BLAŽINE LEKCIE

BLAŽINE LEKCIE

8.5

Výnimočná bulharská dráma Blažine lekcie sa síce do finálneho výberu na Oscara nedostala, ale našťastie dorazila do našich kín. Svoju exkluzívnu slovenskú predpremiéru si užila v septembri 2023 na piešťanskom Cinematiku, kedy to vyzeralo, že sa ďalších projekcií na Slovensku nedočká. Avšak Asociácia slovenských filmových klubov prišla s potešujúcou správou.

V centre filmového príbehu sledujeme Blagu, sedemdesiatročnú učiteľku literatúry na dôchodku, ktorá býva v ošumelom paneláku v menšom meste Shumen na severovýchode Bulharska. Aby si privyrobila, poskytuje súkromné hodiny bulharčiny. Pred pár týždňami ovdovela. Svojho manžela (spopolneného v urne) chce, podľa tradičného zvyku, pochovať do štyridsať dní. Skôr ako stihne zaplatiť za hrobové miesto, stane sa obeťou telefonického podvodu. Ostáva bez peňazí. Situáciu potrebuje riešiť. Svojím rozhodnutím však viacerých prekvapí.

Nekompromisná učiteľka, ktorá opravuje nesprávnu gramatiku každému, koho stretne, urobí osudnú chybu. Prostredie a život seniorky vo filme v mnohom pripomína slovenské pomery. Často v správach čítame či počúvame, ako osamelý dôchodca alebo dôchodkyňa naleteli nejakému telefonickému podvodu. Rovnako často si hovoríme, že nám by sa to predsa nikdy nemohlo stať. Blaga je striktná a priama žena. Jej zásady ale dostávajú poriadne „na frak“. Keď zoberie veci do vlastných rúk a darí sa jej získavať peniaze, stráca to najhodnotnejšie.

Bulharský režisér Stephan Komandarev spolu so scenáristom Simeonom Ventsislavovom vymysleli vierohodný rámec, v ktorom sa zamerali na zraniteľnosť osamelých seniorov. Komandarev už viac ako tridsať rokov spracúva témy nelichotivého stavu postkomunistickej spoločnosti rodného Bulharska, medzi ktoré seniori, ako jedni z najviac ohrozených skupín obyvateľstva, určite patria. Robí tak na poli hraného filmu aj dokumentu. Blažine lekcie sa považujú za jednu časť trilógie, do ktorej spadajú snímky Na rázcestí (Directions, 2017) a Hliadka (Rounds, 2019).

Blažine lekcie

Najnovšia snímka v štýle sociálneho thrilleru podáva štúdiu správania staršej ženy, o motivácii ktorej sme nútení neustále rozmýšľať. Najprv si myslíme, že sa snaží ľuďom, ktorí ju okradli, pomstiť, hoci neskôr sa ukáže, že práve ona sama sa stáva súčasťou systému zneužívania. Správali by sme sa za okolností, v ktorých sa Blaga nachádza, inak? Režisér ponúka ozajstné majstrovstvo. Blažine problémy a rozhodnutia sú zmapované nezaujate a presvedčivo, a to nielen scenárom, ale aj kamerou (Vesselin Hristov), strihom (Nina Altaparmakova) a herectvom (Eli Skorčeva).

Okrem ústrednej témy podvodu Komandarev paralelne poukazuje na množstvo prekážok, ktorým musia starší občania čeliť. S veľkou dávkou empatie otvára fenomén ageizmu (najmä pri hľadaní práce), osamelosti, neschopnosti požiadať o pomoc, pocitu poníženia či hanby, ale na druhej strane aj hyenizmu médií či nezáujmu policajtov. „Vyzeráš inteligentne, ako si mohla urobiť takúto hlúposť?“, pýta sa Blagy novinárka, ktorá pripraví článok do miestnych novín s jej portrétom a titulkom spochybňujúcim a bulvarizujúcim jej duševné zdravie.

Blažine lekcie

V hlavnej úlohe exceluje bulharská herečka Eli Skorčeva, ktorá tohto roku oslávi sedemdesiate narodeniny. Rodáčka z Plovdivu sa k herectvu vracia po tridsaťročnej prestávke. K hereckej profesii sa dostala na konci sedemdesiatych rokov a jej kariéra postupne naberala na obrátkach. Stopkou sa stali jej deklarované politické postoje proti komunistickému režimu. Protestnou hladovkou vyjadrila solidaritu aj s českým disidentom a budúcim prezidentom Václavom Havlom. Taktiež otvorene vystupovala voči snahám bulharskej vlády, namiereným proti tureckej menšine.

Postava hlavnej hrdinky je vykreslená plasticky a mimoriadne autenticky. Eli Skorčeva nezmizne z plátna celé dve hodiny. Kamera detailne sníma jej tvár, chvenie rúk pri telefonovaní, jej chôdzu ako aj beh na autobusovú zástavku. Sníma tiež väčšie celky, kedy stúpa po nekonečných schodoch nad mestom alebo pri monumentálnom pamätníku. Každý záber vykresľuje Blaginu zraniteľnosť ako aj jej odvahu. Vesselin Hristov zábery, na ktoré chce upozorniť, úmyselne rozostruje. Navodzuje to pocit ľudského oka, ktoré objekt hľadá a preskúmava. Hudobná vsuvka prakticky absentuje. Vo filme dominujú predovšetkým ruchy prostredia.

Blažine lekcie

Za zmienku stojí tiež úvodná scéna, ktorá divákov dostáva priamo do témy. Blage sa telefonicky ozve neznámy muž, ktorý ju naučenými technikami a sofistikovaným spôsobom zmanipuluje tak, že v panike vyhodí z okna aj snubný prsteň. Scéna je z každého uhlu pohľadu poučná a presvedčivo zahratá.

Blažine lekcie mali svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch v lete 2023, skadiaľ si odniesli Krištáľový glóbus pre Najlepší film. Rovnako víťazne pochodila protagonistka hlavnej úlohy, ako aj režisér Stephan Komandarev. Komandareva ocenili taktiež na festivale v Ríme a Zlatou ružou na domácej prehliadke v Bulharsku. Ružu získali tiež Eli Skorčeva a Vesselin Hristov.

Blaga dáva mladej žene jazykové lekcie, aby sa mohla stať právoplatnou občiankou Bulharska. Ešte netuší, aké lekcie dostane neskôr od života sama. Subtílna dráma zalieza hlboko pod kožu. Vytvára dvojhodinový priestor na zamyslenie sa, ako by sme sa zachovali my. Blaga sa totiž dostáva do komplikovanej situácie, ktorá naberá tragický rozmer. A dvere necháva (doslova!) otvorené.

Urotcite na Blaga (Bulharsko / Nemecko, 2023, 114 min.)
Réžia: Stephan Komandarev. Scenár: Simeon Ventsislavov, Stephan Komandarev. Hrajú: Eli Skorcheva, Gerasim Georgiev, Rozalia Abgarian, Ivan Barnev, Stefan Denolyubov, Ivaylo Hristov

autor Barbora Gvozdjáková 11.2.2024