonalý opak nablýskaných českých historických a životopisných family friendly drám (nič proti nim), ktoré by chceli vyzerať ako od Miramaxu, ale na ktoré sa ja príjemne díva. Na Arvéda sa príjemne nedíva, respektíve sa naňho príjemne díva vďaka tomu, že je podobne nepreniknuteľný, ako rovnomenná hlavná postava. Výtvarne ide o dokonale zvládnutý počin, čo znie ako paradox k faktu, že sme neustále v opakujúcich sa interiéroch, ktoré sú stále aj rovnako zariadené. Na české pomery nebývalý naratívny experiment, ktorý ale má, obávam sa, v podstate nulový komerčný potenciál. To sa môže negatívne prejaviť na rôznych dotáciách, ktoré bude Mašek požadovať pre ďalšie projekty, ale dúfam, že sa mýlim.

Fall
Fall oficiálne vyhlasujem za najextrémnejší filmový zážitok v živote. Kdeže ľakačky v najtrápnejších hororoch, na toto sa proste nedalo pozerať s neustále otvorenými očami a s pokojom v duši. Ako človek, ktorý by vo výške dvadsať metrov po stúpaní po vnútornom rebríku skolaboval, si myslím, že to presne sedí. Rozumiem, že to nemá s realitou absolútne nič spoločné a Huntove výkony oproti týmto babám pôsobia ako lozenie po lane v telocvični. Ale ak je zážitok tak intenzívny, tak odpustím aj scenáristické klišé, občas ťažko počúvateľné dialógy a absenciu explicitného zobrazenia záchrannej akcie.

Írsky zázrak / The Wonder
Ťažko popísateľný a ťažko hodnotiteľný art film, ktorý môže pre každého diváka znamenať niečo iné. Referencie na hladomor v Írsku môžu byť nápomocné, ale príbeh môžete chápať aj ako ukážku pevnej vôle obetovania sa pre vlastné presvedčenie, ako aj všeobecnú túžbu ľudstva po existencii zázraku, či otázke rodičovstva. Prípadne aj ako ukážku toho, že Angličania a Íri sú skrátka odlišné národy. Ako sa veci majú, sa síce dozvieme, ale ak budete chcieť dať prednosť inej interpretácii, tvorcovia vám ju nevyhovárajú. Našťastie je tretí akt nakrútený v rovnako pomalom a meditatívnom tempe ako predchádzajúce minúty, pretože nechýbalo veľa a film mohol skĺznuť do trilerového gýču.

Krásne bytosti / Berdreymi
Skvelá sociálna dráma, ktorej ale do dokonalosti niečo chýba. V mojom prípade ide o absenciu pedagogického dozoru v škole a až do konca filmu aj polície. Ťažko uveriť, že by udalosti prebiehali presne tak, ako vidíme vo filme. Inak Krásne bytosti dokážu emocionálne strhnúť, ukázať postavy v ambivalentnom svetle a predovšetkým s nimi dokážeme (sú)citiť, aj keď sa chovajú proti všetkým spoločenským pravidlám. Dôvodom je fakt, že scenár ukazuje aj rodinné pozadie (anti)hrdinov. Dôvodom ku konečnej spokojnosti je aj vygradované finále, ktoré ma presvedčilo o lepšom hodnotení.

Pekelná diera / Ostatnia wieczerza
Dokonalá atmosféra, skvelé budovanie napätia, niekoľko zvratov a otázka, či sledujeme niečo nadprirodzené, alebo sa všetko vyrieši racionálne, je otvorená až do posledných minút. Chápem, že tento poľský kúsok môže byť hit or miss, keďže ono to nijako zvlášť originálne nie je. Ale podstatné je, že všetko do seba pekne zapadá a záver je skrátka jediný možný, akýkoľvek iné vyvrcholenie, ako vidíme v poslednom zábere, by bolo pre mňa patetické sklamanie. Môžete to vnímať ako alegóriu na autoritatívne režimy, v tomto prípade komunizmus v Poľsku, ale pre vychutnanie skvelej hororovej atmosféry to nemá žiaden vplyv.

Odchádzania
Na naše pomery mierne dlhší dokument, paradoxne ale oveľa zábavnejší na sledovanie než drvivá väčšina tunajšej dokumentárnej konkurencie. Príbeh troch emigrantov ukazuje okrem toho, že na farbe pleti pri snahe o uplatnení sa na trhu práce nezáleží, aj starý známy fakt, že najlepšiu verziu samého seba dosiahnete iba vtedy, ak robíte to, čo vás baví a nebudete doma iba čumieť do telky/monitora alebo vysedávať v krčme a nadávať na zlé podmienky. Väčšina scén bola nakrútených v Anglicku, čo je veľmi príťažlivé sledovať, ale pozrieme sa aj za príbuznými našich hrdinov v Česku. Je to síce aj o predsudkoch desaťročia/stáročia udržiavaných v našich končinách, tá Británia ale, najmä kvôli brexitu, z toho zase ako jasný víťaz nevychádza.

Príbeh služobníčky 5. séria / The Handmaid's Tale Season 5
Podľa mňa jednoznačne najlepšia séria. Až sa chce napísať, prečo takto intenzívne nepoňali tvorcovia nielen tú predchádzajúcu, tak trochu slabšiu, ale aj tie prvé dve. Ale nebuďme nespravodliví, Príbeh služobníčky je jeden z najdepresívnejších seriálov súčasnosti a nesnaží sa o tom prvoplánovo. Niektoré dialógy sú bez preháňania geniálne a nemohli byť lepšie, Jednotlivé dejové línie sa prepájajú v tých najlepších momentoch a nachádzame medzi nimi inteligentné paralely. Takže neostáva nič iné len skonštatovať, nech je tu už záverečná séria.

Rakeťák / Buzz Lightyear
Tvorcovia pochopili, že keď sa volá ich hrdina Lightyear, tak by mal absolvovať vo svojom vlastnom filme cestu naprieč svetelnými rokmi. Ono to nakoniec bude ešte zložitejšie a film sa vyberie v záverečnej tretine pomerne odvážnymi, na animák, naratívnymi cestičkami. Ale odvahu ísť proti prúdu nám ukáže scenár oveľa skôr, tu by som ale tiež nerád spoileroval. Pokiaľ by tu neboli štylizované animované postavy, tak by som si ani nevšimol, že ide o animovaný film. Myslím, že ide o veľkú poklonu tímu za počítačmi, otázne ale je, či tento mega pokrok ocenia všetci.

