V NEMILOSTI

V NEMILOSTI

6.5

Nový film Nory Fingscheidt mal už pred svojou prvou klapkou za sebou pozoruhodne spletitú históriu a jeho vznik bol vlastne celkom komplikovaným a dlhým pôrodom. Už v roku 2009 sa po úspešnom uvedení britskej minisérie Unforgiven (nominácia na BAFTA TV award) špekulovalo o transformácií na celovečerný formát. Scenára aj réžie sa mal pôvodne ujať Christopher McQuarrie, nakoniec sa však rozhodol pre franšízu s najznámejším scientológom a projekt šiel k ľadu.

O desať rokov neskôr sa ho podarilo oživiť a na režisérsku stoličku posadiť Noru Fingsheidt, pôvodne dokumentaristku, ktorá na seba upozornila hraným debutom: Narušiteľ systému. Zmena nastala aj v obsadení hlavnej hrdinky. Rola mala byť pôvodne písaná na mieru Angeline Jolie, ktorú nahradila Sandra Bullock. Vracia sa tak na Netflix po mimoriadne úspešnom Bird Boxe.

Po dvadsiatich rokoch je Ruth Slater podmienečne prepustená z väzby. Odpykávala si trest za vraždu policajta a aj keď si svoje odsedela, a v očiach justície je resocializovaná, neznamená to, že jej okolie to bude vnímať rovnako. Ako vyzerá realita bývalého väzňa zistí pomerne rýchlo. Nezíska miesto, s ktorým rátala a na ktoré má všetku potrebnú kvalifikáciu. Namiesto toho ju čakajú nočné zmeny v nie práve voňavom prostredí. Sama si dobre uvedomuje, že stigma, ktorú zo sebou nesie jej veľa dverí neotvorí a tak o svojej minulosti okoliu hovorí len nevyhnutné minimum.

V nemilosti

Robí čo musí aby neskončila znovu v base a zostávajúci voľný čas trávi hľadaním svojej mladšej sestry. Hoci sa snažila ju kontaktovať a písala jej listy nemá istotu, či sa naozaj k nej dostali. Či ich nestopli úrady, alebo nezahodili adoptívny rodičia v snahe ju ochrániť. Tristnosť jej každodenného bytia sa snaží znášať pomocou drobných klamstiev či vedomého vynechávania častí jej života a to aj voči ľuďom, ktorí sa jej snažia pomôcť. Sama sa tým vmanévrováva do situácií rezultujúcich vo väčšej miere odmietania, podozrievania a odsudzovania jej okolím.

V Nemilosti je film jednoznačne ťahaný hereckým výkonom Sandry Bullock, ktorej celkom nevtieravo sekunduje Jon Bernthal v úlohe ochotného kolegu, hľadajúceho si k Ruth cestu až do momentu, keď mu to okolnosti a vlastná minulosť znemožnia. Mierne prekvapujúci je minimálny priestor poskytnutý Viole Davis a Vincetovi D’Onofriovi. Manželský pár riešiaci tému, či si prepustený trestanec naozaj zaslúži akúsi „druhú šancu“ a elementárnu slušnosť v jednaní, alebo tento nárok zahodil pred rokmi ponúka podľa môjho názoru ďaleko väčší priestor na dramatické momenty.

V nemilosti

Veľkým plusom je absencia plytkého moralizovania a gýčovitosti, do ktorej by sa pri tejto téme dalo spadnúť rovnako ľahko a hlboko, ako sa to podarilo dávnejšiemu Sandrinmu filmu – Blind Side. Unforgivable si drží decentný odstup a viac pozoruje, než by súdil alebo ponúkal vodítka. Pritom ale diváka stavia pred niekoľko morálnych dilem a otázok, robí to ale inteligentne, náznakovo. Snáď to možno pripísať dokumentárnej minulosti režisérky. Tento dojem je umocnený aj vizuálom filmu, držiacim sa skôr v tónoch každodennej šedivosti korešpondujúcej so životnou situáciou a vyžarovaním hlavnej hrdinky.

V nemilosti

O to viac človeku príde ľúto, keď dobre fungujúca a divákovi dôverujúca dráma po zhruba dvoch tretinách stopáže naberie iný smer a preváži dejová sublínia, ktorá sa zvrhne v dosť jednoduchú kriminálku. Skoro všetky doteraz zmieňované plusy sú rázom preč, nastupuje predvídateľná a úplne zbytočná doslovnosť. Určite nechcem tvrdiť, že by Amerika zomlela ďalší režisérsky talent, ani že Unforgivable je vyložene zlý film. Škoda však toho nešťastného finále.

Úplne na záver, by som si tým z vás, ktorých sa téma dotkla - dovolil odporučiť ešte jeden titul riešiaci rovnakú dilemu prístupu k polepšeným trestancom. Zločin je iný (silnejší), hlavnou postavou je muž a snímka má už skoro 18 rokov – The Woodsman (2004)

The Unforgivable (Veľká Británia / Nemecko / USA, 2021, 113 min)
Réžia: Nora Fingscheidt. Scenár: Peter Craig, Hillary Seitz, Courtnay Miles. Hrajú: Sandra Bullock, Viola Davis, Vincent D’Onofrio, Jon Bernthal, Rob Morgan.

autor Tomáš Daneček 17.12.2021