NA PALUBU!

NA PALUBU!

7.5

Na palubu! alebo v origináli À l'abordage bol vraj kedysi bojovým pokrikom francúzskych pirátov útočiacich na nepriateľskú loď. V letnej komédii francúzskeho filmára Guillauma Braca sa však útočiť nebude. Na tejto palube hrdinovia objavujú rôzne chute života, ktoré prináša dospelosť. Žiadnu bláznivú komédiu plnú akcie a roztopaše nečakajte. Z útrob úsmevného príbehu o hľadaní lásky a budovaní priateľstva totiž vyviera aj melanchólia a zrelá múdrosť.

Keďže ide o kvalitne vystavaný príbeh, všetko je dávkované primerane. Vtipné momenty striedajú tie vážne a mladícke so zrelými. A presne o tom to je. Dvadsiatnici sú v kulisách francúzskeho vidieka vystavený skúškam dospelosti. Až keď nadšenie vystrieda sklamanie, zamilovanosť rozčarovanie a optimizmus realita, začína sa formovať nielen osobnosť hrdinov príbehu, ale aj odkaz inak veľmi príjemnej a oslobodzujúcej snímky.

Všetko sa začína na brehu Seiny v Paríži. Félix má chuť si užiť letnú noc a vo víre tanca spozná očarujúcu Almu. Rýchle zblíženie sa ráno skončí rovnako rýchlou rozlúčkou spojenou s výmenou telefónneho čísla a s neistým pokračovaním vzťahu. Félix však s istotou vie, že Almu chce opäť stretnúť, a tak sa za ňou vydá až na juh, kde dovolenkuje so svojimi rodičmi a so sestrou. Na cestu zavolá aj kamaráta Chérifa a s požičanými stanmi a plní očakávaní vyrazia za letným dobrodružstvom. Do vysnívaného cieľa ich má priviezť mladý taxikár Edouard, ktorému výlet takisto nečakane zasiahne do života. Nikto ešte vtedy netuší, že Alma vôbec nemá rada prekvapenia...

Na palubu!

Hoci to tak spočiatku vyzerá, nebude sa celý príbeh točiť len okolo sebavedomého Félixa. Dôležité úlohy zohrajú aj jeho kamaráti a ženy v ich príbehoch. Hlavnými hrdinami sú síce mladí muži, ich osudy ako aj reflexiu prebúdzajúceho sa života dospelého muža ovplyvňujú práve ženy. Jednoduché „cherchez la femme“ funguje aj v tomto prípade, no scenár Guillama Braca a Catherine Paillé sa našťastie vyhýba prvým plánom ako aj téme rasizmu.

Čierni Félix a Chérif nie sú hodnotení cez prizmu farby pleti, ale cez ich správanie a charakter. V náznakoch možno badať nuansy rozdielov, no ani zďaleka nejde o tému tohto príbehu. Nosné témy sú niekde inde a liberálne správanie postáv je preto veľmi osviežujúce podobne ako prístup tvorcov. Tí majú jasne zadefinované, kam chcú doviesť svojich hrdinov a kde ich príbeh vyústi.

Na palubu!

Pohrávajú sa s témou dospievania odľahčene a zároveň dôkladne a premyslene a nevyhýbajú sa ani sarkazmu. Vysmievajú sa mačizmu a dovolia si ho aj vytrestať. Témou je aj hľadanie samého seba a oslobodenie sa od autoritatívneho rodiča či zvýšenie sebahodnoty podceňovaných charakterov. Všetci dostávajú príučky, no láskavý prístup tvorcu nedovolí, aby dostávali aj tvrdé rany. K dospelosti ich vedie prostredníctvom naberania skúseností. Silne rezonuje aj odkaz témy predčasného materstva, vzdanie sa snov a prijatie zodpovednosti.

Napriek tomu, že mladíci často konajú neuvážene, na zem ich vracajú následky ich činov. Zmätenosť sa mení na rozvážnosť a vyspelosť a zakopnutia a pády ich vedú na vrchol hory. Aj cez závoj melanchólie z príbehu neustále sála optimizmus a radosť zo života. Vzácne zosúladenie dvoch rovín prináša zážitok vhodný nielen na jedno ročné obdobie. Naši piráti vstupujú na palubu dospelosti a možno tam nájdu aj dobre ukryté zlato.

Na palubu!

Prchavé letné lásky majú v niektorých prípadoch svoj zmysel. Svoje o tom vedia hrdinovia zdanlivo letnej komédie, ktorá plynie s ľahkosťou, no ako klasickú oddychovku ju nemožno označiť. Brac nasleduje tradíciu Francúzskej novej vlny, pričom ju balí do modernej podoby prístupnej súčasnému divákovi.

À l'abordage (Francúzsko, 2020, 95 min.)
Réžia: Guillaume Brac. Scenár: Guillaume Brac, Catherine Paillé. Hrajú: Éric Nantchouang, Salif Cissé, Édouard Sulpice, Asma Messaoudene, Ana Blagojevic, Martin Mesner, Lucie Gallo

autor Barbora Bačíková 19.7.2021