KUKUČKA

KUKUČKA

7.0

Barcelonská režisérka Mar Targarona má k mysterióznym žánrom blízko, čo už dokázala na pozícii producentky pri uznávaných filmoch ako Sirotinec alebo Júliine oči (Los Ojos de Julia). Jej nástup do režisérskych radov sa síce dosiaľ nestretol s veľkou pozornosťou, ako vyššie zmieňované filmy v jej produkcii, svojmu žánrovému zameraniu však ostala verná. Nadviazať na tradíciu kvalitných španielskych psychologických thrillerov sa teda pokúša v novom filme Kukučka.

Španielsky thriller má v súčasnom európskom filme silnú pozíciu a zdá sa, že sa Španieli v žánroch oscilujúcich medzi thrillerom, hororom a mysterióznym filmom, skutočne našli. Neraz sa moderné španielske žánrovky stretli aj s medzinárodným úspechom (môžeme spomenúť napríklad Amenábarove filmy Otvor oči alebo Tí druhí), pričom európski diváci na nich oceňovali predovšetkým to, že nebazírovali na happy-endoch a klišé tak, ako ich bohatší a ziskuchtivejší hollywoodski kolegovia. Za originálnu a sviežu snímku napokon možno považovať aj Kukučku pohybujúcu sa po dobre vyšliapanom chodníčku španielskeho mysteriózneho thrilleru/hororu.

Hlavnou hrdinkou príbehu je tehotná Anna očakávajúca svoje prvorodené dieťa. Cíti sa osamelá so svojimi problémami, keďže manžel Sebas trávi príliš mnoho času v práci a Anne sa v komplikovanom životnom období nevenuje tak, ako by sa mal. V barcelonskom byte sa cíti osamelá, a tak hľadá zámienku, aby mohla tráviť so svojim manželom viacej času. Pomocou internetovej aplikácie sa teda rozhodne zúčastniť dočasnej bytovej výmeny, ktorá jej umožňuje odísť s dobre známej Barcelony niekam na pokojný nemecký vidiek.

Tento výmenný obchod napokon uskutočňuje s dôveryhodne vyzerajúcim párom nemeckých dôchodcov, akých, podľa aplikácie, predstavujú Olga a Hans. Všetko sa zdá byť ideálne, keď sa dôchodcovia ocitnú v pomerne skromnom bytíku na predmestí, zatiaľ čo Anna a Sebas obývajú luxusnú vilku v Nemecku. Problém je, že Hans s Olgou nie sú obyčajnými dôchodcami ...

Kukučka

Vývoj filmu Kukučka sa nedá, našťastie, úplne ľahko predvídať. Napriek tomu, že v istom momente pochopíme zámery nemeckých antagonistov, a azda sa dá hovoriť aj o pomerne priamočiarom vyústení, dlhšie ako je zvykom nás film necháva v príjemnej nevedomosti a vyjadruje sa často skôr symbolicky ako jednoznačne. V tomto ohľade sa vybavia analógie s Polanského filmom Rosemarino dieťa, ktorý takisto zobrazuje tehotnú ženu nadobúdajúcu pocit, že je ohrozovaná vlastným okolím.

Napätie, ktoré v nás film vyvoláva, je teda v prvej polovici vlastné skôr psychologickému thrilleru ako klasickým hororovým snímkam. No kým Polanski rozohráva túto psychologickú hru s príčetnosťou hlavnej hrdinky až do konca, Mar Targarona na takomto rýdzo psychologickom aspekte netrvá, a uberá sa iným smerom.

Kukučka

Kukučka pôsobí v prostredí komerčného kina ako príjemné osvieženie a zároveň ako dôkaz toho, že sa španielsky žánrový film dosiaľ nevyčerpal. Originálny a neustále gradujúci príbeh má schopnosť udržať pozornosť diváka, čomu napomáha aj podmanivá vizuálna réžia, vďaka ktorej sú pôsobivé aj zdanlivo nekoherentné scény v nemeckom múzeu hodín (nechýbajú samozrejme ani tie kukučkové) či tie odohrávajúce sa počas folklórnych slávností pripomínajúcich skôr desivý maškarný ples.

Kukučka

Kukučka je moderným hororovým filmom, ktorého inšpiračné zdroje sú možno fanúšikom žánra zrejmé, no zároveň pôsobí svojbytne a uberá sa vlastnou cestou. Ostáva veriť, že nám budú Španieli aj naďalej ponúkať podobne scenáristicky vyzreté počiny a nezapredajú žáner lacným bubákom.

El Cuco (Španielsko / Nemecko, 2023, 98 min.)
Réžia: Mar Targarona. Scenár: Roger Danès, Alfred Pérez Fargas. Hrajú: Belén Cuesta, Jorge Suquet, Hildegard Schroedter, Rainer Reiners, Chacha Huang, David Selvas ...

autor Tomáš Kičina 24.12.2023