THE EMPTY MAN

THE EMPTY MAN

8.0

Horor The Empty Man nedávno prešumel veľmi obmedzene otvorenými severoamerickými kinami a nezaznamenal výraznejší úspech. Taktiež ohlasy naň nie sú príliš presvedčivé, to ale môžeme pripísať očakávaniami spojenými so žánrom (a návštevnosť samozrejme pandémii). Kritici prijali snímku priaznivejšie než publikum. Ide totiž o prekvapivo dospelý a myšlienkovo bohatý horor. Niet preto divu, že sa okolo neho začína šíriť internetová šuškanda a pomaly získava zaslúžený kultový status. Je zatiaľ otázne, či prejde aj sitom histórie a diváci sa budú k nemu vracať aj v budúcnosti, respektíve či ho budú objavovať ďalšie generácie.

Názov evokuje prvoplánové diela typu The Slender Man, určené primárne teenagerskému publiku a vsádzajúce na lacné ľakačky a jednoduchú mytológiu a nenárokujúce si na hlbšie zapísanie do diváckej pamäte. The Empty Man taktiež oplýva strašidelnou mytológiou, tá je však rozhodne premyslenejšia a nie úplne jednoducho uchopiteľná ako je v žánri zvykom. Názov síce odkazuje na ústredného „bubáka“, avšak pri záverečnom prehodnocovaní videného si tento pojem budete spájať ešte viac s inou dôležitou postavou príbehu. Vopred treba upozorniť, že snímka má stopáž 137 minút, čo sa zdá na horor príliš veľa, na ambiciózne dielo vhodné aj pre ďalšie pozretia dôležité pre zloženie si celkového obrazu ide ale o ideálnu dĺžku. Navyše, ak film nikdy nezačne nudiť.

Dej The Empty Man sa začína vo vysokohorskom zasneženom prostredí, kde sa vydá na túru skupinka mladých turistov a stretne sa tu s istým nevysvetliteľným úkazom. Ide však iba o prológ, po zhruba 25 minútach sa ich strašidelný príbeh končí jasnou pointou. Až po týchto udalostiach nasleduje titulok s názvom The Empty Man a my začíname sledovať v podstate nový film zasadený do civilizácie v americkom meste.

The Empty Man

Zápletka vyzerá na prvý pohľad až príliš jednoducho a otrepane. Sústredíme sa na skupinku teenagerov, ktorá sa rozhodne počas jednej noci zahrať si na moste jednu obľúbenú hru založenú na mestskej legende. Jedno dievča sa ale nevráti domov a po jej stopách sa vydáva ako polícia, tak hlavná postava, bývalý policajt James Lasombra. Ide totiž o rodinného priateľa. Muž za záhadných okolností prišiel o manželku a jediné dieťa, emocionálne sa tak upne na rodinu v susedstve. James sa začína vypytovať na okolnosti zmiznutia, ide ale iba o počiatok ďalších tragických udalostí v meste. Tie nemajú zdanlivo žiadne racionálne vysvetlenie, bývalý policajt ale pri pátraní narazí na viacero dôležitých stôp a začne sa mu otvárať cesta k hrôzostrašnej pravde nielen o únose, ale aj o sebe samom a dokonca aj o samej podstate ľudského bytia a fungovania vesmíru. Vážne.

Ako správne tušíte, ústredný prípad, tragédia v Jamesovom živote a úvodné minúty majú niekoľko styčných prvkov a na konci všetky dejové línie do seba uspokojivo zapadnú. Je samozrejme otázne, čo si bude divák predstavovať pod pojmom uspokojivý v prípade tejto snímky. The Empty Man vyžaduje omnoho hlbšie ponorenie nielen do deja, ale aj do celej filozofickej problematiky v ňom predkladanej. Každá vyslovená veta má v scenáristickej štruktúre svoje pevné miesto, jedným z kľúčom pochopenia implicitnej úrovne filmu je napríklad Nietzscheho výrok o nazeraní do prázdnoty. Ide tak o príťažlivú výzvu pre pozorných a inteligentných divákov spojiť si ju ako so samotným názvom, tak aj s plným pochopením Jamesovej situácie.

The Empty Man

Celý dej tak môžeme chápať ako na doslovnej úrovni, kde celá mytológia je odrazom reality fikčného sveta, tak aj na tej metaforickej, spojenej predovšetkým s osobnosťou bývalého policajného vyšetrovateľa. Tvorcovia sa síce snažia na záver všetko do seba logicky spojiť, niektoré veci však nechávajú úmyselne otvorené a napríklad záverečný telefonát Jamesa s matkou pohrešovanej teenagerky otvára ďalšie možnosti interpretácie videného.

The Empty Man obsahuje niekoľko vizuálne úchvatných záberov. Sledovanie tajomnej skupinky v lese si nič nezadá napríklad s obliehaním domu v Prekliatom dedičstve (Hereditary). Ide o jeden z vrcholov filmu, ale aj o jednu z najsugestívnejších hororových sekvencií posledných rokov. The Empty Man si tak budete viac spájať s inšpiratívnymi dielami žánru, ako spomínané Hereditary, Candyman (1992) či Wicker Man (1973). Pátranie po desivom tajomstve pripomenie zase vyšetrovanie hlavnej hrdinky vydareného remakeu japonského Ringu z roku 2002.

The Empty Man

Spomeňme aj osobnosť režiséra Davida Priora. Ide o blízkeho spolupracovníka Davida Finchera, ktorý napríklad nakrútil informatívne vyčerpávajúci dokument o jeho filme The Curious Case of Benjamin Button. Prior síce otvorene kopíruje majstrov vizuálny aj rozprávačský štýl, v tomto prípade ale nejde o žiadne béčkové opisovanie, ale o legitímny spôsob budovania hustej a temnej atmosféry tohto nového, inšpiratívneho hororu.

The Empty Man (USA / Južná Afrika / UK, 2020, 137 min.)
Réžia: David Prior. Scenár: David Prior, Cullen Bunn (based on the Boom! Studios graphic novel by). Hrajú: James Badge Dale, Marin Ireland, Sasha Frolova, Samantha Logan, Evan Jonigkeit, Virginia Kull, Robert Aramayo, Ron Canada, Jessica Matten, Aaron Poole, Stephen Root, Jamie-Lee Money, Owen Teague ...

autor Erik Binder 1.5.2021
8.0
THE EMPTY MAN