Stanica 11 / Station Eleven
Stanica 11 sa snaží odpovedať na mainstreamovú seriálovú a filmovú postapo tvorbu a robí to tak svojským spôsobom, že ide zrejme o najartovejší príspevok do subžánru v poslednom čase. Nie je to úplne najpresvedčivejšie, niektoré momenty majú istý wtf efekt, ale je dobré, že sa niekto posnažil a nakrútil niečo meditatívnejšie, melancholickejšie a artovejšie, než konkurencia. Bez nároku na masovú popularitu. Dokonca aj ten názov nemá nič spoločné s aktuálnym dianím, ale je metaforický a odkazuje na istú knihu vyskytujúcu sa v sujete. Nová budúcnosť ľudstva sa dá budovať aj na kultúre, možno dokonca iba na nej. No a osobne som si veľmi obľúbil Mackenzie Davies, ktorej kariéru budem teraz pozornejšie sledovať.

Stranger Things 4. séria / Stranger Things Season 4
Svojim spôsobom oproti predošlým sériám krok trochu iným smerom, čiže nemohol byť každý spokojný, ale na druhú stranu niekto maximálne. Podľa mňa dosiaľ najlepšia sezóna, kedy Dufferovci už ohmatanú látku a jej potenciál dokázali vyťažiť takmer na maximum. Trochu ich v tom brzdia niektoré dialógy, niektoré epizódy by sa dali skrátiť, ale celkovo je to pastva pre oči a aj útok na emócie. Občas sa vyskytne infantilný wtf moment, ale ono stále treba asi uspokojiť (a zároveň aj získavať) aj mladšie publikum. Paralelný rytmizujúci strih medzi dejovými líniami tvorcom vychádza naplno.

Batman / The Batman
Reeves dosiahol zrejme presne to čo chcel a nemá si čo vyčítať. Ja mu tiež nebudem vyčítať napríklad to, že nie je ani Burton, ani Nolan, ale aspoň je svoj a i keď občas opisuje, stále je to proste jeho Batman. Len škoda občasných scenáristických barličiek, tu by ale každá zmienka mohla znamenať čiastočný spoiler. Obával som sa finále, ktoré už viacerí známi okomentovali ako službu pre štúdio, ja som s ním nemal vôbec žiaden problém, bolo nakrútené myslím stále v štýle predchádzajúceho deja a atmosféry. Potešil motív vertikality, práve umocnený oným finále, ktoré proste stále nie je typicky blockbusterové a je to len a len dobre.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Trojuholník smútku je úplne iný film, aký si myslíte, že je a to si môžete o ňom prečítať všetko a pozrieť stokrát trailery. Mix sociálneho a politického komentáru, obhrublého humoru a dobrodružného filmu takmer po celý čas funguje. Bohužiaľ Ostlund akoby nepoznal mieru a poriadne nevie, kedy film ukončiť. Záverečná tretia kapitola sa tak už mierne vlečie a na to, akú ma film stopáž, film končí takmer až antiklimaticky. Záver zmysel dáva, to áno, len pri doľaďovaní scenára mohol dať autor priestor viac pre poznámky dramaturgov. Herecky najviac dominujú Burič a Harrelson, čo málokoho prekvapí, i keď ide samozrejme o vedľajšie postavy.

Turista / The Tourist
Možno si seriál označenie Fargo v Austrálii zaslúži, ale aj tak pri jeho sledovaní budete vnímať iba tú Austráliu, Dornana a jeho hereckú kolegyňu. Potom aj všetky skvele zahrané vedľajšie postavy. Scenár nie je žiaden zázrak, ale je stále nadpriemerný a pre hercov vytvára skvelé momenty, v ktorých sa môžu zaskvieť. Pripraví aj zopár prekvapení, ktoré síce neotáčajú všetko úplne hore nohami, ale ako v rovine udalostí, tak v rovine vzťahovej možno neodhadnete vopred, kam budú smerovať. Nálady a žánre sa menia, ale dominuje tomu tá suchá príroda, čiže atmosféra je neustále konzistentná.

Westworld 4. séria
Ťažko sa hodnotí štvrtá séria seriálu, ktorá ešte nemala byť finálna, ale nakoniec je. Čo sa týka mindfuck faktoru, ide o najtvrdší oriešok doposiaľ a niet divu, že mnoho divákov to už od druhej série vzdáva. Určite nejde o sériu, ktorú stačí vidieť iba raz, asi si treba všetko pekne ešte raz v pokoji pozrieť. Prípadne si pri niektorých konkrétnych epizódach zapisovať všetky dialógy a potom sa nad nimi ešte raz zamyslieť, predovšetkým pri hrách s časom. Ale HBO Max sa rozhodlo, že celý seriál vyhodí z ponuky...

Diablova hodina / The Devil's Hour
Nebyť trochu nezaujímavého vizuálu, išlo by zrejme o jednu z najdôležitejších udalostí seriálovej sezóny. Tým ale Diablova hodina nakoniec aj je, ale predsa ju len nesprevádza taký hype, aký by si zaslúžila a aký by mala, ak by ju nakrútil/produkoval niekto slávny. Najväčšou devízou celého projektu je fakt, že sa všetko dokonale vysvetlí, snáď len povaha synátora a jeho chovanie je stále trochu neuchopiteľné. Ale možno si to treba celé zopakovať už so znalosťou pointy. Som rád, že som spoznal sympaťáčku Jessicu Raine a kvôli nej by som si pozrel aj ďalšiu sériu, i keď si neviem predstaviť, aký príbeh by v nej tvorcovia rozprávali. Je chvályhodné, že tvorcovia vymysleli aj štruktúru života popisujúci v podstate ich svetonázor.


BARBORA GVOZDJÁKOVÁ

R.M.N.
Najnovší film od rumunského režiséra Cristiana Mungiu je pomalou a pochmúrnou drámou, ktorá upozorňuje na reálny vzostup pravicového extrémizmu a xenofóbie v Európe. Mungiu postupne odhaľuje latentný rasizmus v menšom mestečku, v ktorom žijú v zdanlivej rovnováhe spoločne Maďari, Rumuni, Rómovia a Nemci. Hladinu pokojných vôd rozčerí príchod cudzích nádenníkov.

