VŠETCI ĽUDIA BUDÚ BRATIA

VŠETCI ĽUDIA BUDÚ BRATIA

7.0

Cieľom dokumentárnej snímky Všetci ľudia budú bratia je predstaviť osobnosť Alexandra Dubčeka a dobu v ktorej pôsobil. Autorský režisér Robert Kirchhoff (Kauza Cervanová, Para nad riekou) postupne skladá informácie o jeho osobnosti od spomienok na detstvo a zážitky v Kirgizsku, obdobie vojny, kedy bol ako partizán zranený, cez éru jeho politickej kariéry, kedy sa snažil nastoliť tzv. socializmus s ľudskou tvárou, obdobie normalizácie, kedy pracoval v Štátnych lesoch, až po jeho návrat do politiky a tragickú smrť.

V dokumente sa striedajú archívne zábery prezentujúce osobnosť Alexandra Dubčeka s komentármi, názormi a posudzovaním účinkujúcich pamätníkov. Počas svojho života bol Dubček obľúbený, ale aj odsudzovaný. Postavy, ktoré o ňom hovoria, sú štylizované tak, aby pôsobili autenticky. Vedú rozhovor alebo hovoria o témach súvisiacich s Dubčekom, ktorý aj dnes pre niektorých ľudí ostáva idolom a symbolom ľudskosti, iní však považujú niektoré jeho rozhodnutia za zbabelé a nedostatočné. Veril v spravodlivú spoločnosť a pôsobil priateľsky.

Všetci ľudia budú bratia

Titul je zložený z jednodlivých menších mikropríbehov. Dozvedáme sa aj o menej známych udalostiach z jeho života a na miesta, kde pôsobil, sa v spoločnosti protagonistov filmu vraciame aj v súčasnosti. Hoci už všetko vyzerá inak ako kedysi, stále tu zostáva prepojenie na minulosť.

V snímke sa objavujú aj viaceré nečakané zistenia, pri ktorých sa protagonistom odhaľuje minulosť, o ktorej si mysleli, že je zabudnutá, alebo o nej nevedeli, či nechceli vedieť. Robert Kirchhoff tak opäť osviežuje domácu dokumentárnu tvorbu ďalším dôkladným a roky pripravovaným kreatívnym projektom. Nový slovenský dokument Všetci ľudia budú bratia mal slovenskú premiéru na 18. MFF Cinematik Piešťany.

Všetci ľudia budú bratia

Rozhovor s Robertom Kirchhoffom  (Pavla Rachelová)

Expozícia filmu divákov zavedie do kirgizského Biškeku, tam svoj film aj uzatvárate odhalením busty Alexandra Dubčeka. Nakoľko presný ste mali scenár?

Keďže som film pripravoval niekoľko rokov, jeho vývoj poznamenali viaceré problémy a to aj v zmysle dramaturgického zvažovania možných tém a východísk. Zmienená busta vedome a organizovane putovala ako postava celým filmom, takže sa stala takmer živou bytosťou, artefaktom. Toto stelesnenie Dubčeka v jeho fyzickej podobe, Dubčeka ako symbolu, prepája jednotlivé kapitoly a z môjho pohľadu uzatvára dramaturgický oblúk od narodenia k narodeniu alebo lepšie povedané znovuzrodeniu.

Bol Karel Vachek premyslenou súčasťou filmu?

Karel Vachek patrí ku generácii filmárov “zlatých šesťdesiatych”. Pre nich Pražská jar znamenala koniec cenzúry a začiatok slobodnej tvorby. Dnes sa mi zdá skoro neuveriteľne aké množstvo vynikajúcich diel zo všetkých oblastí vzniklo v priebehu toho krátkeho obdobia. To všetko len dokazuje aký silný bol ten myšlienkový, kultúrny a samozrejme umelecký pretlak. Karla Vachka som do filmu vedome zaradil ako postavu a film Všetci ľudia budú bratia je akousi poctou jeho “škole”, ktorá ovplyvnila celý rad českých a slovenských dokumentaristov vrátane mňa.

Všetci ľudia budú bratia

Prečo si myslíte, že téma Dubčeka je stále potrebná aj v roku 2023?

Dubček vytvoril akýsi étos tváre. Dokážeme tam prečítať aj veci mimo slov. Toto myslím cítili ľudia, ktorí mu verili. Som presvedčený, že napriek zlyhaniam a veľmi problematickým krokom to myslel so svetom dobre. To napokon preváži. Obzvlášť keď ho vnímame ako poprednú osobnosť našich súčasných dejín. Film prichádza s loglajnou Voľte Dubčeka- nielen v zmysle filmu, ale aj v tom rozmere mäkkého princípu. Sme obklopení darebákmi, klamármi a dokonca kriminálnikmi, ktorí sa uchádzajú o našu dôveru vo voľbách. Niektorí len preto, aby sa vyhli trestnému stíhaniu a majú drzosť šíriť nenávisť a pritom sa zakrývať Dubčekom, ktorý tvrdo kritizoval akékoľvek prejavy nenávisti a násilia. To je ten presah od symbolu k dnešku, ktorý ma zaujíma.

Všetci ľudia budú bratia (SR / ČR, 2023, 116 min.)
Réžia: Robert Kirchhoff. Scenár: Robert Kirchhoff. Kamera: Juraj Chlpík. Strih: Jana Vlčková, Marek Šulík. Hudba: Miro Tóth

autor Mária Nikelová 24.9.2023