ERUPCIA LÁSKY

ERUPCIA LÁSKY

8.0

Katia a Maurice Krafftovci zasvätili svoj život sopkám. Zoznámili sa v roku 1966 a až do svojej tragickej smrti sa nerozlučne dotýkali vulkánov na niekoľkých svetadieloch. V roku 1991 týchto manželov-výskumníkov a ďalších členov ich tímu, zabilo horúce mračno z japonskej sopky Unzen. Ako napovie názov dokumentárnej snímky Erupcia lásky, skôr než exaktný vstup do vulkanológie, nás čaká romantické dobrodružstvo o manželskom páre, ktorý nemôže žiť bez erupcie.

Úvodné titulky ohlasujú, že vo filme si zahrajú Mauna Loa, Nyiragongo, Krafla alebo St. Helens, čo sú niektoré zo sopiek, ku ktorým dvojica podniká výpravy. Dokumentárny film nepredstavuje Krafftovcov ako vedcov s chladnými hlavami, ktorí by si od predmetu svojho výskumu držali objektívny odstup. Skôr než bádateľov s prístrojmi sledujeme dvojicu romantických dobrodruhov. V ich prístupe sa ruší pevná hranica medzi výskumníkom a predmetom jeho bádania, ktorá je typická pre exaktné vedy. Bezprostredná skúsenosť človeka s prírodou pripomína detskú zvedavosť; vášnivý vzťah osoby a vulkánu nemá ďaleko od nespútanej zamilovanosti.

Príroda je v Erupcii lásky nevypočítateľná; v jednej chvíli krásna, v inej smrteľne osudová. Avšak desivý oheň a dym – nespútane vystupujúci z pod zemského povrchu – pôsobí v konfrontácií s ľudskou krutosťou nevinne. Zábery na lávu vystrieda svedectvo z bombardovaného Vietnamu v šesťdesiatych rokoch. Krafftovci sa zúčastňujú protivojnového protestu v Paríži a dostávajú sa na titulku francúzskeho časopisu.

Množstvo archívneho materiálu nakrúteného Krafftovcami a ich spolupracovníkmi dala dokopy režisérka Sara Dosa. Vo svojom autorskom počine materiál zoskupila do rytmicky hravej formy a vytvorila tak esteticky pútavú interpretáciu životného príbehu zamilovaných vedcov. Strihačky Erin Casper a Jocelyne Chaput získali na festivale Sundence ocenenie za najlepší strih. Jednotlivé zábery sopečnej činnosti sú však natoľko umelecky sebestačné, že za spoluautorov vizuálnej zložky – možno hlavných autorov – budeme považovať aj samotných vulkanológov.

Erupcia lásky

Z niektorých záberov je evidentné, že sa dvojica musela k láve a dymu priblížiť na vzdialenosť dotyku. Práve v optike blízkosti spočíva ich pojatie vulkanológie ako vedy o pozorovaní. Čím bližšie ideš, tým viac vidíš. Zvedavosť a vášeň je pre Krafftovcov silnejšia než strach. Jedine počas terénneho výskumu, ďaleko od izolovaného laboratória, sa môžu horlivo oddať svojej vášni.

Pri sledovaní vedecko-popularizačných filmov sme si zvykli na hlas mužského komentátora, ktorý nás didakticky oboznamuje s exaktným myslením. V prípade Erupcii lásky je tomu naopak. Dojemný tón dodáva príbehu rozprávačka v podaní Mirandy July. Jej komentár nás nemá poučiť o faktoch z vulkanológie, ale priblížiť k ústredným aktérom a upevniť dramatický rámec príbehu.

Erupcia lásky

July vysvetľuje rozdielnosť charakterových rysov vedeckého páru. Geológ Maurice sa ženie do nebezpečia, ktoré ho vábi podobne ako vzorky hornín. Geochemička Katia je opatrnejšia, radšej si na vzorky počká a preskúma ich v bezpečnej vzdialenosti od vulkánu. Tieto informácie nám primárne nemajú priblížiť rozdiely medzi geológiou a chémiou, ale dodať aktérom čitateľné kontúry a ukotviť ich v rozprávanom príbehu. Maurica ako odvážneho muža medvedej postavy, Katiu ako rozvážnu ženu s vtáčou jemnosťou.

Podobnú rolu zohráva minimalistická animácia, ktorá občas rozprávanie ozvláštňuje. Dvojrozmerná animácia je podobne hravá ako prístup zvedavých vedcov. Niekedy animácia ilustruje pohyb lávy pod povrchom alebo odhaľuje jednotlivé vrstvy zemskej kôry. Hlavná funkcia týchto sekvencií však nie je didaktická. Ilustrácie umocňujú romantický tón rozprávania, ktorý môžeme poznať z dobrodružných príbehov Julesa Verna.

Erupcia lásky

Krafftovci sa považujú za sekulárne zmýšľajúcich vedcov. Ich prístup však v mnohom nadväzuje na pradávny mytologický vzťah človeka a prírody. Vzťah, v ktorom sa príroda vyjavuje ako fascinujúca a zároveň desivá. Nevypočítateľné sopky lepšie než prívlastok „krása“ vystihne pojem „vznešeno“. Niečo, čo v nás primárne nevzbudí zážitok estetickej slasti, ale desivej bázne z veľkoleposti. Vznešeno, ktoré nás neodolateľne fascinuje, vábi a vzbudzuje v nás hrôzu.

Keď Katia prehlási – „Ležiaci na okraji priepasti rozjímame.“ – pochopíme, že vulkány sú zdrojom životnej sily a filozofie manželov Krafftocov. Režisérka z nazbieraného materiálu nezostrihala konvenčný popularizačne-náučný film. Z archívneho materiálu vytvorila estetickú elégiu o romantických dobrodruhoch. Sami mohli o sopkách len snívať, spoločne sa ich mohli dotknúť.

Fire of Love (Kanada / USA, 2022, 93 min.)
Réžia: Sara Dosa. Scenár: Sara Dosa. Kamera: Pablo Alvarez-Mesa. Hudba: Nicolas Godin. Stih: Erin Casper, Jocelyne Chaput. Účinkujú: Maurice Krafft, Katia Krafft, Miranda July (hlas)

autor Andrej Chovanec 29.7.2022