Veľa šťastia, pán Veľký / Good Luck to You, Leo Grande
Príbeh snímky Veľa šťastia, pán Veľký je vo svojej podstate veľmi jednoduchý. Pred dvoma rokmi ovdovená Nancy prehodnocuje svoj život a reflektuje, čo v ňom dokázala. Počas života spávala len s jedným mužom – s vlastným manželom, avšak ich sexuálny život za veľa nestál. Hoci nemá s čím porovnávať, tuší, že to mohlo vyzerať aj inak. Rozhodne sa konať.

Navalny
Dokument Navalny vytvárajú dve paralelné línie. V rámci prvej línie (natáčanej po atentáte počas rekonvalescencie v Nemecku) rozpráva Alexej priamo do kamery svoju osobnú výpoveď, pričom v druhej sledujeme zábery, ako cestuje domov a pátra po tých, ktorí mu otrávili čaj na letisku... Avšak nie je na celý proces sám.

C'mon C'mon
C'mon C'mon je najmä konverzačka bez deja. Je obohatená o detskú postavu, ktorá pritiahne úsmevy divákov, ako aj o tému neskúseného rodiča, ktorý sa snaží starostlivosť o dieťa zvládnuť. Rodičovstvo je naozaj náročné. C’mon C’mon tento strach, zmätok, vyčerpanie ale aj radosť zobrazuje dômyselne. Snímka bez zbytočných príkras hovorí o každodenných výzvach pri výchove detí a súčasne necháva dostatočný priestor pre vyznenie fascinácie detí okolitým svetom.

Modliť sa, poslúchať a neodvrávať / Keep Sweet: Pray and Obey
Prirovnanie o uvarenej žabe všetci dobre poznáme. Žaba, ktorá si svoj spečatený osud v čase neuvedomuje, je manipulovaná postupne a nevedomky. Podobné praktiky, aplikované na ľuďoch, ktorých iní jedinci z pozície moci a autority zámerne zneužívajú, môžeme nájsť aj v novom dokumente Modliť sa, poslúchať a neodvrávať (Keep Sweet: Pray and Obey). A práve táto štvordielna miniséria z dielne Netflixu necháva divákov nazrieť dovnútra jednej z Mormónskych komunít. Z tohto odhalenia mrazí.

Schodisko / The Staircase
Osemdielna séria The Staircase sa zakladá na skutočnom prípade úspešného spisovateľa a nádejného komunálneho politika Michaela Petersona. Po sľubne rozbehnutej spisovateľskej kariére vstupuje do politiky. V meste Durham v Severnej Karolíne sa pripravuje na voľby starostu, v ktorých mu pomáha aj profesijne vyťažená manželka a manažérka Kathleen. Všetko sa zmení, keď ju v jeden večer nájde nehybne ležať pod schodiskom v ich spoločnom dome.

Keď prehovorila / She Said
Dôležitá snímka o dvoch novinárkach, ktorým sa neúnavným pátraním podarilo priniesť na svetlo sveta neuveriteľný príbeh filmového producenta Harveyho Weinsteina.- Toto odhalenie pomohlo vzniknúť celosvetovému hnutiu #MeToo. Prelomilo sa tak mlčanie o sexuálnom obťažovaní (nielen) vo filmovom priemysle.

Obeť
Celovečerný debut slovenského režiséra Michala Blaška je príbehom Ukrajinky Iriny, ktorá žije v menšom českom mestečku. Jej syna niekto zmláti a on skončí v nemocnici. Dielo sa tento rok neplánovane stalo nanajvýš aktuálnym. Dúfajme, že ľudský príbeh v nás prebudí viac empatie a pochopenia k inakosti.

Svetlonoc
Hraná novinka Terezy Nvotovej bola ešte pred uvedením na Slovensku a v Čechách ocenená na prestížnom festivale v Locarne. V centre príbehu snímky stojí mladá dievčina, ktorá sa po rokoch vracia do rodnej dediny. Dedina sa nezmenila - neposunula. Neidealizovaná a kruto realistická scéna oblievačky mi ostane v hlavne ešte dlho.

Heartstopper
Seriálová adaptácia komiksového príbehu Alice Oseman rozpráva príbeh Nicka a Charlieho. Charlie je otvorene gej, Nick má v hlave zmätok. Obaja chodia do rovnakej triedy v škole v ich meste. Osmička epizód pôsobí ako jedno obrovské televízne objatie. Ukazuje nám svet, kde je inakosť úplne bežnou súčasťou sveta. Pozitívne posolstvo potrebujeme tento rok viac ako kedykoľvek predtým.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Trojuholník smútku je treťou snímkou švédskeho režiséra Rubena Östlunda. Vo svojej novinke nám ukazuje exkluzívny svet bohatých privilegovaných ľudí a ich „problémy“. Opätovne zámerne vo svojom rozprávaní preháňa, aby poukázal na mnohé hlúposť a povrchnosť našej spoločnosti. Do kritiky spoločnosti namiešava aj kvalitnú dávku čierneho humoru.


MICHAL ŠMAJDA

Klondike
Donbas, 2014. Ženský pohľad na vojnu. Formulácia „odohráva sa na pozadí“ tu naberá rafinovaný význam. Emočne vyčerpávajúce.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Geniálna satira reflektujúca slabosti spoločnosti smerom zhora nadol, plytkosť súčasných trendov či prázdnosť „papierovo“ silných partnerských vzťahov. Östlund sa odkazuje ako na klasiku (Orwellovú Zvieraciu farmu), tak televízne „ostrovné“ reality show.

Rimini
Smutná pohľadnica z časopriestoru, kde sú vlasy mastné aj po umytí, duša nezvratne skazená, poháriky večne prázdne, zrkadlá pokrivené, publikum hluché i slepé, chodby dní zatuchnuté a dom prázdny, aj keď sa nečakane zaplní. Seidl je späť vo forme!

Blonde
Jeden z najviac nedocenených kúskov tohto roka. Filmárska pocitovka s autorským prístupom servíruje fetišisticky a zároveň esteticky poňaté ikonické momenty zo života najslávnejšej blondíny. Nečakaná hĺbka depresie. Meditáciu smútkom podtrhávajú Nick Cave a Warren Ellis.

