BABYLON

BABYLON

8.5

Damien Chazelle (Whiplash, La La Land) si odhrýzol zatiaľ najväčšie sústo svojej kariéry. Splašil 80 miliónov dolárov, aby dal dokopy množstvo hercov a herečiek, s ktorými sa vrátime zhruba o 100 rokov dozadu, kedy filmový Hollywood čaká jedna z najväčších zmien: z nemého filmu prechádza na zvukový.

Ale prvú (pol)hodinu to netušíte. Prológ (či prvý akt?) trvá 30 minút, kým sa objaví úvodný titulok a štartuje na vyprahnutej pustatine, kde sa traja chlapíci snažia previezť slona. Kam? Na jednu z najväčších párty štúdia Kinoscope, kde je viac zrniek kokaínu ako piesku a orgie fičia vo všetkých kútoch. Sem prúdi trio hlavných hrdinov a sprievodcov trojhodinového eposu. Etablovaný herec Jack Conrad (Brad Pitt) dostal ultimátum od manželky pred vchodom. Snaživý asistent Manny Torres (Diego Calva), čo plní rôzne úlohy, aby zapadol a raz sa mohol dostať na filmový pľac. Párty si takmer ukradne samozvaná star Nellie McRoy, no má šťastie: zhodou okolností sa ocitla v správnom čase na správnom mieste, no to zistí až zajtra.

Nekonečná párty a dekadencia je neuveriteľná, ale skôr bravúrnym tempom a podaným štýlom ako totálnou nevhodnosťou. Pravda, o tejto časti sa azda najviac píše, lebo si užijete močenie na tvár, kopu sexu (hoci zábery majú sotva sekundu) i nechutnosti so slonom. Ale vopred malé upokojenie pre otrlých divákov: kto absolvoval nedávny Trojuholník smútku či je už zvyknutý z artových kinosál, vstrebe nemorálne scény bez problémov. Ale na mieste je otázka – fungoval by film aj bez nich? Do veľkej miery áno, hoci prišiel by o sugestívnu časť.

Titulný Babylon sa zhmotní už v druhej polhodine, kedy nás Chazelle prenesie na absolútne chaotický filmový pľac, kde nájdeme kopu národností, funkcií a výziev, ktoré sa snaží filmový štáb zvládnuť. Kto túžil vidieť, ako vznikali filmy pred 100 rokmi, náramne si pasáž užije vrátane finále pri západe slnka, alebo aj last-minute zháňanie náhradnej kamery. Rôzne reči, scény, herci, je to neuveriteľný maglajz, ale dáko funguje.

Azda najsilnejšia je druhá hodina, kedy nemý film dosiahne vrchol, začnú presakovať na povrch zvesti o zvuku a naše trio sa začína prispôsobovať novému trendu. Je to priestor, kde vidíme u nováčikov cestu úspechom, no Jacka začnú mátať pochybnosti a rozvody sa vŕšia ďalej. V tejto fáze prídu jednak prvé sklamania kariér, ale zároveň Chazelle naservíruje absolútne bravúrnu sekvenciu natáčania zvukovej scény na x krát, kedy doslova vybuchnete smiechom, keď uvidíte náročné podmienky, márne pokusy a frustráciu takmer u každého.

Babylon

Musel to byť neuveriteľný prerod a keď si porovnáme pôvodný chaos pri nakrúcaní nemého filmu a toto... Vtedy Chazelle ukáže, že dokáže mať pamätné zábavné scény na úrovni Tarantina (napr. Vtedy v Hollywoode), ktoré by mohli osloviť aj menej náročného diváka a vtiahnuť ho do problematiky realizovania filmov (cinefili si ich užijú).

Veľa sa píše o tretej hodine, ako sa film rozpadá a že nemá hutný scenár. Nie je to úplne tak, to sa skôr prehupne do úplne inej roviny. Ako to v eposoch s vrcholmi a pádmi býva, dostavia sa clivé pocity, výrazné poklesky a konečne sa spomalí tempo. Rapídne sekundové zábery zrazu striedajú dlhé pasáže: nájde sa priestor pre precízne dialógy a smutné fázy precitnutia konca kariéry. Môžu byť aplikované nielen pre hercov za zenitom, ale pre každého, kto v živote dosiahol vrchol a brodí sa spomienkami na lepšie časy. Osudy vybraných postáv sú veľmi citlivo nakrútené – už tušíte, čo sa asi stane, a Chazelle vás napína do poslednej sekundy.

Presah filmu do súčasnosti i funkčná alegória na zlatý vek 20. rokov 20. storočia otvára aj iné pálčivé otázky. Nielen o otupenosti ľudstva a apatii voči niektorým aspektom – napríklad smrť fanúšičky či jedného člena štábu je pomaly odľahčená, ako súčasť bizarného koloritu. Alebo nádherná ukážka, čo sa skrýva za pozlátkom – Damien tu má nádhernú scénu rána po párty, kedy sa jej účastníci vracajú do svojich životov a domovov. Na akcii si boli akoby všetci rovní a užívali naplno, no potom sa vrátia do príbytkov plných sklamania a rojkov.

Babylon

Samozrejme, Chazelle vykresal Babylon ako poctu Hollywoodu – mašinéria sa valí ďalej a nájdete tu kvantum odkazov nielen na spomínané obdobie, ale aj ďalšie éry. Podobne ako v La La Land, ani tu neprídete o skvostne zrealizovanú montáž očami jedného z hrdinov: vkladá do nej absolútne nečakané zábery i lásku ku kinu. Čím viac milujete filmy, tým viac si ju užijete. Ale oceníte aj jednotlivé scény, réžia je totiž taká prepracovaná, že nechá vyznieť jednotlivé momenty veľmi, veľmi dobre.

Dá sa očakávať, že film by mohol získať veľa oscarových nominácií za dobové prvky ako kostýmy, výpravu či kameru, ale určite v ňom popri réžii vyčnievajú dva elementy. Prvým je nabitá hudba Justina Hurwitza, ktorý už získal Zlatý Glóbus a poskladal fantastický soundtrack plný jazzu, trubiek, rytmického tempa i akože rozladeného piana pre hlavný motív dvoch postáv. Je to najväčší vyzývateľ Johna Williamsa na Oscaroch...

A druhým sú silné herecké výkony. Široký ansámbl získal právom nomináciu na SAG herecké ceny. Hlavné trio nesklame ani individuálne: Brad Pitt hrá viac ako iba Brada Pitta či druhého Cliffa Bootha, má silné momenty a na jeho postave cítiť rôzne etapy života. Margot Robbie dominuje najmä v uletených sólo číslach – na oscarový medailónik jej nemusíte ani skladať scény, stačí si vybrať jednu a pustiť. A Diego Calva je milé prekvapenie, svojho snaživca prerážajúceho v Kinoscope či MGM strihol celkom spoľahlivo.

Babylon

Na záver treba uznať, že Babylon je kúsok, ktorý budú diváci buď milovať, alebo pri jeho hodnotení len krútiť hlavou. Pre mňa jeden z TOP3 filmov minulého roka, bez problémov akceptujem aj 189-minútovú stopáž, lebo plynie veľmi dobre (žiadne hluché pasáže ako Avatar 2).

Chápem, bežný divák bude odradený viackrát – raz nechutná scéna, inokedy veľa opakovaní, nečakané vstupy postáv, zmena herectva. Rovnako verím, že vďaka skvelým sekvenciám má potenciál na malé kultové postavenie, možno aj u mladého diváka. Otázne je, či bude ochotný sa na túto jazdu vydať. Prvotná premisa je splnená, ústredná téma prechodu z jednej éry filmu na druhú je uchopená prekvapivo kvalitne.

PS – Babylon škaredo prepadol v amerických kinách a zrejme sa nezaplatí. Ak by mal byť posledným veľkým filmom o Hollywoode, bola by to horkosladká rozlúčka s podžánrom, ktorý mapuje mesto snov, no rozsiahle publikum sa už nechce pozerať na zmeny, ktorých sú súčasťou.

Babylon (USA, 2022, 189 min.)
Réžia: Damien Chazelle. Scenár: Damien Chazelle. Hrajú: Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, P.J. Byrne, Lukas Haas, Olivia Hamilton, Tobey Maguire, Max Minghella, Rory Scovel, Katherine Waterston, Flea, Jeff Garlin, Eric Roberts, Ethan Suplee, Samara Weaving, Olivia Wilde ...

autor Michal Korec 21.1.2023
8.5
BABYLON