TED LASSO 3

TED LASSO 3

7.0

Keď sa pred 10 rokmi objavila postava Teda Lassa v podaní herca Jason Sudeikis, ktorá sa stala tvárou amerických prenosov z anglickej Premier League na NBC Sports, málokto očakával, že sa o nejakú dobu neskôr prerastie do úspešného seriálu s nomináciami na viac ako 150 ocenení, z ktorých nakoniec aj takmer polovicu premenil na zisk ceny. A rovnako málokto predpokladal, že to bude seriál, ktorý fanúšikov futbalu chytí vzťahovou drámou a naopak fanúšikov vzťahov zaujme aj tá jeho futbalová časť. Spojenie Warner Bros. Television a Apple TV+ bolo úspešné, no po tretej sérii je už asi na konci.

Fanúšikov seriálu Scrubs vlastne Ted Lasso neprekvapil. Rovnako ako kedysi populárny seriál o partii doktorov je aj Ted Lasso „papierovo“ komediálny seriál, ktorý je ale prekvapivo často smutný, občas až vyslovene depresívny. Rozvody, smrť, nabúrané rodinné vzťahy a iné vážne témy seriálom neboli cudzie, až to občas vyzeralo, že skôr humor využívajú na to, aby odľahčili dramatické momenty. Oba seriály má na konte producent Bill Lawrence a aj tretia séria Teda Lassa sa tak niesla v podobnom duchu.

Respektíve v tejto oblasti tvorcovia ešte trochu viac pritlačili na pílu, ale už je načase položiť si otázku, či to trochu nepreháňajú. Fiktívny tím AFC Richmond síce oslávil návrat do Premier League, ale aj napriek tomu tretia séria nezačala na veselej note. Namiesto toho otvorila nové problémy, predstavila nových antagonistov a pred talentovaný futbalový tím postavila nové výzvy. Séria skáče medzi postavami, situáciami, vzťahmi aj motívmi. Aj tak ale vieme jasne identifikovať niekoľko spoločných čŕt, ktoré sa nesú všetkými dvanástimi epizódami.

Jednou z nich je ústup hlavnej postavy do úzadia. Sudeikis si svoju rolu jednoduchého, ale každému nápomocného trénera z Kansasu stále užíva a v nej výborný. Nemá hluchý moment, nemá jedinú prázdnu scénu. Stále ho prenasledujú problémy z minulosti a konečne im začína čeliť. Ale seriál sa už sústredí na iné tváre. Hlavnou postavou je tentoraz Rebecca Welton v podaní božskej Hannah Waddingham. V popredí jej to svedčí, má vlastné traumy, vlastné radosti, vlastné nádeje. Ale tak trochu cítite, že už to nie je ten seriál, ktorý ste začali sledovať.

Ted Lasso 3

Väčšej porcii času sa môžu tešiť aj ďalšie postavy. Keeley (Juno Temple) sa stavia na vlastné nohy a zisťuje, aké to je budovať si vlastný biznis. Roy (Brett Goldstein) preberá čoraz väčšiu zodpovednosť za svojich hráčov. Jamie Tartt (Phil Dunster) sa divákom mení rovno pred očami. Nate Shalley v podaní Nicka Mohammeda si pre seba taktiež utrhol peknú porciu času na obrazovke, aby sme mohli spoznať jeho ďalšie stránky, pričom niektoré sú možno až trochu neočakávané. No a potom je tu aj priestor pre ďalšie postavy. Každá prežíva niečo vlastné a seriál sa stále snaží reflektovať aj aktuálne dôležité spoločenské témy.

Imigranti, vnímanie homosexuality v prevažne maskulínnej futbalovej spoločnosti, oligarchovia, nevera alebo dokonca aj založenie Superligy z veľkých futbalových tém. To všetko tu má priestor, to všetko tu má aj svoju tvár. Ktoré ale opäť potláčajú Teda Lassa ďalej do úzadia. Tvorcovia už toho občas rozohrávajú trochu príliš a v snahe priblížiť sa iným oceňovaným dramatickým seriálom natiahli aj minutáž epizód. Kým epizódy prvej série spríjemnili posedenie pri poobednej káve cez víkend, teraz sú epizódy výrazne dlhšie. Hneď niekoľko epizód má cez hodinu a dve sú už na úrovni kratšieho filmu.

