ALLEN V. FARROW

ALLEN V. FARROW

7.5

Úlohou investigatívneho novinára je vyšetrovať, skúmať, zhromažďovať fakty a následne publikovať informácie o zistených skutočnostiach. O to sa pokúsili aj žurnalisti Kirby Dick a Amy Ziering vo svojom najnovšom dokumente Allen v. Farrow. Kým ich predchádzajúce projekty vyvolali vlnu nadšenia za odhalenie temných faktov v oblasti amerického priemyslu s medicínskymi zariadeniami (The Bleeding Edge / Biznis so zdravím), sexuálneho násilia na internátoch či v americkej armáde (The Hunting Ground / Lovný revír, The Invisible War / Neviditeľná vojna), v prípade ich aktuálneho titulu už odrazu nie sú veľmi dôveryhodní, mnohých pobúrili a vo veľkej miere rozdelili spoločnosť.

Hoci sa štýl ich vyšetrovania a zverejňovania informácií priveľmi nelíši od predchádzajúcej práce, mnohí filmoví fanúšikovia ich posledný film spochybňujú a obviňujú z tendenčnosti a jednostrannosti. Vôbec sa im nemožno diviť. Objektom ich vyšetrovania spáchaného zločinu je totiž sám Woody Allen. Nedotknuteľný génius, jeden z najväčších majstrov kinematografie, ikonická postava svetového filmu, ktorá zabáva intelektuálnych, ale aj pomerne veľkú skupinu mainstreamových divákov už celé desaťročia. Zbožňovaný filmový velikán a držiteľ množstva najprestížnejších filmových ocenení, miláčik festivalov i favorit mnohých filmových publicistov a kritikov sa ocitol na pranieri.

Je možné, že najslávnejší Newyorčan by mohol byť pedofil? Zneužil svoju sedemročnú dcéru Dylan? Alebo je to všetko výmysel jeho bývalej partnerky a dvornej herečky Mie Farrow a zmanipulovanej, dnes už 35-ročnej dcéry Dylan? Štvordielny obsažný a bohatý dokumentárny materiál šíri správu o tom, že Allen sa naozaj dopustil sexuálneho zneužitia maloletej.

Zdá sa, že honba na slávnych sexuálnych predátorov sa neskončila. Dokument Allen v. Farrow prináša materiál s ambíciou zaradiť do zoznamu ďalšiu svetoznámu tvár. Jeho tromfom by mali byť rukolapné dôkazy o sexuálnej deviácii legendárneho tvorcu. Tým najrelevantnejším sú najmä slová obete, ktorá mala v čase zneužitia sedem rokov. Z obdobia siedmich rokov života sa spomienky zachovajú až do dospelosti, najmä tie emocionálne najvypätejšie, o tých traumatických nehovoriac. A práve o nich a o ich dopadoch na jej dušu rozpráva v priebehu celej série.

Allen v. Farrow

Dylan konečne dostala možnosť prehovoriť o svojej skúsenosti s človekom, ktorému dôverovala a ktorý ju trpko zradil. V minulosti jej snahy viackrát stroskotali. Bola predsa „bezvýznamná“ a ten, koho obviňovala, zosobňuje žijúcu legendu. Predstaviť si ako objekt obvinení človeka s neznámou tvárou a menom, nikto by na základe zozbieraných faktov nemal problém autorom dokumentu uveriť. Tu je to však iné.

Mladá žena vyšla s kožou na trh a aspoň čiastočne začína pociťovať zadosťučinenie. Okrem svojich najbližších ju začali počúvať aj ďalší. Napriek tomu, že škandál týkajúci sa obvinení vypukol už pred mnohými rokmi, legendárny a milovaný tvorca obrnení právnikmi a mocnými vždy vyviazol bez ujmy. V našich zemepisných šírkach tomu už vôbec nikto nevenoval pozornosť. Všetci sme si rok čo rok viac či menej užívali každý jeho nový film. V tej súvislosti sa nielen pre dokumentaristov vynorila otázka – Je možné oddeliť osobnosť umelca od jeho tvorby?

Allen v. Farrow

V kunsthistórii je mnoho mien spájaných so zločinom. Caravaggio a Cellini vraždili, no všetci milovníci umenia dodnes obdivujú ich prácu bez ohľadu na to, čo spáchali. Podobných zločinov pripisovaných Allenovi sa mali dopustiť renesančný majster Fra Filippo Lippi či rakúsky expresionista Egon Schiele. Znásilnenie maloletých nikto neriešil v období ich života a ani v dnešnej dobe. Ich práca je uctievaná a vysoko hodnotená, dokonca niektorým zvýšila osobnostný kredit sťaby ´nekonformný umelec s búrlivým životným štýlom´. Dá sa však na takýchto tvorcov hľadieť rovnako, ako keď sme o týchto skutočnostiach nevedeli? Dielo jednoznačne odráža svojho autora, zrkadlí jeho osobnosť, jeho myšlienkové pochody, víziu, fantáziu.

Mia Farrow takisto vždy obdivovala tvorbu Wodyho Allena, stala sa neoddeliteľnou súčasťou jeho snímok na dlhé roky, upísala sa mu celá a najmä pustila ho do svojho života a medzi svoje deti. Dnes to trpko ľutuje. Woody Allen sa po tom, čo ju opustil s jej adoptívnou dcérou Soon-Yi, snažil z nej podľa stereotypného vzoru urobiť ohrdnutú ženu túžiacu po pomste. Vykreslil ju takmer ako Medeu, schopnú obetovať dieťa, aby sa pomstila mužovi, čo ju opustil. Mnohí totiž Mii vyčítajú, že Dylan traumatizovala nakrúcaním rozhovorov, o tom, čo sa stalo. Z dokumentu je však jasné, že Mia veľmi často natáčala svoje deti pri rôznych aktivitách a na kameru v jej rukách boli preto zvyknuté.

Allen v. Farrow

Špina rodiny Mie Farrow a Woodyho Allena je prepieraná dlhé roky, dokument z produkcie HBO sa však vyšetrovaním udalostí postaral o rozsiahlejší škandál. Strháva masku z tváre sympaťáka Woodyho Allena a núti diváka zvažovať nielen to, či predloženým informáciám veriť alebo nie, ale aj to, či ešte bude mať niekedy chuť pozrieť si nejaký jeho film.

Snímka dvojice Kirby Dick a Amy Ziering po formálnej stránke neoplýva žiadnymi inováciami či nekonvenčnými postupmi. Vyznačuje sa štandardným dokumentaristickým prístupom využívajúcim hovoriace hlavy, videoarchív, fotoarchív, ukážky z filmov, no obsah vyniká minimálne pútavosťou a naplnením úlohy investigatívnych novinárov. Či si na záver poviete: ´I believe you, Dylan´ alebo ´I believe you, Woody´ je len vašou voľbou.

Allen v. Farrow (USA, 2021, 256 min.)
Réžia: Kirby Dick, Amy Ziering. Účinkujú: Mia Farrow, Fletcher Previn, Dylan O'Sullivan Farrow, Casey Pascal, Priscilla Gilman, Claire Dederer, Alissa Wilkinson ...

autor Barbora Bačíková 1.4.2021