NEVERNÁ

NEVERNÁ

6.0

Večne aktuálnou témou Nevery, sa opäť rozhodol zaoberať „profík" žánru, režisér Adrian Lyne (Osudová príťažlivosť, Neslušný návrh, Lolita). Tentokrát sa ale vyhol vlastnému moralizujúcemu, výskumu všetkého čo neveru spôsobuje a čo spôsobuje ona sama, a natočil remake podľa slávneho francúzskeho filmu Neverná žena (La femme infidéle), ktorý napísal a v roku 1968 aj natočil Claude Chabrol.

Connie Sumnerová (Diane Lane) je na prvý (a aj druhý) pohľad spokojná a úspešná žena, ktorá žije so svojim miľujúcim a oddaným mužom Edwardom (Richard Gere) a deväťročným synom, už jedenásť rokov v spoločnej domácnosti. Sú stelesnením priam ukážkovej rodiny a dokonca sa stále aj milujú. Napriek tomu všetkému je ľudský mozok poháňaný túžbou, ochotný skratovať a uprednostniť vášeň a fyzickú príťažlivosť pred morálnymi hodnotami. Jedného dňa sa Connie počas veternej smršti, usudovo zrazí s príťažlivým predavačom kníh Paulom Martelom (Olivier Martinez) a ani nevie ako, ocitne sa poraneným kolenom v jeho byte. Okrem lekárskej pomoci sa jej ale dostane pomoc trošku iná. V jej tele sa spontánne prebudí sexuálna závislosť a návštevy mladého Francúza sa začnú opakovať. Edward, ale nie je hľupák a zvláštne správanie vlastnej ženy, ho donúti konať...

Neverná Neverná Neverná

Neverná by sa dala dejovo rozdeliť na dve odlišné časti. V tej prvej sledujeme postupné prepadanie nešťastne sexuálne pomätenej Connie, do čoraz častejších erotických fantázii s provokujúcim sexidolom Paulom. A v tej druhej sme svedkami Edwardovej snahy o pochopenie Connienho správania, a snahy o vysporiadanie sa s nečakaným životným usudom. Každá z častí má svoje chyby, ale horšie je na tom akčnejšia polovička filmu s Richardom Gerem. Dôvodom ani tak nie je predanie dominantnej hereckej štafety (Laneová - Gere), ale nevyužitie dramatizácie, ktorú dejový zvrat ponúkal. Postavy sa pomerne rýchlo preklenú cez vážnu situáciu a z ničoho nič stoja na symbolickej križovatke. Príchod polície nemá v podstate žiadny zmysel (pri skutočnom pátraní by zločin odhalili, aj keby boli slepí) a plní skôr úlohu vzájomného pochopenia udalostí.

Táto sonda odhaľujúca najskrytejšie a pritom najznámejšie ľudské tabu, mohla hlavne vďaka silnému hereckému výkonu Diane Laneovej, dopadnúť oveľa lepšie. Napriek scenáristickému nedotiahnutiu však rozhodne patrí k tomu najlepšiemu, čo kedy Lyne natočil.

Unfaithul (USA, 2002, 123 min.)
Réžia: Adrian Lyne. Scenár: Alvin Sargent, William Broyles podľa scenára Claudea Chabrola. Kamera: Peter Biziou. Hudba: Jan A.P. Kaczmarek. Hrajú: Diane Laneová, Richard Gere, Olivier Martinez, Erik Per Sullivan.

autor Peter Konečný 12.8.2002
6.0
6.1