Guillermo del Toro's Pinocchio
Takého Pinocchia ste ešte nevideli. Del Toro zúročuje to, čo sa mu podarilo vo Faunovom labyrinte (2006) – spojiť rozprávku s vojnovou drámou. Takto sa adaptuje klasika.

Fabelmanovci / The Fabelmans
"Vynálezca" novodobých blokbastrov nakrútil dielo o svojom detstve a dospievaní. O radostiach a bolestiach s kamerou v ruke. O láske k pohyblivým obrázkom a v neposlednom rade o fascinácii filmami, ktoré boli stvorené pre kiná, a to prekvapivo neveľkolepým štýlom. Fabelmanovci sú neopulentnou, úprimnou rodinnou drámou, kde je cinefilský rozmer „iba“ bonusom.

Avatar: Cesta vody / Avatar: The Way of Water
Lebo James Cameron a voda.

Batman / The Batman
Najnoirovejší Batman od Batman: The Animated Series. V Gothame nonstop leje, atmosférou neónových reklám nemôže nepripomenúť Blade Runnera, čoraz početnejšie však evokuje Fincherov temný detektívny kult Se7en. Depresívny flow celých troch hodín ako bonus rámuje Kurtov hlas.

This Much I Know to Be True
Albumy Ghosteen a Carnage sú dôkazom, že Caveové zhudobnené básne sú nadpozemskou záležitosťou. De facto ide len o sériu špičkových „videoklipov“ z nahrávania albumu s občasným náhľadom do zákulisia, ale zážitok je mystický! Krásne nasnímané (celky v pohybe striedajú polodetaily v pohybe), atmosfericky nasvietené, precízne ozvučené.

Kimi
Post-pandemický paranoidný thriller so skvelým hitchcockovským rozjazdom: Okno do dvora zasadené do pretechnizovanej súčasnosti.

TOP seriály: Better Call Saul 6, Rod draka, Babylon Berlín 4, Stranger Things 4, Barry 3


MICHAL KOREC

Tradičné prehlásenie na úvod - ani tentokrát som nevidel všetky oscarové nádeje a z nemalej časti je rebríček mixovaný z rokov 2021-22, nakoľko sme kvôli korone dobiehali filmy pomaly v marci. Nemám absolútne vyčnievajúceho favorita, hoci na dva filmy som bol trikrát (Elvis, Top Gun: Maverick), čo o niečom vypovedá... Zoradené tentokrát abecedne:

Belfast
Prvé spomínanie na detstvo, tentokrát v čiernobielej farbe s výborným tempom, top hereckými výkonmi a náročnými situáciami. Môj vlaňajší favorit na Oscara (ktorý tradične nevyhral).

Bones and All
Luxusne natočený kúsok spája tri filmy do jedného - o dospievaní, road-movie a lovestory. S úžasnou atmosférou amerických, nielen kukuričných štátov a s dvoma mladými talentmi. Luca rozhodne nesklamal.

Keď sa červenám / Turning Red
Po čase opäť silný Pixar, ktorý sa zameral na tému puberty a mixuje s ňou aj rozmanité ázijské prvky. Úžasný vizuál, veľké finále i drobné citlivé momenty. Paráda!

Elvis
Baz Luhrmann je kráľ a prial by som mu nomináciu za film, réžiu plus čosi pre manželku. Nenormálne zahraný kráľ rock'n'rollu v podaní Austina Butlera a impozantný zážitok v IMAX - pre všetkých neveriacich, čo netušili, čo tam ten film má hľadať. Zatiaľ favorit roka s istou prevahou. Šialene zostrihané, ale hudobné montáže sú skvelé.

Keď prehovorila / She Said
Poctivo vydretá dráma, ktorá pracuje s kopou materiálov, faktami, ťažkými výpoveďami (úmyselne dvojzmyselne) a dvomi skvelými herečkami. Pocta ženám v tvorivom tíme i obetiam. Napínavé ako remeň celých 129 minút.

Nie, nie / Nope
Čierny kôň letnej sezóny (bez dvojzmyslov!) a gradujúci film do nečakaného finále. Jordan Peele stále dokáže prekvapiť a Daniel Kaluuya zahrá všetko! Bizarné, ale tiež luxusne natočené do IMAX.

Posledné preteky
Pre mňa najlepší český film roka. Nedocenená survival dráma počas Veľkej noci 1913 prináša drsný príbeh jedného preteku, ktorý skončil neslávne. Vynikajúca atmosféra, vietor šľahá, sneh fúka do tváre, nohy mrznú - a kto to nevidel v kine, prišiel o veľa (a že vás bolo)!

Spider-Man: Bez domova / Spider-Man: No Way Home
Splnený fanúšikovský sen aj pre starého capa. Nerdfest na tretiu, ale zároveň zručne natočené a neraz celkom sugestívne. Best of Spidey za 20 rokov.

Fabelmanovci / The Fabelmans
Hoci ma film nechal po prvom videní chladným, stále je to úžasná poctivá filmarčina s nejednou perfektnou scénou. A je načase oceniť Gabriela LaBella, ktorý film fakt vydrel...

Top Gun: Maverick
Juuuuuj, toto na prvé videnie možno nerezonovalo ako malo, ale na druhé či tretie vystrelilo takmer na vrchol. Akčný film, aký sa už nevidí, pocta klasike i zdatné pokračovanie. Rarita za tri tucty rokov. Akčné scény v IMAX vás prikovali do sedadla. Lady Gaga si môže asi pripraviť ďalšie miesto na poličke pre zlatú sošku...

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Azda prístupnejšie ako Štvorec a nemenej trefné. Prológ s výbornými scénami, pasáž na lodi výborná i nechutná, finálna tretina kraľuje. Obrovská škoda Charlbi Dean! Môj skrytý tip na festivalový film, čo noví členovia prepašujú na nominačné ráno Oscara ako kedysi Parazita.

Ulička nočných môr / Nightmare Alley
A tak nezabudnime na vlaňajší kúsok Guillerma del Tora, ktorý tento noir triler zrežíroval parádne. Bradley Cooper je skvelý, Cate Blanchett nesklame nikdy a skvelý scenáristický finiš.

 


PETER PAVLÍK

Upozornenie: Niekoľko filmov, ktoré by sa mi pravdepodobne do top 10 dostali som stále nevidel. Takže je to skôr provizórna topka.

