UNDER THE BANNER OF HEAVEN

UNDER THE BANNER OF HEAVEN

6.5

Filmová recenzia



Je rok 1984. Jeb Pyre je usilovným detektívom, oddaným manželom a rovnako oddaným členom Cirkvi Ježiša Krista Svätých neskorších dní, ľudovo známej ako mormóni. Jeho domov je najväčšie mormonské centrum a kolíska tejto odnože kresťanstva, americký štát Utah. Jeho život nie je nijako výnimočný, ani jeho starosti sa nevymykajú normálnosti. Všetko sa zmení s brutálnym zločinom, ktorý otrasie nielen Jebovou psychikou, ale naštrbí i základy jeho doteraz neotrasiteľnej viery. Milí čitatelia/diváci, vitajte pri sledovaní mini-série od Hulu, Under the Banner of Heaven.

Paralely s klenotom TV krimi, prvou sezónou True Detective (2014), sú pozorovateľné už od úvodu. Ponurá atmosféra mesta, tajomno a strach späté s krvavými vraždami, zasadenie do nie tak dávnej minulosti... Nechýba ani dvojica nesúrodých detektívov, ktorí sú však obaja profesionáli a sú tak schopní sa rešpektovať a časom si k sebe nájsť cestu.

Zatiaľ, čo spočiatku tento korpus funguje priam skvele (nič sa neuponáhľa, tvorcovia pedantne konštruujú základy pre neskorší vývin), s pribúdajúcimi epizódami sebaistý úchop slabne a konzistentnosť rozprávania sa rozpadá. Našťastie nedôjde na totálny kolaps dramaturgie ako v prípade tretej série True Detective (2019), no to samo o sebe nie je práve výhra.



Projekt nakrútený podľa knihy Jona Krakauera (autor Into the Wild, adaptovaného pre strieborné plátno v r. 2007) zachycuje udalosti, ktoré sa skutočne odohrali. Výsledok je do istej miery podobný realite zatiaľ, čo v určitých aspektoch je aplikovaná tradičná umelecká licencia. Knihu som nečítal, neviem posúdiť, nakoľko sa jej hlavný tvorca Dustin Lance Black držal. Viem si ale predstaviť, že látka, akou je táto – teda komplexná, rotujúca okolo myriady tém - má väčšiu efektivitu na papieri.

Nájde sa tu radikalizácia jednotlivca; domnelá oprávnenosť jednať podľa zvykov danej viery; samotná genéza onej viery a jej mnohoraké kontradikcie slepé miesta, či oportunistické elementy; umiernenosť verzus ortodoxnosť; motívy jednotlivých členov tohto náboženstva a ich vzájomný stret, prerod mimo pôvodnú axiómu etc.

Niektoré elementy sú spracované lepšie ako iné. Napr. postupný pád určitých postáv do náboženského fanatizmu je ilustrovaný vynikajúco. Tvoriaci tým si uberá veľa minút, ktoré ale nie sú vyplytvané – nechávajú diváka variť sa vo vlastnej šťave. Sledujúci miestami nedýcha a prekypuje očakávaním, aké tabu prekročia charaktery ďalej. Miestami to je skutočne až fyzicky nepríjemná záležitosť.

Under the Banner of Heaven

Kvalitu doručujú taktiež herci. Celé obsadenie hrá nadpriemerne a nie málo z nich skutočne skvele. Hoci Jeb Pyre Andrew Garfielda je podrobený najsignifikantnejšej analýze a psychickej pitve, s kumštom za ním nezaostáva ani jeho partner, hraný Gilom Birminghamom. Kontrast mormónskeho policajta a indiánskeho spolupracovníka prekresľuje komplexnosť perspektív a zvyšuje vnútorné napätie (Mormóni a ich učenie sa totižto s indiánmi príliš nekamarátia – aj to vám dielo vysvetlí bližšie).

Okrem nich tu máme Wyatta Russella, Daisy Edgar-Jones, Roryho Culkina, alebo Sama Wothingtona v najlepšej roli jeho kariéry. Edgar-Jones ma obzvlášť potešila. Vo Fresh (2022) mi prišla nedostatočná a mierne mi kazila výsledný dojem, tu je na druhú stranu patrične herecky suverénna.

Kamera, strih a hudobné motívy akoby tiež chceli nadviazať na triumf Pizzolatta s Fukunagom z prvého zárezu True Detective – pomerne sa im to darí. Nesúrodý scenár a (a to predovšetkým) s postupujúcim časom miznúcu dramaturgiu ale nevyváži ani slušná technická dimenzia.

Under the Banner of Heaven

Ešte raz sa obratom vrátim k hlavnej hviezde. Robím tak, pretože nekompletnosť Garfieldovho charakterového oblúku ma štve na celej veci najviac. Tvorcovia nádherne načnú jeho na pohľad nezlomnú oddanosť cirkvi: vražda v jeho komunite, angažovanosť rešpektovanej mormónskej rodiny – to sú úvodné praskliny na glazúre Jebovej modly.

Ruptúra sa rozširuje s postupným odhaľovaním trpkej pravdy. Jeb prežíva krízu viery. Ustojí to? Prehodnotí svoj zápal pre duchovno? Ak po skončení tohto prípadu nestratí bohabojnosť, v akej forme, v akom stave vyjde jeho duša z plameňov rozdúchaných neodškriepiteľnými dôkazmi a čistými faktami?

Under the Banner of Heaven

Toľko zaujímavých otázok – a napriek tomu, že sa zdalo, ako to tvorcovia majú rozrátané až na mikrometer, záver solídne sklame. Garfield hrá skvele, ako som už poznamenal, no skutočnosť, že v posledných epizódach dôjde k psychologickej disonancii, skrátka k scenáristickej nelogickosti - to by nezachránil ani samotný Daniel Day-Lewis.

Under the Banner of Heaven túžil byť True Detective aktuálnej dekády. Po ruke mal výživné ingrediencie v podobe atmosféry, premisy a obsadenia. Na vrch pridal interesantný a potenciálom bohatý aspekt viery a jej konfrontácie so svetom rozumu ako i – na opačnej strane spektra – priepasťou fundamentalizmu. Pred Dustinom Blackom a spol. stála takmer sizyfovská úloha – udržať to celé pokope a vystavať príbeh hodný najvyššieho rešpektu (a prípadne nejakých tých ocenení). Nuž, nepodarilo sa. „Bojovníci boží“ dobojovali so cťou, avšak víťazné vavríny im nikto na temená klásť nebude.


Under the Banner of Heaven (USA, 2022, 472 min.)
Réžia: Dustin Lance Black, Courtney Hunt, David Mackenzie, Isabel Sandoval, Thomas Schlamme. Scenár: Dustin Lance Black, Jon Krakauer, Brandon Boyce, Gina Welch, Emer Gillespie. Hrajú: Andrew Garfield, Sam Worthington, Daisy Edgar-Jones, Denise Gough, Wyatt Russell, Billy Howle, Chloe Pirrie, Seth Numrich, Adelaide Clemens ...


autor Róbert Humeník 22.9.2022
6.5
UNDER THE BANNER OF HEAVEN
+ kompaktná atmosféra, kde neabsentuje napätie, temnosť, ani malebnosť, a ktorá vydrží takmer až do záveru
+ skvelé herecké výkony, osobitnú citáciu si zaslúžia Andrew Garfield, Gil Birmingham, Daisy Edgar-Jones, Wyatt Russell a Sam Worthington
+ neuveriteľne komplexná téma náboženstva a všemožných perspektív s tým a kontrastov v nej spojených, ktorú tvorcovia čiastočne vyťažili
- tá zvyšná, nevyužitá, či nedotiahnutá zložka príbehu, kde tvorcovia pozabudli na dramaturgiu a charakterovú koherenciu
- záver prípadu trochu vyšumí do prázdna
- záver Garfieldovho oblúku vyšumí do prázdna prakticky kompletne
Kinema
6.5
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Dráma
Minutáž˝: 472 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2022

Premiéra: 28.4. 2022
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Krimi/Dráma
Minutáż˝: 472 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2022

Premiéra: 28.4. 2022
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
24.11 |
hodnotenie 7/10
24.11 |
hodnotenie 8/10
24.11 |
hodnotenie 8/10
24.11 |
hodnotenie 6/10
1.12 |
1.12 |
8.12 |
8.12 |
NAJČÍTANEŠIE
|MENU
0
hodnotenie 7/10
|1899
0
hodnotenie 8/10
|ÍRSKY ZÁZRAK
0
hodnotenie 7/10
|NA ZÁPADE NIČ NOVÉ
0
hodnotenie 7/10
|HRANICE LÁSKY
0
hodnotenie 6/10
|NEZANECHAŤ STOPY
0
hodnotenie 8/10
|RIMINI
0
hodnotenie 8/10
|TURNAJ SNOV
0
hodnotenie 7/10
|NEOBYČAJNÝ SVET
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 23025
02 |
návšt. 5701
03 |
návšt. 5237
04 |
návšt. 5210
05 |
návšt. 2364
06 |
návšt. 2037
07 |
návšt. 2245
08 |
návšt. 1881
09 |
návšt. 1330
10 |
návšt. 1513
REBRÍČEK US
01 |
$45,9 mil.
02 |
$11,9 mil.
03 |
$9,4 mil.
04 |
$6,0 mil.
05 |
$5,2 mil.
06 |
$3,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$1,9 mil.
10 |
$1,6 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.