THE ELECTRICAL LIFE OF LOUIS WAIN

THE ELECTRICAL LIFE OF LOUIS WAIN

6.0

Pri zobrazovaní významných osobností z rôznych sfér spoločenského života platí nepísané pravidlo, že hoci tvorcovia natáčajú podľa „skutočných udalostí“, reálny život filmovaných hviezd je takmer vždy nudnejší a jednotvárnejší, než ako sa ho rozhodol filmový štáb spracovať. Avšak existujú výnimky, ktorým príbehy príliš prikrášľovať netreba. Britský umelec Louis Wain medzi ne určite patrí, ako aj jeho hravé, miestami až psychadelické obrázky, ktoré pomohli navždy zmeniť vnímanie mačiek v očiach verejnosti.

Životopisná snímka The Electrical Life of Louis Wain mala svoju svetovú premiéru na začiatku septembra roku 2021 v rámci filmového festivalu v Telluride. O dva mesiace neskôr sa toto komediálne ladené dielo dostalo na digitálnu platformu Prime Video a od januára 2022 je ho možné vidieť konečne aj v kinách mimo Slovenska.

Louis Wain žil v Londýne na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia. Kreslil a maľoval najmä mačky, ktoré antropomorfizoval, teda prisudzoval im ľudské vlastnosti. Mačky sa smiali, nosili ľudské oblečenie, pili čaj, fajčili cigary, bicyklovali či hrali na hudobné nástroje. Neskoršie surrealistické stvárňovanie mačiek (podľa mnohých kritikov) reflektovalo jeho ochabujúci rozum a úsudok. Niektorí dokonca tvrdili, že v jeho obrazoch bolo už vtedy možné vypozorovať vplyv začínajúcej schizofrénie. Hoci záver života strávil v psychiatrickej liečebni, nie je známe, či Louisovi Wainovi bola nejaká porucha diagnostikovaná. Maľoval do konca života. Napriek úspechu zomrel ako chudobný a nemajetný v sedemdesiatich deviatich rokoch.

Premisa filmu je jednoduchá – poodhaliť nezvyčajný životný príbeh jedného z najexcentrickejších umelcov svojej doby. Informačne je snímka bohatá a zaujímavá aj pre tých, ktorí Louisa Waina už trochu poznali. Louis sa po smrti svojho otca musí starať o svojich päť nevydatých sestier a chorľavú matku. Šťastným riadením osudu dostáva prácu ilustrátora v The Illustrated London News. Zvláštne hypnotické obrázky mačiek sa stanú senzáciou, spopularizujú domácich mazlíčkov a (krátko) premenia Waina na bohatého a slávneho muža. (Vo viktoriánskom Anglicku nebolo totiž bežným mať mačku ako domáce zvieratko.)

The Electrical Life of Louis Wain

Šťastie sa na Louisa usmeje aj v osobnom živote. Keďže je zavalený prácou, potrebuje zohnať pre svoje sestry guvernantku. Do rodiny prichádza voľnomyšlienkárka Emily Richardsonová, ktorá sa stane láskou Louisovho života. Svoje chovankyne sa snaží viesť k utváraniu vlastného názoru na okolitý svet a nie len preberať ten tlačený spoločnosťou. Vytvoria šťastlivé, ale príliš krátko trvajúce manželstvo. Prvá časť filmu má rýchle tempo a svieži humor. Prežívané šťastie je čoskoro zatienené tragickou chorobou, pričom vzťah Emily a Louisa ostáva naďalej plný lásky a pre filmového diváka podnetný a najmä skutočný...

Filmom sprevádza hlas britskej herečky Olivie Colman, ktorý príbeh posúva postupne ďalej a ďalej. V úlohe Louisa Waina exceluje Benedict Cumberbatch, ktorý sa v týchto dňoch predstavil tiež v oceňovanej dráme Sila psa (2021, r. Jane Campion). Cumberbatch opakovane dokazuje svoje vysoké herecké kvality a dispozíciu transformovať sa do nezvyčajných a svojských postáv. Jeho filmové zobrazenie Wainovho nestabilného duševného stavu je obdivuhodné.

The Electrical Life of Louis Wain

Cumberbatchovi v úlohe manželky sekunduje krajanka Claire Foyová (známa ako jedna z troch predstaviteliek kráľovnej Alžbety II. v seriáli Koruna). Foyová je vo svojej kreácii presná a jemná. Často hrá len mimikou tváre. Hoci Louis, Emily a ich kocúr Peter výrazne pomohli ku zlepšeniu pohľadu spoločnosti na domáce štvornohé zvieratá, Claire Foyová a ani Benedict Cumberbatch sa k fanúšikom mačiek rozhodne neradia. Pre oboch hercov bolo točenie mačacích záberov pravdepodobne poriadnou výzvou.

K úspechu snímky patrí zaslúžene práca režiséra a výber ústrednej dvojice. Chémia medzi hlavnými protagonistami, pre ktorých to nebola prvá spolupráca, je priam elektrizujúca. Režisér Will Sharpe, aby evokoval svet tak, ako ho videl Louis, využíva prekryté filmové obrazy a dúhové efekty. Odlesky skla vo farbách kaleidoskopu spoločne s nádhernými pokrútenými zábermi na schodisko robia film živším a pútavejším. Will Sharpe sa taktiež spolupodieľal na scenári (v spolupráci so Simonom Stephensonom). Debutoval v roku 2011 filmom Black Pond. V portfóliu má zastúpenú aj krátkometrážnu tvorbu. Minulý rok pre platformu HBO zrežíroval štvordielny projekt Záhradníci (Landscapers / recenzia), ktorý zbiera po svete pozitívne ohlasy.

The Electrical Life of Louis Wain

Louis Wain veril, že mačky sa vyvíjajú, aby komunikovali s ľuďmi, a že nakoniec zmodrajú. Bol posadnutý myšlienkou elektriny, ktorá sa ako voľne plávajúca entita vznáša v éteri. V oslnivom výkone Benedicta Cumberbatcha sa Wain predstavuje ako výstredný muž, z ktorého láska k mačkám urobila legendu. Nemusíte byť fanúšikom mňaučiacich tvorov, ale jedno je isté, že mačky sprevádzajú ľudstvo už od starovekého Egypta. Ak neveríte, že za ich dnešným roztomilým vyobrazením stojí aj tento britský umelec, presvedčte sa zhliadnutím snímky The Electrical Life of Louis Wain.

The Electrical Life of Louis Wain (UK, 2021, 111 min.)
Réžia: Will Sharpe. Scenár: Simon Stephenson, Will Sharpe. Hrajú: Benedict Cumberbatch, Claire Foy, Andrea Riseborough, Toby Jones, Sharon Rooney, Aimee Lou Wood, Hayley Squires, Stacy Martin, Phoebe Nicholls, Adeel Akhtar, Asim Chaudhry, Taika Waititi, Crystal Clarke

autor Barbora Gvozdjáková 22.1.2022
6.0
THE ELECTRICAL LIFE OF LOUIS WAIN