SHAZAM! HNEV BOHOV

SHAZAM! HNEV BOHOV

5.5

Komiksová vlna pokračuje, no pomaly sa začína zmietať v kŕčoch. Posledné kúsky MCU ostali za očakávaniami a ešte horšie je na tom konkurencia. DCEU sa trápi a čaká ho nové smerovanie pod vedením Jamesa Gunna. Z pomaly sa končiacej éry k nám však ešte prichádza povinný dobeh. Pred očakávanými hitovkami Flash a dvojkou Aquamana sa do kín dostáva ešte pokračovanie Shazama.

Billy Batson si so svojou náhradnou rodinou užívajú životy superhrdinov. Keď ale do Philadelphie zavíta trojica pomstychtivých bohýň, začne ísť do tuhého. Je čas siahnuť na svoje dno a pochopiť silu zodpovednosti a sily rodiny.

Prvý Shazam nebol žiadny zázrak, no bol celkom sympatickým pokusom mieriacim na ešte mladšiu cieľovku, než je pri podobných kúskoch bežné. Ako zábava pre cca 10 ročné deti išlo o slušný výkon. Staršie obecenstvo síce otravovala až prílišná infantilita, ale predstavila sa tu slušná partička superhrdinov. Diváci ale dospievajú a treba sa im prispôsobiť. Čo to v praxi znamená? Bohužiaľ nič pozitívne.

Posun k “dospelejšej” zábave (pre cca 15 ročné deti) znamená padnúť do úplne tradičných mantinelov žánru. Všetko sa teda pohybuje v štandardoch, ktoré vydávame takmer v každej komiksovke. Problém je v tom, že neprináša nič nové. Po obsahovej ani formálnej stránke. Dianie na plátne je precízne ozvučené, otrikované, odrozprávané, no takisto sterilné.

Shazam! Hnev bohov

Nič nevyčnieva, nič neprekvapí. Nové herecké posily sa príliš nenadreli a je jasné, že si zarábajú na nové jachty na dôchodok (Helen Mirren) alebo na nájom luxusných víl (Lucy Liu). Bohužiaľ sa ale nepretrhnú ani pôvodní herci (Djimon Hounsou pôsobí dojmom, že netuší v akej scéne sa práve nachádza). Sústredenie na dospelé alter egá nebol úplne šťastný ťah. Rovnako ako pri prvom filme platí, že omladina je sympatickejšia.

Asher Angel ale nedostáva príliš priestoru. Najväčší kameň úrazu je tak bohužiaľ hlavný hrdina s tvárou Zachary Leviho. Billy Batson je ako postava možno sympaťák, no jeho dospelý predstaviteľ nemá dostatok hereckého kumštu, aby predal detskú dušu v tele superhrdinu. A ak v podobnom projekte nefunguje hlavný hrdina, nezachránia vás ani všetky draky, agresívne jednorožce alebo iné mytologické bytosti sveta (a že je toho všetkého vo filme viac než dosť).

Shazam! Hnev bohov

Tvorcovia sa snažia na plátna pumpovať jednu atrakciu za druhou, no nemajú potrebnú oporu v príbehu a kvôli matným postavám sa nedarí naviazať interakciu s divákom. Pre každého ide iba o zákazku, pri ktorej sa príliš nenadre. Väčšina diania na plátne tak pôsobí dojmom, že natáčanie prebiehalo systémom “niečo natočme a poďme na pivo”. A vo výsledku je to cítiť.

So zaujímavými a potenciálne silnými motívmi (strata schopností, vyrovnávanie sa s údelom hrdinu, zrada milovanej osoby) sa pracuje príliš zbrklo. Ich dramatický potenciál ostáva na papieri a tvorcovia sa sústredia na veľkolepú akciu a detinský humor. Ten je síce občas vtipný, ale podkopáva nohy celkovému vyzneniu, kde by bolo potrebné sa o postavy občas báť a súcitiť s nimi.

Shazam! Hnev bohov

Režisér David F. Sandberg dodal neurážajúce remeslo, ktoré je hlučné, relatívne nenudí a snaží sa zabaviť. No to už v dnešnej dobe nestačí. Aj keď nejde o žiadny trapas, na aké sme občas zo stajne DCEU zvyknutí (spomienky na Birds of Prey alebo kinoverziu Justice League sú stále bolestivé). Miernou výhodou je, že Shazam stojí na vlastných nohách a okrem prvého dielu sa nepotrebujete orientovať v celom univerze. Aj keď pocit výnimočnosti tu vo výsledku prináša najmä jedno nečakané cameo.

Shazam: Hnev bohov je štandardnou komiksovou výplňou, ktorú keď neuvidíte, nič sa nestane. A keď ju uvidíte, tak vás na dve hodinky miestami zabaví a ponúkne presne to, čo od tradičnej žánrovky očakávate. Ale ani nič viac. Nejaká pridaná hodnota chýba a z celého projektu je cítiť pachuť povinnej jazdy, ktorá bola v produkcii a bolo ju treba pre reštartom série nejako dôstojne dokončiť.

P.S. 15 ročná dcéra bola relatívne spokojná

Hodnotenie Michala Korca nájdete TU

Shazam! Fury of the Gods (USA, 2023, 130 min.)
Réžia: David F. Sandberg. Scenár: Henry Gayden, Chris Morgan, Bill Parker. Hrajú: Zachary Levi, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Rachel Zegler, Adam Brody, Ross Butler, D.J. Cotrona, Grace Caroline Currey, Meagan Good, Lucy Liu ...

autor Peter Pavlík 19.3.2023
5.5
SHAZAM! HNEV BOHOV