V ZAJATÍ MYSLE

V ZAJATÍ MYSLE

4.5

Pri pohľade na filmografiu režiséra Maura Borrelliho je zrejmé, že sa nebude jednať o hitmakera ani tvorcu filmov s označením blockbuster. Taliansky režisér je totiž predovšetkým špičkový dizajnér a ilustrátor, ktorý okrem iného spolupracoval aj s Timom Burtonom.

Evidentné však je, že takáto skúsenosť stále nestačí na to, aby bol Borrelli aj špičkovým (alebo aspoň nadpriemerným) režisérom. Jeho predchádzajúce béčkové tituly, s ktorými sa snažil preraziť na poli mysteriózneho/hororového filmu (The Recall, The Ghostmaker alebo aj minuloročný WarHunt), upadli do zabudnutia a nič iné si vlastne ani nezaslúžili.

Oproti predchádzajúcim projektom pôsobí o niečo ambicióznejšie jeho najnovšia snímka V zajatí mysle, ktorá sa pokúša vzkriesiť záujem o atmosférické mystery-thrillery populárne počas 90. rokov, ktorých boom odštartoval temný film Jonathana Demmea Mlčanie jahniat v roku 1991.

V zajatí mysle si z Mlčania jahniat požičiava veľa. Máme tu mladú neskúsenú vyšetrovateľku Mary s tvárou Melissy Roxburgh, ktorá sa pri svojom novom prípade dostáva na stopu záhadného vraha kopírujúceho vraždy psychopata prezývaného ako The Artist (Umelec). Umelec je však v tomto prípade mimo podozrenia, keďže sedí vo svojej cele a očakáva skorý rozsudok smrti.

Keďže sa zdá, že podobných vrážd by nebol schopný nikto iný, Melissa spolu so svojim ostrieľaným parťákom policajtom Jakeom, nadobudnú presvedčenie, že neznámy vrah je Umelcov učenec. Treba sa teda skontaktovať so samotným Umelcom a ten je napokon ochotný komunikovať iba s mladou policajtkou Mary. S pomocou Umelca sa teda Mary vydáva po stopách nebezpečného vraha.

V zajatí mysle

Už z tohto krátkeho popisu deja možno vidieť, že je inšpirácia Mlčaním jahniat viac ako evidentná, pričom za inšpiračné zdroje možno považovať aj deväťdesiatkové filmy ako Sedem, Vraždy podľa predlohy / Copycat či Vraždy podľa Judáša / Resurrection. Originalita teda nie je silnou stránkou filmu V zajatí mysle a výnimočne nápadité nebudú ani vraždy štylizované do podôb umeleckých diel, kedy sériový vrah pretvára svoje obete na sošky anjelských bytostí.

Celý čas akoby diváka sprevádzal pocit už videného, čo nutne nemusí byť výčitka, no problémom je, že film navodzuje dojem, že sa dívame na kvalitatívne nevyzretý plagiát. Ani s gradáciou deja sa tvorcovia nepohrali. Vraždy rýchlo pribúdajú, no vraha v akcii vo filme takmer nevidíme. Občasná silueta tušeného psychopata mihajúca sa pred našimi zrakmi jednoducho nedokáže navodiť pocit rešpektu a strachu pred záhadnou postavou.

V zajatí mysle

Keďže je dej v prvej polovici pomerne dynamický, nemožno povedať, že by sme sa ako diváci príliš nudili. Akosi sa však zabúda na psychologizáciu postáv, a tak sme si teda od začiatku vedomí, že sledujeme film kategórie B. Pre nedostatok atmosférotvorných prvkov (a lacno pôsobiacich flashbackov) napokon titul pripomína skôr seriálovú epizódu ako plnohodnotný celovečerák.

Nezaujmú ani herecké výkony, aj keď je Melissa Roxburgh ako neopozeraná tvár vo svojej úlohe pomerne znesiteľná. John Malkovich síce nepredvádza vyslovene zlý výkon, ale na rozdiel od svojho kolegu Hannibala Lectera, počas trvania filmu nepreukáže svoju šialenejšiu stránku osobnosti a divák teda pri ňom nepociťuje potrebný nekomfortný pocit, aký by pri mimoriadne nebezpečnom psychopatovi pociťovať mal.

V zajatí mysle

Azda najslabší výkon podáva Martin Lawrence v úlohe ostrieľaného policajta Jakea, ktorý sa spamätáva z traumy, pri ktorej sa musel dívať na smrť svojho policajného parťáka. Lawrence a jeho a jeho pokusy o serióznu polohu drsného policajta pôsobia skôr komicky. Ako tvrďas je nepresvedčivý a snaha poukázať na jeho pošramotenú myseľ, v ktorej psychologický aspekt nahrádza hlúpou grimasou, je zúfalo nepresvedčivá. Lawrence je teda dôkazom, že nie každý komediálny talent sa môže prepasírovať do škatuľky „univerzálneho herca“, i keď je stále možné, že mu rola jednoducho nesadla.

Záverečné vypointovanie je napokon len dokonaním béčkového dojmu, ktorý snímka v divákovi zanechala, a napriek tomu, že má potenciál niekoho prekvapiť, pôsobí umelo a hlúpo.

Mindcage (USA, 2022, 96 min.)
Réžia: Mauro Borrelli. Scenár: Reggie Keyohara III. Hrajú: John Malkovich, Martin Lawrence, Melissa Roxburgh, Jacob Grodnik, Aiden Turner, Chris Mullinax, Ritchie Montgomery, Jeremy Turner, Cassandra Gava ...

autor Tomáš Kičina 30.1.2023
4.5
V ZAJATÍ MYSLE