KARLOS

KARLOS

5.0

Legenda československého MMA sedí na štylizovanom zlatom tróne, zadumane sa podopiera rukavicou so svietiacim brandom Oktagonu a hľadí do diaľav. Trón lemujú levie sochy a skulptúry gladiátorov, ktoré sa v trende štylizácie taktiež jagajú zlatou patinou. Hláška: „Levy žerú prvé,“ je už len čerešničkou celej opulentnej kompozície. Už podľa plagátu a reklamných bannerov nového dokumentárneho celovečeráku o zápasníkovi Karlosovi Vémolovi je jasné, čo môžeme od snímky čakať.

Do československých multiplexov prichádza dokument o hviezde zápasníckych ringov, ale aj bulvárnych titulkov Karlos. Snímka stojí a padá na portréte kontroverzného športovca a profesionálneho bitkára a aj vďaka protagonistovi sa dá do nej už len z princípu ľahko kopnúť.

Ak dáme ale bokom oslavu toxickej maskulinity a motivačný pátos, ktorý k hrdinovi už patrí, zostane film, ktorý je obsahovo pre fanúšikov síce povinnou jazdou, no príliš nefunguje. A čo je najhoršie, vo finále pôsobí len ako predražená celovečerná pozvánka na ďalší Vémolov „zápas storočia“.

Portrét kontroverzného Karlosa

Karlos „Terminátor“ Vémola je legendou domácej československej MMA scény, no zanechal v domácej popkultúre, tak výraznú stopu, že ho chtiac-nechtiac musia poznať aj ľudia zápasením nedotknutí.

Jeho dokumentárneho portrétu sa chopilo režisérske duo Michal Samir a Šimon Šafránek. Zatiaľ čo Samir ako režisér a scenárista pracoval napríklad na horore Polednice či komédii Buď chlap!, Šafránek má v pracovnom portfóliu najmä seriálovú tvorbu, ale aj dokument o Miroslavovi Žbirkovi Meky.

Karlosa poňali ako frenetický až antologický reťazec mikrokapitol z Vémolovho života. Film otvárajú ťažkou porážkou s Attila Végom, no postupne skáču z prostredia ringov a MMA klietok do rozbúrených vzťahových vôd. Film je tak vedome či náhodou rámcovaný práve Véghom. Zatiaľ čo film otvára kľúčový zápas s Véghom, ktorý pre Vémolu neskončil dobre, končí akýmsi avízom na ďalší zápas s jeho MMA nemesis.

Karlos je tak akýmsi medailónikom kontroverznej legendy MMA a do istej miery otvára viacero trinástych komnát z Vémolovho života. Samir a Šafránek pracovali na snímke roky, čo sa podpisuje aj na materiáloch využitých v dokumente. Prekvapia napríklad už „historické“ autentické videozáznamy z obdobia, keď Vémola pracoval ešte ako vyhadzovač v Londýne, ale napríklad aj z turnaja UFC v Las Vegas. Práve motív UFC, sa tak v snímke objavuje opakovane a stáva sa do určitej miery leitmotívom filmu.

Karlos

Objektívom kamery Vémolovy v pätách

Asi najväčším plusom Karlosa je práca tvorcov s archívnym materiálom, ale aj schopnosť byť kamerou zápasníkovi doslova v pätách.

Samir a Šafránek tak stavil na autentickosť a civilnosť scén, a tým pádom tak uvidíme Karlosa nielen lapajúceho po dychu v krvavých zápasoch, ale aj v kruhu „rodinného krbu“ za prahom sídla „Vémoland“.

Obzvlášť zaujmú spomínané zábery z londýnskych podnikov, kde Vémola začínal ako „selfmade man“ vyhadzovač a postupne sa prepracoval a stal sa fenoménom MMA. Práve podobne ladené zábery „skrytej kamery“ asi najautentickejšie vykresľujú Vémolov charakter. Paradoxne potom štylizované pasáže s Vémolovou „hovoriacou hlavou“ oproti ním pôsobia až kontrastne smiešne Tvorcovia chceli navodiť dojem, že kamera bola tichým pozorovateľom dejov, Vémolovým „príveskom“ a do istej miery sa im to aj darí. Vďaka objektívu kamery sa tak diváci okrem „Vémolandu“ dostanú napríklad aj na tajný svadobný obrad Vémolu s Lelou, čo u publika môže vytvárať dojem určite exkluzivity.