Ted Lasso 3

Občas tak môžete mať až dojem, že je to niekedy „prevzťahované“. Z komediálneho seriálu je zrazu vzťahová dráma, tých vzťahov je veľa a sú komplikovanejšie, pričom niektoré pôsobia možno až trochu nadbytočne. Respektíve by sa im nemuselo venovať toľko priestoru, koľko na obrazovke dostali. Príkladom môže byť Nate, ktorého príbehový oblúk sa nakoniec zmení na kruh, ale trvá to možno dlhšie, ako by sa patrilo. Niekedy scenáristi prihodia do mixu ďalšiu postavu, len aby sa v seriáli na chvíľku ohriala a potom zmizla bez väčšieho vplyvu na dej, ale na nejaké tie dve epizódy ešte viac rozvíri drámu.

Niektoré nové postavy tu tak úplne nezapadli, iné ale zase veľmi pekne. Paródie známych futbalistov seriálu nie sú cudzie a futbaloví priaznivci mohli niekde spoznať Roya Keana, inde zase Jacka Grealisha. V tretej sérii si scenáristi zobrali na paškál Zlatana Ibrahimoviča a aj keď je ich hyperbola naozaj prehnaná, musím priznať, že aj aj veľmi podarená a je v nej kus srdca. Ako scenáristického, tak aj futbalového. Futbalových priaznivcov možno poteší aj to, že si drobnú úlohu samého seba v jednej epizóde strihol aj sám Pep Guardiola. A cieľom menšieho vtipu je opäť aj Thierry Henry.

Ted Lasso 3

Ústup Teda Lassa do úzadia, rozvinutie vzťahov a nafúknutie dĺžky – to sú črty, ktoré som u zhrnul. Tou poslednou je, že Ted Lasso druhé líce nastavil až prehnane veľa ráz. Prvé dve série to bolo ešte uveriteľné a hralo to do kariet komediálnemu aspektu seriálu. Teraz to už občas pôsobí ako trochu príliš. Príliš silené, príliš umelé. Stále je postava veľmi dobrá, zamilujete si ju a tie strasti sú uveriteľné, lebo také možno prežívate aj práve vy. Ale už je toho možno trochu príliš.

Pandémia zo sveta pominula a na seriáli to badať. Produkčné hodnoty šli hore, pomáha tomu rozšírené licenčná zmluva s Premier League. Seriál vďaka tomu vyzerá futbalovejšie a autentickejšie, čo zase ocenia športoví priaznivci. Väčšina futbalového diania sa deje na trávniku Selhurst Parku, ale keď si dej vyžiada, aby sa hralo niekde inde, kľúčovanie postáv do scény pred zeleným plátnom stále trochu bije do očí.

Posledná epizóda nie je len rozlúčkou so seriálom a jeho obľúbenou postavou, je vlastne aj jeho sumárom. Sumárom o honbe za dokonalosťou, sumárom o vzťahoch, sumárom o tom, ako vlastne Ted Lasso nikdy nebol o Tedovi. Minimálne teda v tretej sérii. A to je aj možno trochu škoda. Kvôli tomu sme si seriál zamilovalo a aj keď stále ponúka kvalitne napísané postavy aj dialógy, už sa trošku utápa sám v sebe. V dĺžke, v komplexnosti. Nemôžem povedať, že by séria nepriniesla vynikajúce epizódy, ktorou vo mne nerezonovali ešte dlho po dopozeraní. Také tú sú a nie je ich málo. Akurát by som to chcel uveriteľnejšie a konzistentnejšie.

Ted Lasso 3 (UK/USA, 2023, 661 min.)
Réžia: Declan Lowney, M.J. Delaney, Matt Lipsey, Erica Dunton, Destiny Ekaragha. Hrajú: Jason Sudeikis, Brett Goldstein, Brendan Hunt, Nick Mohammed, Toheeb Jimoh, Toheeb Jimoh, Billy Harris, Stephen Manas, Hannah Waddingham, Jeremy Swift

autor Matúš Štrba 14.6.2023
7.0
TED LASSO 3