13 životov / Thirteen Lives
Ron Howard si vybral ďalšiu zo svojich špičkových chvíľ. Doručil divákom a strhujúcu (občas až dokumentárnu) rekonštrukciu nedávneho prípadu. Mohli sme to sledovať v správach, vidieť dokumentárny film, no Oscarový tvorca opäť ukázal, že svoje remeslo zvláda bravúrne. Škoda jedine absencie v kinách.

Avatar: Cesta vody / Avatar: The Way of Water
“Železný Jim” sa po dlhých 13 rokoch vracia na Pandoru a celej konkurencii predviedol ako má vyzerať modelový blockbuster. Vizuálne a technologické obžerstvo možno pracuje s nie úplne vyladeným scenárom, no ak by ste mali v kinách vidieť tento rok jediný film, je to tento. Presne kvôli podobným flákom existujú kiná.

Batman / The Batman
Batman/Bruce Wayne má tentoraz tvár Roberta Pattinsona. No hlavne režijné uchopenie Matta Reevesa. Ten sa koncepčne vrátil na začiatok a inšpiroval sa úplným pôvodom legendárneho maskovaného hrdinu. Skvelá temná kriminálka, ktorej síce v poslednom akte dochádza trochu dych, no rozhodne si zaslúži byť pamätaná.

Elvis
Ďalšia legenda ožíva. Kreatívne a formálne bezchybne uchopený životopis človeka, ktorého zomlela jeho sláva. Austin Butler aj Tom Hanks hrajú ako o život a Baz Luhrmann doručil svoj najlepší kúsok od Moulin Rouge. Referečne natočený životopis, ukazujúci, že tento druh filmov má stále čo ponúknuť.

Fabelmanovci / The Fabelmans
Nikto už nerobí tak krásne filmy ako Spielberg. Nádherná záležitosť, ktorá je na svojho tvorcu možno až príliš komorná, no vie čo chce povedať. A ja som nechcel aby skončila. Kvôli podobným kúskom som sa zamiloval do pohyblivých obrázkov.

IÁ / EO
Za mňa európsky titul roku. Nepríjemný, nekompromisný, suverénne natočený a vypovedajúci mnohé o súčasnej spoločnosti (nielen v Poľsku). Pri scéne úteku pripomínajúcej to najlepšie z Terrenca Malicka som mal zimomriavky ešte dlhé hodiny po skončení projekcie. Určite to nie je pre každého, ale treba to skúsiť. Aj keď vás neočaril Bressonov Balthazár.

Severan / The Northman
Robert Eggers sa prepožičal (relatívnemu) mainstreamu, no šlape mu to ako poli klubového hororového piesočku. Pôsobivá a nekompromisná historická dráma je jeden z tých filmov, ktoré sa budú postupne doceňovať a stanú sa klasikou. Alebo v horšom prípade aspoň zabudnutým pokladom.

Smrť na Níle / Death on the Nile
Bol som nadšený z Vraždy v Orient exprese a rovnako tak ma potešila aj táto adaptácia slávneho románu. Aj keď poznáte pointu, tak Kenneth Branagh dokáže zaujať výbornou formou a svižným tempom. Hercule Poirot snáď este nepovedal posledné slovo a trojky sa snáď dočkáme.

Top Gun: Maverick
Pokiaľ je Avatar ukážkou toho ako budú blockbustre vyzerať, tak návrat Peta Mitchella je krásnou nostalgickou spomienkou na to ako kedysi vyzerali. Tom Cruise si z pozície producenta všetko efektívne ošéfoval a vzniklo tak najpríjemnejšie prekvapenie tohto roku. Ako po kvalitatívnej, tak po komerčnej stránke.

West Side Story
Tento film má jediný problém. Ide o remake a originál je stále vynikajúci. Ako samostatnému dielu tu však nie je príliš čo vyčítať. Spielberg opäť raz čaruje. A dokáže vdýchnuť filmovú mágiu aj klasickému muzikálu. Rovnako ako pri Fabelmanovcoch je veľká škoda komerčného neúspechu. Maestro totiž presne vie ako má vyzerať kvalitná divácka zábava.


JURAJ MALÍČEK

Krotitelia duchov: Dedičstvo / Ghostbusters: Afterlife
Veľmi dôstojné pokračovanie najlepšieho filmu všetkých čias. Nadchlo ma, ako sa Jason Reitman, podstatne talentovanejší a lepší filmár, ako kedy bol jeho otec Ivan vyrovnal s jeho odkazom.

The King´s Man: Prvá misia / The King´s Man
Takto nejako si predstavujem, že by mohli vyzerať blockbusterové komiksové adaptácie. Matthewa Vaughna mám aspoň tak rád, ako Edgara Wrighta, páči sa mi, že hoci nakrúcajú primárne divácke filmy, nevychádzajú svojim divákom v ústrety, ale točia si svoje. A neodpustím si osobnú poznámku, za Prvou misiou a Dedičstvom sme sa vybrali s Peťom Konečným do kina do Česka, videli sme ich bezprostredne po sebe a bol to výlet, ktorý som si náramne užil, a ktorý nádherne ilustruje, koľko energie sme venovali príprave našej filmovej relácie Do kina, česť jej pamiatke, myslím, že to bolo skvelá relácie a je nekonečná škoda, že sme museli skončiť. Ešte raz veľká vďaka Peťo.

Last and First Man
Mimoriadna „adaptácia“ mimoriadneho filozofického scifi románu britského klasika žánru Olafa Stapledona. Labutia pieseň režiséra, scenáristu a hudobného skladateľa Jóhanna Jóhannssona. Koláž obrazov, hudby a uhrančivého hlasu Tildy Swinton, pri ktorej mi je ľúto, že v kine som mal možnosť vidieť ju iba raz.

Okupácia / Okupace
Prvý český zástupca, výrazne štylizovaný debut českého režiséra Michala Nohejla, ktorý mimoriadne nekompromisne portrétuje odvrátené stránky ľudského naturelu. Takto nejako si predstavujem, že v skutočnosti smrdí človečina.

Elvis
Kráľ sa konečne dočkal dôstojného životopisného filmu a Baz Luhrmann opäť ukázal, že nikto nenakrúca filmy ako on.

Fabelmanovci / The Fabelmans
Vlani, pri West Side Story som napísal, že Steven Spielberg nakrútil dosiaľ svoj najosobnejší film, platí to aj tento rok. A zvláštne body navyše za Davida Lyncha v dokonalom cameu, bolo vidieť, ako náramne si tú úlohu užíva, čo však myslím, že platilo pre všetkých zúčastnených. Fabelmanovci pri tom však vôbec nie sú ľahučkým filmom, len sú ľahúčko nakrútené, presne tak, ako to vie iba Spielberg.

