STOP-ZEMLIA

STOP-ZEMLIA

7.5

Filmová recenzia



„Stop-Zemlia!“ kričí 16-ročná Masha (Marija Fedorchenko) s previazanými očami počas detskej hry so spolužiakmi, známej u nás skôr pod názvom Slepá baba. Súčasne nám svojim pokrikom predstavuje názov krehkej ukrajinskej snímky so slovenskou premiérou na tohtoročnom Febiofeste, ktorá si v týchto dňoch hľadá po našich kinosálach cestu k otvoreným a trpezlivým diváckym dušiam.

Celovečerný hraný debut 33-ročnej režisérky Kateryny Gornostaj pochodil už množstvo krajín, pričom na festivale v Berlinale, kde mal svetovú premiéru, získal v rámci sekcie Berlinale Generation 14Plus Strieborného medveďa. Svojou štruktúrou pripomína skôr dokument, čo súvisí aj s režisérkinými predošlými skúsenosťami, no vo výsledku ide najmä o vysoko autentický ponor do sveta kyjevskej mládeže.

Introvertná Masha pochádza z pomerne dobre situovanej rodiny a väčšinu voľného času trávi s Yanou (Yana Isaienko) a Seniom (Arsenii Markov). Spoločne vytvárajú akýsi trojuholník bezpečia a dôvery, z ktorého vykročenie v ústrety spoločnosti zároveň značí aj vystavenie sa riziku v nekomfortnej zóne. Prichádzajú prvé lásky, ktoré neobchádzajú ani samotnú Mashu. Tá sa však iba učí ako s novými pocitmi pracovať, pričom na ňu dolieha ťažoba nových začiatkov, bolestivé formovanie identity a čoraz častejšie úzkostlivé momenty.

V Stop-Zemlia absentuje klasický dej, nedočkáme sa prakticky ani žiadnej výraznej zápletky. Režisérke, ktorá sa podpísala aj pod samotný scenár, sa podarilo vytvoriť až mimoriadne osobné dielo, v ktorom zachytáva ľahko rozbitný svet dospievajúcich tínedžerov plného strachov z neznáma, túžob, ale i sklamaní.

Sila celej snímky tkvie vo vierohodnosti a jemnosti zachytenia zdanlivo obyčajných momentov zo života stredoškolákov (diskotéky, vyučovanie, prespávačky u kamarátov až po spomínanú hru), ktoré však majú zásadný dopad na následné formovanie ich identity.

Práve nevinná hra, v ktorej má hráč previazané oči, symbolicky odráža neistotu vo voľbe, ktorým smerom sa vydať. Koniec strednej predstavuje pomyselné rázcestie ponúkajúce nemálo zmätočných možností, vyžadujúc prevzatie rizika za vlastné rozhodnutia.

Zároveň režisérka nezabúda i na zachytenie prežívania protistrany a cez triedneho obľúbenca nám umožňuje náhľad do vnútra rodiča/matky, ktorú rovnako miestami sužuje bezmocnosť a pri hľadaní správneho prístupu komunikácie s dieťaťom častokrát iba naslepo tápe.

Stop-Zemlia

Kĺznuc iba kdesi na povrchu môže ukrajinská dráma dokonca niekomu privodiť spomienku na celosvetovo úspešný americký seriál Euphoria (2019–2022). Sebapoškodzovanie, trblietavý make-up na tvári, komplikovanosť vzťahov... Kateryna Gornostaj však v skutočnosti vsádza na celkom odlišnú stratégiu. Nesnaží sa šokovať a tak ako k divákovi, tak aj k samotným ne(hercom) pristupuje s dôslednou citlivosťou, ktorá sa zreteľne odráža vo finálnom výsledku.

Hoci i v prípade hlavnej predstaviteľky Marije Fedorchenko ide o prvú hereckú skúsenosť, spolu so svojimi filmovými spolužiakmi podávajú vysoko uveriteľný obraz o mládeži, ktorá reprezentuje celkom štandardnú vzorku dospievajúcich ľudí kdekoľvek vo svete.

Dokumentaristický štýl sa do popredia pretláča najmä pri ich osobných spovediach, kedy sa na pozadí bieleho plátna a odetí do jemných pastelových farieb, snažia opísať svoje rozporuplné pocity. Na druhej strane dej pekne osviežujú aj kontrastné vsuvky v podobe snových pasáží s metaforickým podtónom.

Stop-Zemlia

Výbornú prácu odvádza kamera Oleksandra Roshchyna, ktorá osobitým spôsobom snímania živo vnára diváka do mikroškrupinky ukrajinských tínedžerov, vďaka čomu sa v istých momentoch doslova stáva jej súčasťou. Vnára sa medzi hlavnú trojicu ležiacu na posteli a vdychuje prchavé chvíle bezstarostnosti. Vzápätí z celkom tesnej blízkosti pozoruje ich nečakané opatrné prvé bozky.

Hovorí sa, že oči sú bránou do duše človeka a práve z Roshchynových opakovaných detailných záberov na zreničky protagonistov odčítavame rozpačitosť a obavy, ktoré sa v nich lesknú a ktoré na oplátku prestriedava pohľadmi z okna na veľké neznámo potichu, no lačne číhajúce na pohltenie svojich nových obetí.

Stop-Zemlia si vzhľadom na spracovanie, ktoré divákovi nejde príliš v ústrety, bude hľadať priaznivcov o niečo ťažšie. No vnímavý pozorovateľ vskutku ľahko nabehne na atmosféru, ktorá mu umožní opätovne prežiť tínedžerské obdobie lámajúce sa v dospelosť.

Stop-Zemlia

Keďže film vznikol ešte v minulom roku, hrôzy posledných mesiacov ho nestihli poškvrniť. Azda iba pri scéne, v ktorej sa študenti učia správne skladať a strieľať zo zbraní, skutočne mrazí, pretože dnešné dni jej udávajú celkom nový rozmer.

Pevne dúfajme, že rovnako rýchlo ako krutá realita rozplynula sny tisícok nevinných mladých ľudí, sa čoskoro rozplynie aj nezmyselnosť týchto dní. Utekajte do kina nakŕmiť svoju dušu a podporiť film, ktorému nechýba srdce.


Stop-Zemlia (Ukrajina, 2021, 122 min.)
Réžia: Kateryna Gornostai. Scenár: Kateryna Gornostai. Hrajú: Maria Fedorchenko, Arsenii Markov, Yana Isaienko, Oleksandr Ivanov ...


autor Simona Sopiaková 27.4.2022
7.5
STOP-ZEMLIA
+ silne autentické a vyspelé dielo s osobitou réžiou
+ citlivá práca s postavami založená na dôvere, čo sa vo výsledku odráža v ich uvoľnených výkonoch
+ kamera Oleksandra Roshchyna, prostredníctvom ktorej sa divák stáva súčasťou deja a vracia sa v čase do krehkého obdobia dospievania
+ prevládajúci dokumentaristický štýl pekne prelínaný so snovými až filozofickými pasážami
- absencia deja (čo v tomto prípade možno vnímať aj ako plus)
- snímka je spleťou všedných bežných momentov, v ktorých je potrebné hľadať krásu a nechať dušu otvorenú, aby si našla cestu k pochopeniu protagonistov (taktiež aj plus)
Kinema
7.5
Metascore
6.0
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 122 min
Krajina: Ukrajina
Rok výroby: 2021

Premiéra: 3.5. 2021
Premiéra SK: 21.4. 2022
INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
ELVIS
[RECENZIA ]
FRAGILE MEMORY
[RECENZIA ]
ÚSMEV, PROSÍM!
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.0
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 122 min
Krajina: Ukrajina
Rok výroby: 2021

Premiéra: 3.5. 2021
Premiéra SK: 21.4. 2022
0 z 10
0 z 10
6 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
16.6 |
hodnotenie 6/10
16.6 |
hodnotenie 7/10
16.6 |
hodnotenie 7/10
16.6 |
hodnotenie 8/10
23.6 |
23.6 |
hodnotenie 6/10
23.6 |
23.6 |
hodnotenie 8/10
30.6 |
30.6 |
7.7 |
hodnotenie 8/10
NAJČÍTANEŠIE
|JURSKÝ SVET: NADVLÁDA
1
hodnotenie 6/10
|BUZZ LIGHTYEAR
0
hodnotenie 7/10
|SCHODISKO
0
hodnotenie 8/10
|ZAKLIATA JASKYŇA
0
hodnotenie 6/10
|TVOJAZEM
0
hodnotenie 7/10
|NAVALNY
0
hodnotenie 8/10
|KEBY RADŠEJ HORELO
0
hodnotenie 8/10
|OZARK 4. SEZÓNA
0
hodnotenie 7/10
|PÁNSKY KLUB
0
hodnotenie 5/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 15302
02 |
návšt. 7594
03 |
návšt. 6500
04 |
návšt. 1907
05 |
návšt. 1524
06 |
návšt. 997
07 |
návšt. 907
08 |
návšt. 748
09 |
návšt. 423
10 |
návšt. 769
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk