ALI & AVA

ALI & AVA

8.0

Filmová recenzia



Dve nominácie na cenu BAFTA. 2 ocenenia British Independent Film Awards. Nominácie za najlepší film na festivaloch v Clevelande a Seville. Hovorím o snímke režisérky Clio Barnard, Ali & Ava.

Ali (Adeel Akhtar) žije so svojimi príbuznými v severo-anglickom meste Bradford. Nezamestnaný DJ trávi čas mimo iné aj tým, že rozváža deti svojich známych do a zo školy. Práve tam dochádza k stretnutiu s Avou (Claire Rushbrook), triednou asistentkou. Jedno daždivé popoludnie chcelo, že Ava nastúpi k Alimu do auta, aby ju zaviezol domov. Romanca sa začína.

Nečakajte však rozprávkovú a ťažko uveriteľnú romantiku z ranku disneyovských princezien, či osudové a rovnako nerealistické klišé akoby z pera Nicholasa Sparksa, ostrovná dráma je práve tým – drámou, kde má romantika svoje prirodzené miesto, hneď vedľa rodinných strastí, životných patálií a jaziev z minulosti.



Dej nie je nijako prekombinovaný, pretože režisérka so scenáristkou v jednej osobe nepotrebuje šokovať, aby Vám príbeh vytetovala do mozgových záhybov. Stačí jej k tomu prostota uveriteľnosti, ktorá spočíva v tom, že život nie je samé slnko a dúha. Scény, kde protagonistické duo nesmelo a zdanlivo odosobnene odhaľuje jeden druhému skryté jazvy i hnisajúce rany súčasných okolností servíruje Barnard sebaisto a neprikrášlene. Emočná stránka projektu funguje, čo veľmi uľahčujú obaja hlavní herci. Nominácii BAFTA pre Akhtara za hlavnú mužskú úlohu sa nečudujem, skôr nechápem, prečo ňou nebola ovenčená i jeho ženská spoluhráčka.

Obsah je teda tip-top. No ale čo forma? Aj tu čitateľa poteším, Ali & Ava nezaneviera ani na sugestívnu kameru, vhodne zvolenú hudbu a predovšetkým vynikajúcu prácu s mixom zvuku.

Ali & Ava

Kameraman Ole Bratt Birkeland svojim snímaním dodáva úvodu až dokumentaristický rozmer, kedy kamera s odstupom sníma dianie na školskom ihrisku, či Aliho vybíjanie citov na streche auta zabaleného v hmle. Obraz skrátka splýva s dejom a rezignuje na krkolomné rakurzy, či za každú cenu originálne postupy.

Pri hudobnej stope sa musím pristaviť trošku dôkladnejšie: mimo soundtracku ako takého má svoj priamy význam i v deji. Ali poslúcha rock, punk a samozrejme elektro zatiaľ, čo Ava hovie folku a country. O to zaujímavejšie je sledovať ako, s postupujúcim vzťahom, majú jeden na druhého skrytý vplyv. Ali odrazu prepadne náklonnosti k Bobovi Dylanovi a Ava na druhú stranu počúva Aliho obľúbenú klubovú „vypaľovačku“. Sú to práve tieto čriepky – drobné detaily – ktoré robia kúsok kvalitatívne nadpriemerným a pozitívne sugestívnym. Niekoľko vrcholných scén je tu vrcholných práve pre prominentnú funkciu muziky v nich.

Čo sa týka onoho audio mixu, ten je napriek neodškriepiteľnému prínosu symbiotickej kamery najsilnejším hráčom. Niekoľkokrát tvorcovia v obrazovej koláži stlmia až eliminujú dialógy, aby dali vyniknúť hudobnému pôdorysu, ktorý zase následne dáva vyniknúť gestikulácii a mimike aktérov. Ich trápenia a konflikty sú tak divákovi evidentné ešte prv, než ich postava sformuluje do slov. Dramaturgia využíva túto výhodu bezchybne, keď ju nasadí už do otváracej koláže – vďaka kontrastu hlasitej hudby v jednej scéne a úplnému tichu prepletenému medzi tým je divák hneď v pozore. Keď do toho občas kamera prihodí bokeh (rozmazávanie), esteticko-psychologický efekt je maximálny.

Ali & Ava

Mojou jedinou výčitkou tak ostáva režijná strohosť pri vyhrotenejších scénach, kde by bolo fajn sem-tam pritlačiť na pílu a nechať aktérov „vytlačiť hnis“ z oných životných rán. Napriek tomu, niekto môže namietať, že aj v živote si všetko nesieme zauzlené vo vnútri a nie každý to zo seba púšťa von v hektolitroch, ale len po čajových lyžičkách – ako to robia Ali a Ava keď sú spolu sami.

Komorný herecký koncert Rushbrook a Akhtara pod intímnou taktovkou Clio Barnard. Zdanlivo slabé a bez ťahu na bránku, v skutočnosti ale úderné a neraz nepríjemné vo svojej pravdivosti. Nuž, nie vždy je treba ťať ako zbláznený kálačkou, sú chvíle, kedy to chce len zľahka postrčiť – a požadovaný efekt sa dostaví. Presvedčite sa sami.


Ali & Ava (UK, 2021, 95 min.)
Réžia: Clio Barnard. Scenár: Clio Barnard. Hrajú: Adeel Akhtar, Claire Rushbrook, Ellora Torchia, Shaun Thomas, Natalie Gavin, Mona Goodwin, Krupa Pattani, Vinny Dhillon, Tasha Connor, Macy Shackleton ...

 


autor Róbert Humeník 8.6.2022
8.0
ALI & AVA
+ spojenie komorného herectva s technickými aspektami (kamera, hudba, mix zvuku)
+ aura prirodzenosti v deji
+ podprahové emócie zasiahnu diváka naplno skrz šikovný prístup režisérky
- miestami by bolo vhodné viac pritlačiť, nech sa dostaví určitá katarzia
Kinema
8.0
Metascore
7.8
Diváci
8.2
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Romantický
Minutáž˝: 95 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2021

Premiéra: 11.7. 2021
Premiéra SK:
INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
ELVIS
[RECENZIA ]
FRAGILE MEMORY
[RECENZIA ]
ÚSMEV, PROSÍM!
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
7.8
Diváci
8.2
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Romantický
Minutáż˝: 95 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2021

Premiéra: 11.7. 2021
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
8 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
16.6 |
hodnotenie 6/10
16.6 |
hodnotenie 7/10
16.6 |
hodnotenie 7/10
16.6 |
hodnotenie 8/10
23.6 |
23.6 |
hodnotenie 6/10
23.6 |
23.6 |
hodnotenie 8/10
30.6 |
30.6 |
7.7 |
hodnotenie 8/10
NAJČÍTANEŠIE
|JURSKÝ SVET: NADVLÁDA
1
hodnotenie 6/10
|BUZZ LIGHTYEAR
0
hodnotenie 7/10
|SCHODISKO
0
hodnotenie 8/10
|ZAKLIATA JASKYŇA
0
hodnotenie 6/10
|TVOJAZEM
0
hodnotenie 7/10
|NAVALNY
0
hodnotenie 8/10
|KEBY RADŠEJ HORELO
0
hodnotenie 8/10
|OZARK 4. SEZÓNA
0
hodnotenie 7/10
|PÁNSKY KLUB
0
hodnotenie 5/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 15302
02 |
návšt. 7594
03 |
návšt. 6500
04 |
návšt. 1907
05 |
návšt. 1524
06 |
návšt. 997
07 |
návšt. 907
08 |
návšt. 748
09 |
návšt. 423
10 |
návšt. 769
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk