OCEAN'S ELEVEN: DANNYHO JEDENÁSTKA

OCEAN'S ELEVEN: DANNYHO JEDENÁSTKA

6.0

150 miliónov dolárov, 11 zlodejov, 3 kasína a 1 noc. O tom je film Ocean's Eleven. Danny Ocean (George Clooney) nie je ani deň na slobode a už plánuje svoj ďalší prepad. Cieľom nie je tentokrát nič iné ako kasíno, vlastne 3 kasína, a to tie najväčšie v Las Vegas - Bellagio, Mirage a MGM Grand. Prečo? Najskôr pretože kasína sú v dnešnom modernom, zelektronizovanom svete, jediné inšitúcie, ktoré majú peniaze v hotovosti (podľa zákona musí byť kasíno každú noc schopné vyplatiť každého hráča pri stole). A ešte preto, ale to Danny nikdy nepripustí, že majiteľ týchto troch kasín, Terry Benedict (Andy Garcia), chodí s jeho ex-manželkou Tess (Julia Roberts).

Ocean's Eleven: Dannyho jedenástka Ocean's Eleven: Dannyho jedenástka Ocean's Eleven: Dannyho jedenástka

Samozrejme, že vylúpiť kasíno nie je len tak. Bezpečnostná služba v kasínach a ich celkové zabezpečenie je na míle lepšie, ako v hociakej banke. Na to, aby sa Danny dostal do trezoru, ktorý je pod kasínami, ukradol 150 miliónov dolárov a vypochodoval s nimi von potrebuje dve veci - plán a samozrejme 10 profesionálov vo svojom obore, ktorí budú dostatočne šľahnutí nato, aby sa o také niečo pokúsili. A medzi týchto profíkov patria napr. Rusty Ryan (Brad Pitt), Linus Caldwell (Matt Damon), Basher Tarr (Don Cheadle), alebo čínsky akrobat Yen. Plán by aj bol, tím je pripravený, len keby Tess niečo netušila, a len keby bezpečnosť v kasínach nebola taká dobrá ... Film sa môže začať!

Tí, čo sa zaujímajú o staršie filmy budú určite poznať klasiku s rovnakým názvom z roku 1960. Aj vtedy bol tento film naplnený až k prasknutiu hviezdami (Frank Sinatra, Dean Martin a iní). Osobne som originál nevidel a z remaku nie som až tak nadšený. Ocean's Eleven je typickým príkladom, že veľa hviezd ešte film neurobí. Hviezd je veľa, ale všetci okrem Georga Clooneyho a Brada Pitta dostávajú až žalostivo málo priestoru. Ani Julia Robertsová si moc nezahrala. A ak má byť film založený na umení Georga Clooneyho, tak to nemôže byť dobrý film. Ani jeden z hercov nepodal výkon hodný spomenutia - nikto tam nerušil, ale žeby mi niekoho výkon ostal v pamäti, to nie.

S réžiou to bohužial nie je o nič lepšie. Aj keď sa jej ujal Steven Soderbergh, od ktorého by som po Erin Brockovich a hlavne Traffic očakával omnoho viac, zaujme iba ak tak svojou priemernosťou. Slušne odvedená práca, to je všetko. Rovnako ako scenár - dej je predpokladateľný až do samého konca. Malým náznakom originality bolo isté otočenie resp. doplnenie plánu ich úteku, ale bola to len malá hviezdička na tmavom nebi. Rovnako ako pokusy o vtipnosť krátkymi, akoby odveci vetičkami (pre všetky ako príklad - Clooney vysvetľuje Pittovi svoj plán, kde sa nakonci Pitt opýta: „Ty si si túto reč cvičil, že?" A Clooney nato: „Hej, bolo to na Teba moc rýchle?"). Takéto vložky dokážu iba ak na sekundu vyčarovať úsmev na tvári diváka, ale na skutočné pobavenie to nestačí ...

Čo dodať? Slušne odvedená, remeselná práca, bez akejkoľvek originality. Snaha sa filmu nedá odoprieť, ale priemernosť z neho srší na každom rohu. Dokonca sa v nej priamo utápa. Zopár nových nápadov by rozhodne nezaškodilo, pretože film inak nedokáže naplno upútať pozornosť diváka - žiadna poriadna akcia (priznajme si, aj keď je akčný film o ničom, aspoň tie výbuchy nás potešia), napätie síce je, ale kvôli chýbajúcemu spriazneniu sa s postavami stráca na potenciále. Oddychový film na sobotu večer, ktorý ani nechce byť ničím viac. Na videu by mu bolo určite lepšie...

Ocean's Eleven (USA, 2001, 116 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Ted Griffin. Kamera: Steven Soderbergh. Hudba: David Holmes. Hrajú: George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt, Julia Roberts, Andy Garcia, Carl Reiner, Elliott Gould.

autor Marek Vojtko 14.3.2002