Karlos

Tenký ľad PR agitky

Námet kontroverzného Vémolu sa ale pre filmárov stal dvojsečnou zbraňou. Zatiaľ čo na jednej strane láka jeho kontroverznosť, či bohatý fanklub, ktorý sa môže pretaviť do vysokej návštevnosti, zároveň tvorcovia lavírujú na tenkom ľade. A tým je dramaturgia a vyznenie finálneho produktu. Je totiž ťažké Vémolu vykresliť dostatočne plasticky a obsiahnuť celú plejádu jeho káuz a kauzičiek a na druhej strane ľahké skĺznuť do lacnej PR agitky.

Napriek až viditeľnej snahe filmárov vyhnúť sa druhému scenáru, všeobjímajúce Vémolove ego ich pohltilo, zožulo a vypľulo len akýsi deformovaný filmový pomník. Samir a Šafránek sa síce snažia prekladať dokument aj Vémolovou „odvrátenou stránkou“ a nelichotivými epizódkami, no robia to, akoby kontrolovane, a pôsobia až dojmom Vémolových rukojemníkov.

Medzi riadkami tak vidieť, že ich Vémola v určitých momentoch drží naozaj nakrátko, čo sa pretavuje aj do koncepcie niektorých scén. Filmári niečo načrtnú, no akoby sa zastavili na polceste a časť príbehu či scény bola nevypovedaná. Či ide o nevedomý dramaturgický prešľap, alebo o Vémolovu „stopku“ ťažko povedať, ale jednotlivé momenty tak vyznievajú ako polotovar bez chute a pointy.

Karlos

Karlos sa tematicky nevyhranil a je z neho „mačkopes“

Dvojica režisérov si vo filme osvojilo aj určitý dramaturgický nešvár. V dokumente sa tak dá rozkľúčovať vzorec či trend na základe ktorého film (ne)funguje. Okrem úvodnej sekvencie s Véghom, tak totiž filmári prekladajú dej scénami z kariérneho a vzťahového života a následne danú „kapitolu“ uzavrú strihovou montážou s výrazným hudobným motívom. Podobný postup niekoľkokrát zopakujú, čím vzniká dojem určitého zlepenca a repetitívnosti.

Z imerzie vytrháva aj zdvojovanie motívov či úmorná doslovnosť. Smutná a clivá hudba skrátka podčiarkuje smutné scény, či naopak pasáž rozbroja Vémolu s bratom zase ilustruje tematická pesnička.

Obzvlášť mrzí, že práve zaujímavá linka s Vémolovým bratom odhnije v nánose informačného balastu a ďalej sa v nej nepokračuje. Je síce jasné, že nešlo o scény Vémolovy príjemné, no takto osekané pasáže s potenciálom, o to viac, kolú oči.

Karlos tak ponúka fanúšikom MMA a excentrickej celebrity stráviteľný zákulisný servis, no zvyšok divákov v dokumente len ťažko nájde kvalitné kino. Film sa na jednej strane snaží vyhnúť PR trendu dokumentov ako Arnold či Sly, no koniec koncov kráča v rovnakých šľapajách. Tematicky sa nevyhranil a tvorcovia sa tak snažia obsiahnuť čo najväčší záber z Vémolovho života, a to filmu láme krk.

Na jednej strane tak Karlos otvára linku osudovej rivality s Véghom, na druhej zase Vémolove romániky a zároveň ešte rieši comeback do UFC. Karlos skrátka stavil len na efektnú atrakciu samotného MMA fightera a zabudol na to nadôležitejšie. Nevie, o čom chce byť.

Karlos (ČR, 2023)
Réžia: Michal Samir. Účinkujú: Karlos Vémola , Lela Ceterová ...

autor Pavel Knapko 29.1.2024