THOR: LÁSKA A HROM

THOR: LÁSKA A HROM

7.0

Príchod nového Thora vzbudzuje vysoké očakávania z dvoch dôvodov. Časť divákov si po hororovom Dr. Strangeovi v Multiverze rada dopraje ľahší komiksový kúsok, kde prím hrá skôr humor. A režíruje opäť Taika Waititi, ktorý Ragnarokom dokázal parádne vyťažiť z marveloviek, lebo stavil na bláznivú strunu, skvelé vedľajšie postavy či uletené momenty.

No ako sa hovorí, nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky. A hoci Taika si urobil vlastné pokračovanie, ide v podobnej línii ako naposledy a o humor nie je núdza, film miestami pôsobí už skôr ako ultimátna komiksová paródia a dramatickosť sa z neho občas vytráca. Alebo náladovo kolíše a niekedy chce byť napínavý, ako v scéne únosu detí z Nového Asgardu a inokedy nasadí pomaly scénku ako z Monty Python. Rozhodne sa Taikovi nedá uprieť malá miera fantázie a optimálne natlačil film aj do dvoch hodín, čo je však sčasti negatívum, pretože opäť sa opakuje neduh, že zloduch nemá veľa priestoru.

A pritom je tu Gorr, zabijak bohov, v podaní Christiana Balea, ktorý v citlivom prológu dostal dobrý nástup a motiváciu byť zlou postavou. Avšak v priebehu deja sa veľmi rýchlo všetko mení na klasickú naháňačku hrdinov po univerze a zo dve mastenice v kľúčových chvíľach. Mnohým to bude stačiť, ale je škoda, keď dostanete takého silného herca a veľa z neho nevyťažíte.

Dejový náčrt Gorra (bohovia ma sklamali, tak ich idem zabíjať) preložia dva potrebné pohľady na to, kde máme aktuálne našich hrdinov. A tu na scénu dorazí Korg, ktorý v podobe legendy vysvetlí, ako Thor spustol a opätovne našiel silu i elán (pomohli aj nejakí Strážcovia galaxie). Takže je vo forme, do prvej akcie nasadí Taika správny rockový podmaz a záchrana planéty (s nečakanými škodami) zbehne.

Thor: Láska a hrom

Najväčším objavom štvorky Thora je však návrat Natalie Portman, ktorú všetci očakávajú, lebo nám ukážky načrtli, že už nebude iba vedľajšou postavou, ale ženská verzia Thora. Bum, je to tu, Korg nám opäť dá jednu legendu o vedkyni Jane, ako sa dostala do súčasného bodu života a prečo dostala nápad, že by jej kladivo Mjolnir mohlo pomôcť. V efektnej nočnej scéne nabehne do akcie a diváci dostanú azda očakávaný highlight – po prvý raz bojujú Thor a Jane po boku a efekty lietajú naplno. Zabralo to.

Nasleduje výprava slušného tria (Thora a Jane obohatí Valkýra v podaní spoľahlivej Tessy Thompson) na hľadanie vojska či zbrane proti Gorrovi a dostaneme sa asi do najzábavnejšej scény filmu, kde sa budú chechtať paradoxne najmä diváčky. Čaká nás sekvencia, kde mocný Zeus (Russell Crowe) hrá vysokú ligu a uvidíme veľa bohov pokope. Tu Taika ukazuje opäť bizarný zmysel pre humor.

Thor: Láska a hrom

Bez spoilerov možno nastoliť, že v druhej hodine filmu nás čaká vizuálne zaujímavá sekvencia, veľké finále i dilemy, ale tie už asi neohúria ako všetko videné predtým. Navyše potvrdia rozbitie na rozličné epizódy, skákanie po lokalitách a občasnej stávke na efekt – podobne ako u Doktora Strangea pred dvomi mesiacmi. Taika Waititi však lepšie drží opraty, pracuje umne s postavami a je fajn vidieť, že každú čaká nejaký vývoj (Thor, Jane) alebo sú zábavní či majú super postrehy (Korg, Valkýra).

Poteší vás aj fakt, že aj tento Thor je relatívne samostatné dobrodružstvo, pred ktorým netreba mať veľa napozerané – podobne ako Ragnarok si ide svoje. Nadväzuje niektorými postavami, ale nemusí sa spoliehať na príliš veľké mixy s inými tímami – ani Strážcovia galaxie nevyplnia veľa stopáže, len osviežia istú časť.

Thor: Láska a hrom

Avšak na rozdiel Ragnaroku je cítiť, že Taika Waititi popustil uzdu fantázie až príliš, resp. nie všetko mu vo filme funguje. Viacerí diváci (vrátane mňa) si už nad niektorými bláznovstvami povzdychnú, keďže sú už skôr na efekt ako do kontextu. Nudiť sa nebudete, ale niektoré sekvencie sú zábavnejšie ako celý film. Taikov Ragnarok bol nečakaný zásah, v pokračovaní sa jeho dôvtip trochu ošúchal.

PS – Za IMAX verziu si pripočítajte pol boda. Niektoré majestátne scény v nej skutočne vyniknú (tie, kde je veľa farieb, aj tie, kde ich je menej), časť je nakrútená aj v plnom formáte 1,90:1, akcie majú dunivý zvuk. 3D má pár dobrých momentov, i keď Doctor Strange ich súkal viac.

Thor: Love and Thunder (Austrália / USA, 2022, 119 min.)
Réžia: Taika Waititi. Scenár: Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson, Stan Lee (based on the Marvel comics by). Hrajú: Chris Hemsworth, Christian Bale, Tessa Thompson, Jaimie Alexander,Taika Waititi, Russell Crowe, Natalie Portman ...

autor Michal Korec 7.7.2022
7.0
THOR: LÁSKA A HROM