SPRÁVA O ZÁCHRANE MŔTVEHO

SPRÁVA O ZÁCHRANE MŔTVEHO

6.0

Pocit, keď milovaná osoba bojuje o život a Vy nie ste schopný tento stav nijako ovplyvniť, bolí, ubíja a deprimuje. Zároveň sa Vám v hlave počas nekonečného čakania v nemocničnej chodbe prehráva tisíce možných aj nemožných scenárov a neviete to zastaviť.

Podobné dilemy musia riešiť aj hrdinova nového českého filmu Správa o záchrane mŕtveho, ktorý v týchto dňoch vstúpil do slovenských kín. Námet snímky je vo svojej životnej podstate veľmi ťažký, avšak čo sa týka konceptu jednoduchý. Manžel a otec po silnej mozgovej mŕtvici upadne do kómy. Matka (Zuzana Mauréry) so synom (Vojtěch Dyk) stoja pri jeho bezvládnom tele bezmocne. Nikto nevie, či sa ešte vráti späť. Lekári príbuzným veľké nádeje nedávajú. Možnosť toho najhoršieho si však mama so synom odmietajú pripustiť. Neustále hľadajú spôsoby, ako s ležiacim nadviazať kontakt. Trpezlivo opakujú pokyny, ktoré neskôr znovu spochybňujú...

Obaja herci – Zuzana Mauréry a Vojtěch Dyk – robia čo môžu, ale hlbšiemu ponoru do ťaživých situácií to akoby nestačí. Opakované repliky, scény a výjavy čiastočne pripomínajú kinematografiu švédskeho režiséra Roya Andersona, či ukrajinského tvorcu Valentina Vasjanoviča v ktorých sa tým najdôležitejším stávajú monotónne aktivity dvoch hlavných protagonistov, ako aj ich robotické prihovárania sa k mŕtvemu. Zvyšný nemocničný personál a pacienti ostávajú iba komparzom. Snímka kladie zvýšený dôraz na vizuálnu stránku. Kompozície záberov a neobvyklá svetelnosť (francúzsky kameraman Raphaël O’Byrne) podčiarkuje starostlivo premyslenú štruktúru.

Český režisér Václav Kadrnka vyštudoval divadelnú vedu vo Veľkej Británii a až neskôr sa prihlásil a úspešne absolvoval réžiu na pražskej FAMU, kde stále pôsobí ako pedagóg. Celovečerne debutoval v roku 2011 snímkou Osmdesát dopisů, ktorá mala svoju svetovú premiéru na festivale v Berlíne. O šesť rokov neskôr, v roku 2017, získal na karlovarskom festivale Krištáľový glóbus za historickú drámu Křižáček (slovenská premiéra bola na MFF Cinematik). Správa o záchrane mŕtveho je jeho tretím celovečerným hraným filmom. Aktuálne režisér spoločne s básnikom Petrom Hruškom pracuje na scenári filmu, zatiaľ s pracovným názvom Koňské šířky.

Správa o záchrane mŕtveho

Všetky Kadrnkové zrealizované filmy spája vnútorný minimalizmus, najmä v zmysle filmového výrazu, vedenia hercov, výberu hudby či priestoru. Formálnu inakosť Správy o záchrane mŕtveho možno badať už od prvých sekúnd. Film totiž nie je snímaný na klasický „široký“ obraz. Cez úzky obdĺžnik vidieť výsek konkrétnej scény, na ktorú režisér cielene upriamuje pozornosť. Štrbina zosilňuje klaustrofobický efekt nemocničných izieb a chodieb. Vyhadzovanie nábytku z jednej z izieb zrkadlí zas situáciu človeka v kóme, ktorý sa postupne rozkladá či rozpadá na „súčiastky“.

Kadrnka svoje nové dielo uviedol na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch v roku 2021. Počas festivalovej diskusie sa rozhovoril o dôvodoch, prečo sa rozhodol práve pre takúto tému. „Bola to blízkosť smrti. Nikdy som jej nebol tak blízko ako v okamihu, keď môj otec dostal mozgovú mŕtvicu. Je to veľmi vážna diagnóza. Jeho hlavná tepna bola zablokovaná a musel ísť na operáciu. Jednoznačne intenzita toho okamihu a blízkosť smrti bol ten hlavný impulz pre natočenie filmu.“

Správa o záchrane mŕtveho

Osobné svedectvo aj motivácia režiséra sú zrozumiteľné a zjavné. Avšak tvorivý tím neodhadol vyváženosť výsledného tvaru. Divákovi je síce priestor na zamyslenie sa a precítenia trápenia blízkych nad ľudskou konečnosťou poskytnutý, dráme však dochádza dych. Hoci sú zábery vizuálne podmanivé, neutrálne a pripravujú diváka k morálnej očiste, nepostačuje to.

Správa o záchrane mŕtveho

Reakcie postáv v niektorých scénach pôsobia štylizovane, neprirodzene a príliš mechanicky. K duchovnej katarzii neprichádza. Zdieľanie osobnej skúsenosti je témou mimoriadne náročnou. O to viac je dôležité oceniť otvorenie citlivej a v česko-slovenských pomeroch málo krát sfilmovanej témy fyzickej a morálnej hranice, ktorú sme v prospech iných ochotní prekročiť.

Správa o záchrane mŕtveho (Česko/Slovensko/Francúzsko, 2021, 90 min.)
Réžia: Václav Kadrnka. Scenár: Václav Kadrnka, Marek Šindelka, Jiří Soukup. Hrajú: Vojtěch Dyk, Zuzana Mauréry, Petr Salavec, Helena Kadrnková, Václav Kadrnka st., Tobiáš Dostálek, Martin Vrtáček, Anna Pospíchalová ...

autor Barbora Gvozdjáková 1.4.2022
6.0
SPRÁVA O ZÁCHRANE MŔTVEHO