NOVÁ ŠICHTA

NOVÁ ŠICHTA

8.5

Nová šichta ani nemohla prísť do kín vo vhodnejšom čase. Súčasná doba poznačila milióny osudov, pandémia mnohým vzala existenčné istoty a postavila ľudí pred neľahké rozhodnutia. Každému ide o to isté – prežiť a žiť dôstojne. A to si želá aj hrdina časozberného dokumentu talentovaného debutanta Jindřicha Andrša.

Tomáš Hisem prišiel po 25 rokoch o prácu. Celé štvrťstoročie pracoval v ostravských baniach a v temnote podzemia vždy videl svetlo istoty. Odrazu svetlo zhaslo a Tomáš sa spolu s ďalšími kolegami musí poobzerať po novom uplatnení. Snaha preprogramovať seba aj svoj život však vôbec nebude jednoduchá. Navyše ak sa rozhodne vydať celkom odlišnou cestou a zvolí si profesiu programátora.

Rekvalifikačný kurz je len začiatok púte muža v strednom veku ozbrojeného silnou vôľou, ale aj prostorekosťou a úprimnosťou, ktoré sa často stávajú nástrojom nadľahčených momentov dokumentu a sociálnej drámy v jednom. Prirovnávanie Novej šichty k britským sociálnym drámam je celkom na mieste. Za takýto debut by sa nehanbil ani Ken Loach. Pre film sa nadchlo nielen odborné publikum, ale aj laické a okrem ocenenia českej filmovej kritiky a hlavnej ceny na MFDF Ji.hlava si odniesol i cenu divákov.

„Aký máte vzťah k počítačom?“ – bola jedna z otázok, na ktoré mali účastníci kurzu odpovedať. „Asi dobrý, pokiaľ teda môže človek nadviazať vzťah so strojom,“ znela odpoveď Tomáša. Tak si spomína na začiatok celého nakrúcania mladý režisér. Okamžite vedel, že našiel svojho hrdinu. Netušil však, že ich práca na filme spojí na celé štyri roky. Práve tak dlho trvalo zaznamenávanie udalostí v živote bývalého baníka hľadajúceho nový cieľ.

Nová šichta

A svoj cieľ našiel aj mladý dokumentarista so schopnosťou citlivo zachytávať každodenný boj obyčajného človeka s dôsledkami ekonomicko-sociálneho systému. Prispôsobiť sa dynamike a neustále sa meniacim podmienkam trhu práce vyžaduje často nadľudskú flexibilitu a človek milión môže strácať pôdu pod nohami. Našťastie to nie je prípad Tomáša Hisema.

Režisérov intuitívny výber hlavnej postavy snímky vytvoril vynikajúci základ pre vznik dokumentárnej dramédie postavenej nielen na trpkej skúsenosti mnohých ľudí, ktorých zomleli nároky doby, ale aj na obrovskej vôli, chuti a sebazaprenia. Prispôsobiť sa podmienkam znamená schopnosť prežiť a tá Tomášovi nechýba. Sebaľútosť vymenil za sebarealizáciu a hoci už nemá drive mladého absolventa, túžba po lepšom živote a zabezpečenie seba aj svojich detí ho ženie vpred.

Nová šichta

Nezaprie v sebe energiu cholerika, ktorú ventiluje na koncertoch, s kamarátmi v krčme a v kotle na futbalovom štadióne. Futbalová Ostrava sa tak tiež stáva kulisou snímky dotvárajúcou atmosféru ako aj reflexiu snímaného charakteru. Jeho optikou má divák možnosť nazerať na regionálne rozdiely, vnímať lokálpatriotizmus a evidovať nuansy existencie jedného kútu krajiny. Lokálne osobitosti ostravskej nátury je možné generalizovať na regionálne špecifiká v ktorejkoľvek krajine a aj preto sa film prihovára univerzálnym jazykom.

A to aj napriek tomu, že Tomáš hovorí dialektom a absolútne na nič sa nehrá. Za to však výborne hrá. Akoby vôbec nevnímal kameru, ktorú má neustále v pätách. Je neuveriteľne prirodzený, až nadobudneme pocit, že ide o hraný film. Portrét muža na životnej križovatke vďaka jeho uvoľnenosti a autentickosti posunul realitu na hranicu dojmu inscenovanosti. A paradoxne to ho povyšuje na vyššiu úroveň. Žiadny voice-over, hovoriace hlavy či rozhovory do oka kamery. Všetko je zaznamenávané nenútene, zdanlivo nezúčastnene a observačne.

Nová šichta

Tomáš dovolil tímu filmárov preniknúť do jeho každodenného života a myslenia. Oni mu na oplátku vynikajúco spracovali citlivý portrét, ktorý má upozorniť na úskalia doby a rovnako ponúknuť nádej a žiarivý príklad človeka, ako sa to dá. Kde je vôľa, tam je aj cesta, demonštrujú dokumentaristi na víťazstvách a prehrách muža, ktorý zaťal zuby a uhlie vymenil za myš. Nová šichta vás určite bude baviť. Okrem individuálneho osudu prináša univerzálny odkaz a ako bonus zaujímavé sociologické fakty na tému manuálna verzus duševná práca.

Vypočujte si aj podcastovú recenziu filmu TU

Nová šichta (Česká republika, 2020, 91 min.)
Réžia: Jindřich Andrš. Scenár: Jindřich Andrš. Účinkuje: Tomáš Hisem