INSOMNIA

INSOMNIA

8.0

Oči podliate krvou, 4 hodiny ráno a vonku svetlo - denné svetlo, pripomínajúce upršané nedeľné popoludnie. Je to už šiesta noc bez spánku a lúče, v skutočnosti celkom jemné, nemilosrdne bodajú do očí. Vitajte na Aljaške.

Detektív William Dormer bol na severozápad pozvaný, aby miestnej polícii pomohol pri pátraní po vrahovi 17-ročnej stredoškoláčky. Dormer je hviezda policajného oddelenia v Los Angeles, človek, ktorý počas plodnej kariéry poslal do väzby, či na elektrické kreslo desiatky vrahov a lupičov. Na oddelení sa však zjavili ľudia z internej inšpekcie a Bill vie, že majú na muške jeho metódy. Keď mu šéf vyšiel v ústrety a poslal ho na zimný výlet, prišlo mu to celkom vhod. Na vraha mladej Ellie nastraží pascu, veci sa však zvrtnú a Bill náhodou zastrelí svojho partnera. Výstrel však videl aj jeden veľmi, veľmi nevhodný svedok, a pri absencii spánku sa časom začnú hromadiť chyby...

Insomnia Insomnia Insomnia

Tí, čo videli Krvavé rieky, budú mať tento film s čím porovnávať. Oproti francúzskej produkcii je Insomnia akosi... špinavšia. Hory nie sú panenské, detektív je pri všetkom psychologickom majstrovstve slaboch a namiesto sprisahania neofašistov vedú stopy k obyčajnému... no ale nepredbiehajme. Vidiecku políciu tvorí presvedčivá zmes ľudí, ktorí Dormera bud šialene obdivujú, alebo ich podvedome dráždi. Obe kategorie si počas deja musia dosť poopraviť svoje názory.

Podobné nejednoznačnosti filmu zvyčajne prospievajú, pretože ho aspoň trochu približujú k chaosu reality a zároveň dávajú divákovi niečo na premýšľanie. V prípade Insomnie sa to plne potvrdilo, hlavne vďaka tomu, že režisér aj herci mali dosť kvalitnú predstavu, o čom by snímka mala byť.  Hlavne výkon Al Pacina je (opäť raz) nespochybniteľný - je to Pán Herec (ak Insomniu uvidíte, skúste si na jeho mieste predstaviť De Nira a bude vám to jasné ako aljašská obloha v auguste). Jednu z hlavných úloh si zobral Robin Williams a tvrdím, že je príjemným prekvapením. Po desaťročiach priblblých rodinných komédií a dojákov nastal v kariére tohto človeka konečne krôčik vpred :-). Hilary Swank v ťažkej úlohe Dormerovej fanynky č. 1 . predvádza široký rozsah komplikovaných pocitov s absolútnym prehľadom - ale aj tak sa teším, až bude hrať v nejakom filme naozaj hlavnú úlohu, ako v snímke Chlapci neplačú (Boys Don't Cry).

Insomnia Insomnia Insomnia

Kamera sa s témou núteného bdenia vyrovnala veľmi sugestívne a spolu so zvukovými efektmi dáva filmu chvíľami veľmi peknú atmosféru. Je tu však jeden problém - toto videnie sa obmedzuje len na izolované momenty, akoby Dormer dostával záchvaty únavy. Iste, keby sa alternatívne vnímanie nieslo celým filmom, zrejme by bol nepozerateľný, no spôsob, ktorým je to nakoniec riešené, má za následok, že Dormerova vyčerpanosť pôsobí cez klasickú kameru menej presvedčivo, napriek všetkému Pacinovmu majstrovstvu. Pocit obrovského, neprestajného tlaku nespavosti sa tým občas stráca. Škoda.

Insomnia je už tretím filmom v krátkom čase, ktorý by som nazval poctivým detektívnym thrillerom - a nad ostatné ešte aj trošku vyčnieva. Je to dielo ľudí, ktorí sa podpísali pod Memento, a aj ked film onoho kalibru sa len tak neprekoná, nemusia sa za svoj výkon určite hanbiť.

Insomnia (USA, 2002, 118 min.)
Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Nikolaj Frobenius a Erik Skjolbja. Kamera: Wally Pfister. Hudba: David Julyan. Hrajú: Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank, Maura Tierney, Martin Donovan.

autor Jano Hušták 7.10.2002