PÁNSKY KLUB

PÁNSKY KLUB

5.5

Enkláva romantických komédií zďaleka nekončí – aspoň trojica distribútora Continental Film (Láska hory prenáša, Ženy a život, Pánsky klub) je tu už v plnej kráse. Najnovší kúsok sa pohráva s dobrým námetom: titulný pánsky klub je označením pre terapeutické lekcie, kde sa stretáva pätica závislých mužov od sexu. Svoje problémy riešia so začiatočníčkou vo fachu, Lindou, ktorá viacerým vyrazí dych už pri prvom stretnutí nielen dĺžkou svojej sukne.

Základ filmu spočíva vo vykreslení i hereckom podaní jednotlivých postáv. Scenáristicky si Matěj Balcar postrážil, aby mal zástupcu približne v každej dekáde. Sedemdesiatnik Přemek by mal radšej písať scenáre, no musí odolávať nápadníčke vo svojom veku. Vyhoretý rocker Gigi (60) by mohol nabehnúť na ďalšie turné, ale neustále musí myslieť na to, že v posteli to už nebude nikdy ono. Päťdesiatnikov zastupuje Eda, ktorý prišiel na chuť rýchlovkám z internetových zoznamiek. Krízu stredného veku rieši otec dvoch detí a učiteľ Cyril: doma pod papučou a v škole čelí nájazdom študentiek v krátkych sukniach. A napokon je tu Martin, ktorý by chcel zbaliť kolegyňu, no zatiaľ kraľuje pornu na internete.

Tento kvintet sa dobrovoľne hlási na terapiu a verí, že sa im podarí odpútať od problémov. Netušia, že skupinová terapia prináša väčšiu výzvu, ale aj bonus v podobe nových kamošov. Prvá polovica vyznie lepšie a postupné spoznávanie postáv servíruje celkom umne – horšie je to už s riešeniami. Je otázkou času, kedy niekto po Linde vyletí, čím sa rozbije spočiatku vyrovnané skóre. Istá postava dostane oveľa väčší priestor a pozitívom je, že dotyčný herec odvádza dosť dobrý výkon.

Zároveň sa každá postava nevyvíja naplno. Niekto má silnejšiu líniu, ďalší menej. Přemek nemá veľmi čo riešiť a možno by mu pomohla iná skupina. Gigiho part spočiatku neviete odhadnúť. Eda je magor, na ktorého lekcie ani nezaberajú, takže klame všade naokolo. Dobrá správa je, že keď už títo chlapíci nenachádzajú (alebo nechcú) rady, nájdu si aspoň cestu k sebe a ich symbióza je solídna. Najlepšie sú tak spoločné scény, vzájomné tipy a pomaly zistíte, že si v scenári vystačia aj sami.

Pánsky klub

Takže sa po čase ukáže najslabší článok filmu: nie príliš šťastné obsadenie a napísanie postavy Lindy. Pôvodná idea, že jej povaha začiatočníčky by mohla byť využitá, vlastne nefunguje a nie je morálne OK – muži si od nej chcú dať radiť, ale jej metódy sú príliš učebnicové, čo divák rýchlo prekukne. Skôr čakáte, na ktorej lekcii sa zosype. A keď sa odhalí jej súkromie, zistíte, že má väčšie trable ako jej pacienti, čo sčasti popiera hlavný prísľub filmu. Osobne mi nesedí obsadenie Kristýny Hrušínskej – postava, ktorá má ťahať gro filmu, je slabo zahraná i napísaná, čo filmu uberá výsledné body.

Vyústenie jednotlivých línií je rozmanité. Niekto vyrieši svoj problém takmer rozprávkovo a ďalší sa odhodlá pre výrazný krok. Páči sa mi, že niekde sú aj uštedrené lekcie, takže aj protivné postavy (Eda) nakoniec nevykorčuľujú dejom bez úhony – v tom smere je scenár fajn. Akurát ten záver je trošku silený, musí si pomôcť rýchlou náhodou a nutným spojením.

Pánsky klub

Napriek viacerým negatívam Panský klub doručí spoľahlivý priemer. Zaň môže vďačiť vybraným situáciám, ktoré sú celkom vtipné – škoda, že máloktorá prekvapí a veľa vecí odčítate vopred. Vyšší počet postáv doručil slušnú variabilitu: každého treba niekam posunúť, hoci to nemusí byť happy-end.

Solídne herecké obsadenie pridáva na celkovom pocite: Bolek Polívka si vystačí s pár scénami, Jiří Mádl vhodne nadväzuje na fotrovskú rolu (naposledy Deník moderního fotra, teraz opäť trošku inak). Milan Šteindler a jeho postava ma dlho iritovala, kým jej scenárista nenašiel konečne dobré príučky.

Pánsky klub

Vo finále sa mi nechce veriť, že z úspešnej divadelnej hry ostala iba takáto filmová adaptácia. Časť z hercov v nej dokonca aj hrá – je však otázne, aké vtipy z nej vypadli alebo či sa do filmu nemohli dostať nové. Potenciál tu bol, ale v konkurencii niektorých českých komédií oslniť nevie. Oproti filmu Ženy a život však ide o citeľne lepší i zábavnejší kúsok.

Pánský klub (ČR, 2022, 90 min.)
Réžia: Matěj Balcar. Scenár: Matěj Balcar. Hrajú: Kristýna Hrušínská, Jiří Mádl, Milan Šteindler, Zdeněk Žák, Boleslav Polívka, Martin Leták a ďalší

autor Michal Korec 6.6.2022