STRIEDAVKA

STRIEDAVKA

5.0

Kopa dospelých rieši striedavú starostlivosť kope detí. Uľahčujúci tabuľkový harmonogram zlyháva. Rodinní príslušníci nežijú „excelovým“ životom. Na plátne frčí spektrum pochopiteľných zvratov. V letnej ľahkej Striedavke nehľadajme racio. Unášajme sa oddychovou atmosférou komickej romantiky.

Lucia Konečná (Rodinka, 2010, seriály Ordinácia v ružovej záhrade, Prístav) napísala osvedčený a ľahko uchopiteľný scenár k filmu Striedavka, do režisérskeho kresla sa posadil Peter Nikolaev (Báječná léta pod psa, 1997, ...a bude hůř, 2007, Lidice, 2011) . So „skvalitnením“ ľahkého úsmevného gýču im pomohli výborné herecké mená, aby si divák pri sledovaní filmu chutne vyzobkával nadhľadové dialógové frázovanie a pozerateľné charaktery postáv. Pretože vizuálny rámec inak stojí prísne na klasickom „pp-čku“, príjemných životných scenériách a ukážkových naháňačkách v akože nehostinnom rodinnom zázemí.

Už v úvode cítiť nátlak v rozohraní hutného i rozkokošeného organizačného ošiaľu. Pohotovo sa dostavuje osvedčený „zoom“ formát hektiky známy z úspešného seriálu Triedna schôdzka (2021). Kvôli novým partnerom či manželom treba zosúladiť striedavú starostlivosť o maloleté potomstvo. ide predsa o sofistikované rozvody a všetci sa vzájomne úžasne rešpektujú a pomáhajú si. Občas kohosi pokvári ľútosť či hnev, spolu však tvoria dynamický vzťahový kolos.

Jitka Čvančarová si s Martinom Hoffmanom ako inak padli do noty (nezabudnuteľné rodičovské rozbroje v seriálovom miniklenote MOST!). Rozvedená panička Adela (Čvančarová) nachádza hniezdočko lásky v domácnosti, ktorú so zanietením prestavuje a zútulňuje jej nový muž Robert (Jiří Vyorálek). S gráciou rieši nešťastné pracovné požiadavky bývalého manžela, aby sa napriek rozvodu a „novým kozám“ nevykašľala na dôležitý rugbyový zápas. Takisto sa snaží vytvoriť v novom dome dostatočné zázemie pre svojich dvoch synov. Manžel večne duchaprítomnej paničky Robert ale musí zvládať podradné výstupy vlastnej bývalky Katky (Anna Polívková) a často čelí jej teatrálnemu smútku používajúc pritom ich spoločné dve dcéry.

Striedavka

Pracovné prostredie tvorí dôležitý tmeliaci prvok. Na Katku - pôrodnú asistentku - sa môže spoľahnúť onedlho rodiaca Honzova parnerka Zuzana (Kristína Svarinská). Zároveň Katka, ako členka rugbyového týmu, podlieha Honzovi - svojmu trénerovi. Podobne ako samotná Honzova ex. Robert je všetkým naporúdzi ako šikovný domáci kutil. A Zuzanka okrem radostného očakávania častuje ostatných svojou jemne dementnou babičkou (Eva Holubová). Naprieč generáciami tak dochádza k až nezdravej symbióze a príliš benevolentnému až rozprávkovému riešeniu konfliktov.

Scenár drží diváka neustále v strehu, závratnou rýchlosťou obmieňa osoby na plátne, bohato im hrotí vzťahy v rýchlo kvasených situačkách. Potomkov dvoch rodín nechá brodiť sa vekovo príznačnými patáliami, ktoré vždy vyústia do humornej situácie, aby sa divák tetelil aj v pubertálnej rovine. Práve toporne dosadení detskí predstavitelia sú do príbehu pridaní ako výživné hnojivo pre okrasné kvety - dospelákov, kde radosť z nového detského prírastku predsa najlepšie chápu práve oni. Veď aj v ich kruhoch badať istú hrozbu zabodovať na poli plodenia. Takže až takéto rodinné prekvapká vyjdú najavo, rodičom nie je pochuti vypoklonkovať ich z kolosálnej milujúcej rodiny a opäť sa ladia do ďalšieho očakávania.

Striedavka

Striedavke nemožno uprieť atraktívnu tému a kvalitné herecké výkony. V prípade Holubovej a Polívkovej charaktery trocha hlúpnu kvôli silenej komike pri prezentácii Alzheimera či ponižovaní sa kvôli strate manžela. Takisto so Zuzanou prepálene lomcujú emócie, aby narýchlo vytvorila ďalšiu vzťahovú výbušnosť. Režisér profesionálne dávkuje defilé atraktívnych zvratov, aby sa divák nevytrhol z ich súvislého sledu. Inak by hrozilo, že si priskoro uvedomí ich umelosť a pretrhol by tak zotrvačnosť nastoleného momentu pohody.

Vo filme dochádza k vďačným generačným rozkolom, ktoré scenár predkladá v širokom zábere vážnosti od masturbácie až po zabúdanie bolestných momentov z minulosti. Stále má však prevahu ľahký humor, čím je najstaršia predstaviteľka rodiny so svojou chorobou vytesnená do osamelosti, aby len hlúpo spúšťala vtipné zápletky. Takisto rovina najpočetnejšej generácie dospelých príkladne vibruje od ľahkosti výstrelkov typu „umelé kozy“ po múdrejší variant rozmýšľania, ktorý rozvíja hlavne postava Honzy.

Striedavka

Striedavka slúži ako vďačne pozerateľná a dostatočne dynamická oddychovka. Problematika striedavej starostlivosti zaručuje fungujúcu atraktívnosť. Profesionálne zrežírovanej komediálnej jednohubke ale príliš škodí prepálenosť situácií a lacné využívanie primitívnych zvratových barličiek.

Střídavka (ČR, 2022, 90 min.)
Réžia: Petr Nikolaev. Scenár: Lucia Konečná. Hrajú: Martin Hofmann, Kristína Svarinská, Jitka Čvančarová, Anna Polívková, Eva Holubová, Jiří Vyorálek, Halka Třešňáková...

autor Zuzana Ondrišová 2.8.2022