DRUHÝ DYCH

DRUHÝ DYCH

6.0

Druhý dych je nová francúzska komédia režiséra Thomasa Giloua, ktorý sa v komediálnom žánri pohybuje už niekoľko rokov. Pre slovenského diváka bude však meno režiséra s najväčšou pravdepodobnosťou neznáme, rovnako ako aj meno hlavného predstaviteľa, ktorého hrá mladý francúzsky herec Kev Adams. Ten je napokon aj spoluautorom scenára, ktorý napísal spolu so skúsenejším scenáristom Romainom Lévym.

Azda najväčším lákadlom tunajšieho diváka bude meno Gérarda Depardieua. Ten je napriek pokročilému veku neustále mimoriadne aktívny a len v roku 2022 sa objavil v piatich celovečerných filmoch. Pri pohľade na herecké obsadenie zaujme aj meno francúzskej herečky Mylène Demongeot, známej ako Hélène z komediálnej série Fantomas, ktorá bola vo svojej dobe vyhľadávaným francúzskym sexsymbolom, a treba uznať, že aj vo svojej poslednej filmovej úlohe (zomrela v decembri 2022) pôsobí stále sviežim dojmom.

Príbeh filmu rozpráva o povaľačovi Milannovi, ktorý má záľubu vo videohrách a zdá sa, že ho vlastne ani nič iné neteší. Jeho život evidentne nikam nesmeruje a nedokáže sa zariadiť ani po finančnej stránke. Býva u svojho dlhoročného kamaráta, ktorému vlastne ani neplatí nájom, a aby toho nebolo málo, dlží nemalé peniaze aj partii pouličných bitkárov. Tam sa však jeho smola nekončí. Pri jednej z nešťastných nehôd takmer usmrtí nevrlú babičku v supermarkete a za trest je následne odsúdený na verejné práce. Tie si musí odkrútiť ako pomocník v domove dôchodcov. Vzhľadom na jeho negatívny vzťah k starým ľuďom je jasné, že to nebude mať jednoduché.

Domov dôchodcov je vo filme Thomasa Giloua neradostné miesto. Celé miesto stráži neprívetivý strážnik Erwann a riaditeľovi Ferrandovi ide viacej o vlastné záujmy, než o životy tu dožívajúcich seniorov. Starí ľudia robia potrebu do postelí, treba ich vodiť na záchod a tiež sú mimoriadne nepríjemní. Teda až do doby, kým si Milann nezíska ich sympatie.

Druhý dych

Scenár teda v tomto prípade neprináša nič prevratné a azda si každý z divákov spomenie, že čosi podobné už dávno predtým videl, vrátane humorných situácií, ktoré sa počas zaúčania mladému Milannovi stávajú. Hlavný hrdina sa vlastne s týmito „odloženými“ dôchodcami spriatelí veľmi rýchlo. Nie je ani veľmi potrebné budovať si ich dôveru. Očakávať však hlbšiu charakterovú štúdiu by bolo naivné, keďže film je len priamočiarou komédiu s plejádou viac či menej zaujímavých obyvateľov domova dôchodcov. Tí sú však len jednoduchými figúrkami pohybujúcimi sa poslušne tak, ako im to nie veľmi originálny scenár dovoľuje.

Typologicky sú však títo seniori ďaleko zaujímavejší ako ústredný hrdina. Spomedzi nich vyniká najmä Lino s tvárou Gérarda Depardieua, ktorý predstavuje drsného, no zároveň aj láskavého boxera, žijúceho zo spomienok na časy zašlej slávy. Postava Lina je značne stereotypná, no Depardieuov civilný herecký výkon ju robí uveriteľnejšou a ľudskejšou. Je jasné, že iba on je dostatočne silnou osobnosťou, aby priviedol Milanna na správnu životnú cestu... A dostatočne dobre napísanou postavou, aby to diváci boli ochotní tolerovať.

Druhý dych

Film sa v žiadnom prípade nesnaží priblížiť skutočnému životu a predostiera pred nás vysoko nepravdepodobné situácie, aby posilnil celkový komický efekt, ba občas sa scenár riadi aj svojou vlastnou logikou. Tak je tomu napríklad v momente, kedy Lino behom niekoľkých dní naučí Milanna boxovať natoľko, že si hravo poradí s dvojicou gangsterov, ktorí sa od neho chystajú vymámiť nevrátené peniaze.

Druhý dych je prototypom pozitívnej francúzskej komédie, ktorá je však príliš pohodlná na to, aby narúšala divákove očakávania. Vo filme neostáva priestor ani na trocha zdravého cynizmu, ktorý by aspoň čiastočne podryl idylické vyznenie už i tak šablónovitého príbehu.

Druhý dych

Chýba aj sociálno-kritický podtext, ktorým by sa dalo nenápadným spôsobom poukázať na neduhy v podobných inštitútoch, no tvorcovia miesto toho všetky problémy presúvajú na zdémonizovaného riaditeľa, ktorý má v prípade filmu nad seniormi absolútnu moc.

Scény v domove dôchodcov napokon zachraňuje solídne herecké obsadenie a zaujímavé typy prezentujúce akési pomníky starých časov francúzskej komédie. Tí, ktorí si chcú oddýchnuť pri nenáročnej komédii s pozitívnym vyznením, by nemali byť sklamaní, no náročnejších divákov film, aj napriek sľubnému úvodu, pravdepodobne ešte pred druhou polovicou omrzí.

Maison De Retraite (Francúzsko, 2022, far., 97 min)
Réžia: Thomas Gilou. Scenár: Catherine Diament, Kev Adams. Hrajú: Kev Adams, Gérard Depardieu, Daniel Prévost, Mylène Demongeot, Jean-Luc Bideau, Liliane Rovère, Firmine Richard, Marthe Villalonga

autor Tomáš Kičina 21.2.2023