VRESKOT 6

VRESKOT 6

7.0

Na piaty Vreskot sme kedysi čakali 11 rokov a na šiesty stačilo 13 mesiacov. Opätovný úspech serie rýchlo posmelil tvorcov kuť železo za horúca a keď im už z päťky ostalo pár hrdinov, dostali konečne skvostnú ideu – zobrať sériu preč z mestečka Woodsboro. Namierili si to do New Yorku, ktorý skrýva veľký priestor pre maskovaného zabijaka a nové možnosti.

V NYC nás čaká dvojitý prológ: rande krásnej žienky (Samara Weaving z Krvavej nevesty) sa trošku zvrtne, potom smerujeme do bytu nerdov, kde nie je núdza o prekvapenie. Predkrm v novej lokalite ukáže hrôzy veľkomesta a v temných uličkách sú zrazu iné možnosti. Neskôr objavíme aktualizované zloženie hrdinov: prežívajúca skupinka má nových spolubývajúcich i kamošov, ktorí môžu poslúžiť ako ciele i podozriví, len sa dej musí postupne rozvinúť. Niektorí žijú na internáte, iní v apartmáne. A aby toho nebolo málo, sme na pôde Gale Weathers, ktorá stále prahne po novej reportáži a zo starých čias sa nám tu vráti... Kirby v úlohe agentky FBI, ktorá by mohla mladej partii pomôcť z vlastných skúseností.

Ak piaty diel pôsobil ako tzv. requel (reštart i pokračovanie), šestka je koncipovaná ako jasné pokračovanie s best of prvkami celej série. Obával som sa ako chcú tvorcovia hneď po roku zaujať, ale niekto si zrátal ako séria funguje, s kým môže pracovať a vhodne vložil do diania viaceré postavy. Napríklad Hayden Panettiere je vítané osvieženie, ktoré rešpektuje postavu štvorky a pracuje s ňou v novej roli. Inak sa z veľkej časti dej sústredí na dvojicu sestier Sam+Tara a ich kamošov, ktorí urobili to čo sa asi urobiť má: zdrhnúť z mestečka hrôz a hľadať nové šance na život. No ako vidíme, v dobe sociálnych médií nie je ľahké sa schovať, alebo získať reputáciu, to sú dva aspekty, s ktorým tieto mladé ženy bojujú vo veľkomeste.

Po nabitom prológu sa nám dej trošku zvoľní a dostaneme sa do vysokoškolských kruhov, privátov či párty. New York ponúka ikonické miesta a množstvo možností, no scenár si ich veľa nevybral, čo je fakt obrovská škoda (nakrúcalo sa v Montreale), ale minimálne sú tu aspekty veľkomesta. Tak sa naháňame a vraždíme vo veľkých apartmánoch s top výhľadmi, prechádzame sa po rozsiahlych parkoch alebo prídu aj susedské scény či pozurohodná pasáž s rebríkom, ktorá by sa v malom mestečku asi nevyskytovala. No čo je lepšie, rozvíjajú sa aj vzťahy kvarteta („Veľká štvorka“) a medzi toľkým vraždením či utekaním, ponúkajú viac ako iba nutný tmel. Dôležité plus!

Vreskot 6

Vreskot je slasher ako remeň, ktorý navyše chce ohýbať sériu do rôznych smerov. Preto sa postava Mindy opäť rozhovorí o tom, v akom filme vlastne sme, aké tu platia pravidlá a čo čaká staršie, či nové charaktery. Už po 45 minútach môže začať prvá tipovačka, kto by mohol byť vlastne podozrivý a skrývať sa za maskou Ghostfacea, ktorý tentokrát zanecháva na miestach činu masky akoby z minulosti. Veľký čas to vyzerá ako by sme boli súčasťou dákeho odpočtu a je len otázne, čo by sa malo stať keď ten napokon skončí. Nečakajte prepracované trilerové pletky ako v legendárnom hite Sedem či vlaňajšom Batmanovi. Stále je tu však dosť veľa obetí a postupne sa vám počet podozrivých zužuje.

Kontext série tu nie je vyložený vôbec márne. Dokonca by som povedal, že ak by séria mala skončiť touto časťou, bolo by to v poriadku. Čo sa asi nestane, autori budú mať pripravené ďalšie nápady a je možné, že sa môžeme dočkať aj desiatky. Zasadenie série do nového mesta sčasti plní potenciál – scéna v metre na Halloween je absolútna topka. Prestrelka v minimarkete má náboj. Počas halloweenskej noci sa môže stať všeličo a keď vidíte 20 masiek Ghostfacea, nemôžete tušiť, či vám niekto nevrazí čepeľ medzi rebrá...

Vreskot 6

Ak by mal Vreskot 6 podobných scén ešte viac, bola by to azda jedna z najlepších častí série. Celková práca so sériou nie je márna a otvárajú sa tu nové možnosti: čo ak by autori zobrali každú novú časť do iného mesta? Už by pôsobila ako hororový John Wick či Rýchlo a zbesilo, no malo by to určite šmrnc.

Kombinácia starí známi, minulí hrdinovia a nové miesto je totiž to najlepšie, čo mohol Vreskot 6 priniesť. Až by ste mohli na chvíľu zapochybovať, či tvorcovia šiesty diel nenakrúcali spoločne s päťkou a odpremiérovali filmy rok po sebe. Preto aj podobné hodnotenie a kvalita ako vlani. A na druhé pozretie si môžete tradične odpozorovať so znalosťou vrahov, kde kedy kto bol a čo robil.

Vreskot 6

PS – 4DX verzia Vreskotu 6 je miestami ešte intenzívnejšia ako päťka. Vzhľadom na spôsob vrážd a nové mesto nevyužíva iba tradične šťuchy do chrbta, ktoré boli hojne zastúpené minulý rok s neustálym vyzváňaním telefónu a vrčaním sedadla. Tieto efekty si dávajú repete vo vybraných scénach, ale efekty pribudli, lebo je tu veľa férových súbojov ako v akčnom filme: zvuky syčia okolo uší, aj pod nohami. Pri výstreloch zo zbraní sa občas dostavia aj svetelné efekty – našťastie nie stále, iba v dvoch scénach, čo ich pekne zvýrazní.

Vďaka pár scénam v exteriéroch októbrového New York fúka aj chladný vzduch – oživí skvostnú scénu s rebríkom, ktorú som chválil už vyššie. Vďaka 4DX efektom je vám zima, nakláňate a s hrdinkami zažijete drsné chvíle. Nájde sa tu aj pár momentov pre paru, najmä na istej párty. A vodné efekty sú využité pri obzvlášť brutálnej sekačke a opakovaných vpichoch nožom. Najlepšie hodnotenie je, že šestka nestavila len na rovnaké efekty ako päťka, tvorcovia ich pekne napasovali na odlišné prostredie filmu. Za 4DX si rozhodnete pridajte pol boda.

Scream VI (USA, 2023, 123 min.)
Réžia: Matt Bettinell, OlpinTyler Gillett. Scenár: James Vanderbilt, Guy Busick, Kevin Williamson. Hrajú: Courteney Cox, Melissa Barrera, Jenna Ortega, Jasmin Savoy Brown, Mason Gooding, Dermot Mulroney, Jack Champion, Josh Segarra, Liana Liberato, Devyn Nekoda, Hayden Panettiere ...

autor Michal Korec 10.3.2023
7.0
VRESKOT 6