Vreskot / Scream
Považujem sa za veľkého fanúšika pôvodnej série, Wes Craven a Kevin Williamson sa svojho času nádherne pohrali so žánrovými klišé teenagerských vyvražďovačiek a nakrútili dokonalé hororové pastiše. Preto som bol vo vzťahu k novému Vreskotu veľmi skeptický, našťastie sa ukázalo, že títo noví chlapíci, režiséri Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett a scenáristi James Vanderbilt a Guy Busick sú tiež fanúšikovia a poetike pôvodných Vreskotov veľmi dobre rozumejú. Áno, je to síce možno troška ukecané, ale aj vďaka tomu veľmi funkčné. Neviem si predstaviť, o čom by mohla byť šestka, ale to som nevedel ani pri tomto filme a tak sa len tak teším.

Mimoriadna udalosť / Mimořádná událost
Napriek obrovskej nadprodukcii celkom zbytočných filmov stále v Česku vznikajú aj filmy, ktoré si budem pamätať a rád sa k ním vrátim. Rád sa v kine smejem nahlas v súlade s autorským zámerom tvorcov, nie proti nemu a pri Mimoriadnej udalosti sa to dalo.

Belfast
Troška maniera, ale tvorcovia formátu Kennetha Branagha na ňu majú nárok. Šťastné detstvo sa asi naozaj dá prežiť aj v mimoriadne neprajných časoch.

Myši patria do neba
Nádherný a veľmi ambiciózny animák, ktorý spracováva neľahkú tému a hoci sa v nej občas stráca, permanentne ukazuje, aká dôležitá je láska k remeslu. Máme na to krásne slovo – fortieľ, Myšia patria do neba sú ním presiaknuté.

Severan / The Northman
Navzdory všeobecnému nadšeniu ma Eggers na prvý krát nepresvedčil, našťastie si ako divák príliš nedôverujem a tak sa k takto exponovaným snímkam zvyknem vrátiť. A dobre mi tak lebo Severan je skvelý kus, racionálny, chladne vykalkulovaný kvôli čo najväčšiemu efektu, tento spôsob filmárskej manipulácie ma baví práve kvôli tomu, ako ťažko sa mi darí udržiavať odstup.

Šialená noc / Violent Night
Konečne ďalší vianočný kus, ku ktorému sa budem rád rok čo rok vracať, Tommy Wirkola a akční chlapíci z 87North Productions sú presne to spojenie, o ktorom milovníci obskúrnych filmov radi snívajú, ale málokedy sa im tieto sny splnia.

Amsterdam
Asi rozumiem, prečo sme nakoniec Amsterdam v našej kinodistribúcii nevideli, je to však mimoriadna škoda. David O. Russell je jeden z mála režisérov staršej strednej generácie, ktorý aj v hollywoodskom prostredí nakrúca výrazné autorské snímky, čo v jadre nemajú nič spoločné s často prefabrikovanou mainstreamovou poetikou. Je ľahučké nakrúcať filmy v súlade s akýmisi predpokladanými diváckymi očakávaniami, ísť proti naschvál nim sa nevypláca a komerčný neúspech Amsterdamu do dokazuje.

Všetko, všade, naraz / Everything Everywhere All at Once
Čistá fanúšikovská radosť, toto sa nikdy nemalo dostať do mainstreamu.

Slovenské filmy v našich kinách, tohto roku sa ich urodilo mimoriadne, nechcem vybrať žiadny konkrétny, faktom ale je, že som sa na ne nemusel dívať zhovievavo a nadržiavať im, iba preto, že sú naše.

A seriály? Ale hej, akurát ma žiadny nenadchol na toľko, aby som sa s ním potreboval deliť, som veľmi rád, že For All Mankind – z môjho uhla pohľadu jednoznačne najlepší súčasný seriál si udržal kvalitu a teším sa na štvrtú sériu. A veľmi ma baví Tulsa King, lebo mám rád Sylvestra Stallonea.


RÓBERT HUMENÍK

Severan / The Northman
Spojenie naturalistickej surovosti a artovej réžie tak umné, až človeka príjemne mrazí. Odseknuté končatiny tu striedajú mimoriadne presné mytologické výjavy, pričom ostáva čas i na dobovo funkčnú romantiku. Relativizácia dobra a zla je potom čerešničkou na torte filmárskej neúprosnosti.

Black Bird
Taron Egerton definitívne potvrdzuje, že je najlepším hercom svojej generácie. Atmosféra sofistikovane temná ako v prvej sérii True Detective. Príbeh zakotvený v realite mrazí faktami i prevedením. Ťažko povedať, kto je lepší: Egertonov sympatický frajer alebo nevyspytateľný magor Paula Waltera Hausera.

Wednesday
Burton je späť. A to v plnej paráde. Jenna Ortega sťa vlhký sen všetkých gotických nihilistov. Herecky vynikajúce, technicky efektívne, esenciou lahodné. A ten soundtrack!

13 životov / Thirteen Lives
Realita je často čudnejšia ako fikcia. To potvrdila aj takmer zázračná záchrana chlapcov zo zatopenej thajskej jaskyne. Režisér Ron Howard si tu vybral silnú chvíľu a potvrdil prvotriednu schopnosť prenášať na celuloid skutočné udalosti. Herecky je dielo ošetrené istotami ako Mortensen, Farrell a Edgerton. Korunu si ale uzurpovala dych-berúca lokalita a samotné sfilmovanie komplikovanej a bezprecedentnej záchrany.

Nezanechať stopy / Zeby nie bylo sladów
Film, ktorý vás rozčúli až do biela. Kúsok plný nespravodlivosti, utrpenia, teroru a mizérie, aká sprevádza vopred prehraný boj s komunistickým režimom. Niektoré filmy sú skvelé, iné dôležité. Nezanechať stopy je oboje.

The Boys S3
Jeden z momentálne najlepších a definitívne najodvážnejší seriál. Brilantná satira, ktorá rieši komplexnosť super-ľudí až v druhom rade. Primárnu rolu hrá kritika spoločnosti a našej bezmedznej adorácie plášteniek a spandexov.

Rod draka / House of the Dragon
Obavy úspešne zažehnané. Po katastrofe menom Game of Thrones: Series 8 som sa dlho nemal k tomu, vložiť dôveru do jeho spin-offu. Našťastie to tvorcovia nie len ustáli, ale predviedli nám starý známy svet v novom, trošku odlišnom balení. Nech už je tu druhá sezóna.

Vreskot / Scream
Tak takto sa majú točiť pokračovania klasických hororových frančíz! Meta prvky, zvraty úspešne využívajúce fundamentálne trópy predošlých dielov Vreskotu. A k tomu aktualizácia konfrontujúca súčasné divácke obce. Oh - a samozrejme, krvavé, napínavé vraždy. Lahôdka.

Prey
Ešte jeden zástupca pokračovania klasickej série. Tentokrát sci-fi horor. Prey od Hulu nevzbudzovala bohvieaké očakávania. O to príjemnejší bol finálny produkt. Zasadenie do 18. storočia bolo dostatočne radikálnou a osviežujúcou zmenou. S ňou prišli zaujímavé nápady, ktoré sa ale nevymykali duchu prvých dvoch dielov Predátora. Hneď by som si dal dupľu.

Veľa šťastia, pán Veľký / Good Luck to You, Leo Grande
Výborná konverzačka o sexe, živote, a živote bez dobrého sexu. Divadelne komorná dráma, miestami odľahčená láskavým humorom. Filozofovanie dvoch hlavných postáv vás vtiahne, pobaví a zároveň donúti premýšľať o živote. Čo viac od takéhoto kúsku chcieť?

Apollo 10 ½: Dieťa kozmického veku / Apollo 10 1/2: A Space Age Adventure
Málokto dokáže vykresliť malý-veľký príbeh tak poeticky hrejivo ako Richard Linklater. V tejto snímke navyše integroval vlastné zážitky z detstva. Nádherná retro-animácia, feel-good motívy a dobývanie Mesiaca skrz oči malého chlapca. Ideálna letná záležitosť.


LUKÁŠ SLOVÁK

Top Gun: Maverick
Maverick ma preniesol do obdobia, kedy som začal milovať filmy...a to je omnoho viac než dosť.

Batman / The Batman
Superhdisnká zábava v kinosálach zmenená na temnú detektívku s množstvom filmárskych lahôdok, vypiplaných scén a hereckých zárezov. Strach je nástroj...a režisér sa ho nebojí použiť.

Všetko, všade, naraz / Everything Everywhere All at Once
Extrémne bizarné a kreatívne trojgeneračné kung-pao od tvorcov "Swiss Army Man". Rýdza ukážka malého veľkého filmu, ktorý kvalitatívne rozbil multiverzové zrkadlo Dr. Strangea.

Elvis
30 rokov vo fachu a len šesť filmov. Keď Baz Luhrmann nakrúti film, ide zväčša o riadnu udalosť. Elvis je za mňa jeho najväčším zárezom a Austin Butler minimálne jedným z kandidátov na Oscara.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Kreativitu a drzosť Rubena Östlunda najviac charakterizuje scéna, kedy sa celý svet môže doslova pokadiť, no Američan a Rus budú stále viesť ego-vojnu.

Krásne bytosti / Berdreymi
Pevná režisérska ruka síce ošúchaného námetu, no v islandských reáliách nesmierne pútavého. Výborné herecké výkony a silné prvky priateľstva.

Klondike
Krutý, do živého zatínajúci mentálny klystír, ktorý sa vo mne zhmotnil ako kombinácia „Wołyń“ a „Quo Vadis, Aida?“.

Severan / The Northman
Naturálna živelnosť vikingskej mytológie prenesená do kinematografickej Valhally. Bohovská hudba, nadpozemská kamera, berserk Skarsgård, démonická Kidman. Veľa pozitív, skvelá práca Roberta Eggersa.

Better Call Saul 6. séria
Detailná prepracovanosť, fantastické napojenie na predchodcu Breaking Bad a silný záver.

Zlato / Godl
Austrálčania fakt vedia upliesť bič z totálne vyprahnutého lajna. Vycibrená štúdia človečiny, úchvatná atmosféra a kamera. A ako bonus animálny koncert Zaca Efrona.

Mare z Easttownu / Mare of Easttown
Skvelý príklad mini-série, ktorá výborne prehlbuje dej, psychológiu postáv a nabaľuje na seba zaujímavé témy. Zasadenie do malých komunít mi je veľmi sympatické, aj keď práve po tejto psychologickej štúdii človeku dva krát do spevu nie je.

 


PETER KONEČNÝ

Obeť
Výnimočný a veľmi dôležitý film debutujúceho Michala Blaška, ktorý mal svetovú premiéru na najstaršom filmovom festivale na svete v Benátkach. Témy rasizmu, klamstiev, diskriminácie sa v našej kinematografii musia vyskytovať častejšie. Divácky záujem bol však mimo festivalov veľmi smutný. Som veľmi rád, že väčšinu filmov z z môjho výberu uviedol 17. MFF Cinematik v Piešťanoch.

Svetlonoc
Progresívna filmárčina a moderný prístup k spoločenským témam sú pre Terezu Nvotovú výzvou ale aj úprimným poslaním. Takto si predstavujem vývozný filmový artikel, ktorý nás reprezentuje v zahraničí rovnako, ako aj naši športovci.

Piargy
Precízna filmová adaptácia Františka Švantnera. Čiernobiela dráma s výnimočnými hereckými výkonmi, ktorá si napriek svojej náročnosti našla svojich divákov a diváčky a neprepadla v ponuke našich kín.

Websterovci vo filme
Náš najdôležitejší film pre detského diváka, ktorý je zároveň určený pre celú rodinu. Ak by namiesto Mimoňov chodili Slováci a Slovenky so svojimi deťmi na tento typ výpovedných a hodnotovo jasne nastavených diel, ako krajina by sme sa určite kvalitatívne posúvali.

Dežo Hoffmann – fotograf Beatles
Opäť veľmi náročne zrealizovaný dokumentárny projekt Patrika Lančariča milujúceho archívy a podrobnú filmovú archeológiu.

Slovo
Najlepší česko-slovenský film roka 2022. Psychologická rodinná dráma zasadená do Česko-Slovenska v období medzi májom 1968 a 1969 je intenzívnym pohľadom do života manželov Václava a Věry, ktorí spolu prechádzajú spoločensko-politickými aj osobnými prevratmi a pokúšajú sa nezradiť základné hodnoty, ktoré robia človeka človekom.

Aftersun
Britsko-americká dráma ocenená na tohtoročnom festivale v Cannes. Príbeh Sophie uvažujúcej nad zdieľanou radosťou a osobnou melanchóliou dovolenky, ktorú pred dvadsiatimi rokmi strávila so svojím otcom. Pre mňa osobne jeden z najlepších filmov roka.

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Švédsky režisér Ruben Östlund vás opäť pozýva na brisknú, kritickú analýzu sveta. Na túto luxusnú plavbu sa len tak nedá zabudnúť. Zlatá palma z Cannes a Európsky film roka.

IÁ / EO
Výrazne špecifický filmový zážitok ponúka poľsko-taliansky titul režiséra a scenáristu Jerzy Skolimowskeho. Svet je tajomné miesto, keď sa naň pozeráme očami zvieraťa.

Diera / Il Buco
Podmanivý, chvíľami priam meditatívny film zachytáva krásu juhotalianskeho vidieka šesťdesiatych rokov minulého storočia, kam prichádza skupinka dobrodruhov zo severu prebádať jednu z najhlbších priepastí v Európe. Observačný spôsob réžie, bez slov, dáva vyniknúť úžasnej scenérii a tajomstvu hlbokej diery, do ktorej sa spolu s tímom speleológov vydávame.

Krásne bytosti / Berdreymi
Islandský režisér Guðmundsson rozpráva príbeh dospievajúceho outsidera Balliho, ktorý nachádza chýbajúcu oporu v partii rovnakých vydedencov. Film zaujal svojou surovou poetikou aj na Berlinale, kde získal okrem uznania kritikov aj cenu Label Europa Cinemas.

Osem hôr / Le otto montagne
Snímka o priateľstve, majestátnych horách a o tom, na čom v živote naozaj záleží. Podmanivý príbeh tom, ako sa z detí stanú muži, ktorí sa snažia prekonať stopy svojich otcov, ale ktorí sa napriek náročným životným okamihom, nakoniec vždy vrátia domov.

Klondike
Príbeh nás prenesie na ukrajinsko-ruské hranice do roku 2014, kedy došlo k zostreleniu lietadla s takmer 300 pasažiermi na palube. Dramatické udalosti sledujeme optikou manželov, ktorí sa uprostred ozbrojeného konfliktu snažia zachovať pokoj, ale najmä ochrániť svoj domov a nenarodené dieťa.

Blízko / Close
Emocionálne silný portrét výnimočného zväzku Léa a Rémiho. Chlapci spoločne zdieľajú svet a každý moment v ňom, dostávajú sa však do veku, keď vzťahy treba pomenovať.

Rimini
Nezameniteľný a réžijne vždy precízny Ulrich Seidl. Príbeh rakúskeho gigola oplývajúceho zmyselným a značne zatuchnutým šarmom, ktorý si razí cestu do myslí, tiel a peňaženiek postarších žien bez akýchkoľvek zábran a škrupulí.

Tár
Biografická dráma o ktorej sa ešte bude rozprávať. Famózna Cate Blanchett ako Lydia Tár, vôbec prvá ženská šéfdirigentka významného nemeckého orchestra.

Duchovia Inisherinu / The Banshees of Inisherin
Martin McDonagh vie režírovať a vie fantasticky písať. Dvaja celoživotní priatelia sa ocitnú v slepej uličke, keď jeden z nich náhle ukončí ich vzťah, čo má pre oboch znepokojujúce následky. Jeden z mojich najdôležitejších filmových zážitkov roka.

Severan / The Northman
Kam až bude mladý vikingský bojovník ochotný zájsť, aby pomstil vraždu svojho otca? Severan je rozsiahly epos Roberta Eggersa (The Lighthouse, The Witch), jedného z najosobitejších filmárov súčasnosti.

Keď prehovorila / She Said
Obsahovo veľmi dôležitý dialógový film s naozaj premysleným scenárom a perfektným hereckým obsadením. Predlohou filmovej drámy je rovnomenná kniha novinárok Jodi Kantor a Megan Twohey z deníku New York Times, ktoré odhalili a zverejnili prípady znžívania a sexuálneho obťažovania žien filmovým producentom Harveym Weinsteinom.

Mimoriadna udalosť
Malebnou českou krajinou prechádza motoráčik. Ľudia vo vnútri sedia, rozprávajú sa, alebo naopak mlčia, pokukujú z okien alebo pospávajú. Vlak sa náhle pokazí a strojvodca Miloš musí vystúpiť z vlaku, aby poruchu napravil. Vlak stojaci v miernom spáde sa však samovoľne rozbehne späť do východiskovej stanice a vydesenému Milošovi nezostáva nič iné, len sa poklusom vydať za ním. Jiří Havelka opäť ako spoločensky presný scenárista a režisér.

Výber najlepších slovenských filmov nájdete TU

Seriály: Severance, Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story, Black Bird, Bad Sisters, Ozark 4, The Staircase, Podezření, Euphoria 2, Station Eleven a množstvo ďalších...

A oveľa viac ponúknem na rozsiahlom tour Filmy, dokumenty a seriály roka 2022 po celom Slovensku. Termíny a mestá nájdete TU.

 

Najlepšie filmy redakčného výberu (dostali viac ako dva hlasy)

Trojuholník smútku / Triangle of Sadness
Severan / The Northman
Fabelmanovci / The Fabelmans
Elvis
Batman
Top Gun: Maverick
Avatar: Cesta vody / Avatar: The Way of Water
Všetko, všade, naraz / Everything Everywhere All at Once
Krásne bytosti / Berdreymi
Keď prehovorila / She Said
Klondike


autor kinema 31.12.2022
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 15986
02 |
návšt. 12310
03 |
návšt. 11046
04 |
návšt. 10135
05 |
návšt. 5906
06 |
návšt. 4816
07 |
návšt. 2648
08 |
návšt. 2253
09 |
návšt. 1146
10 |
návšt. 1006
REBRÍČEK US
01 |
$45,8 mil.
02 |
$30,4 mil.
03 |
$13,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,5 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$1,5 mil.
08 |
$1,4 mil.
09 |
$0,707 mil.
10 |
$0,686 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2023 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.