THE PROM

THE PROM

6.0

Filmové muzikály sa pomaly ale isto opäť preberajú k životu. Čo je za mňa iba dobre. Bohužiaľ, táto špecifická forma nemá v našich končinách príliš tradíciu. Medzi divákmi teda nie je príliš populárna. Treba k nej totiž robiť viac krokov vpred, než k iným žánrom. Spievajúci a tancujúci ľudia pre mnoho obecenstva spomaľujú dej a bránia maximálnemu zážitku. Ak sa nejakému titulu podarí presadiť, ide buď o detský film (Disneyovky) alebo nadžánrovú záležitosť (Moulin Rouge, South Park: Peklo na Zemi).

Nebudem napínať a napíšem, že The Prom je muzikál so všetkým, čo k nemu patrí. Vrátane naivnučkého deja vyžadujúceho mnoho tolerancie. To nemyslím zle. Aj tie najlepšie kúsky majú príbehy mimoriadne jednoduché. Ide o to ako s nimi dokážu tvorcovia zatočiť. Problém je, keď sa chytá mnoho zajacov naraz. A to je aj problém nového diela Ryana Murphyho (Jedz, modli sa, miluj. Ten si teenagerský muzikál skúsil už v hitovom seriáli Glee.

Stredná škola v Indiane zakáže svojej homosexuálnej študentke Emme (Joe Ellen Pellman) sa zúčastniť maturitného plesu so svojou partnerkou (Ariana DeBose). Situácia sa stane hitom na Twitteri a dostane sa až k Broadwayským hercom, túžiacich si vylepšiť spoločenský image (Meryl Streep, Nicole Kidman, James Corden, Andrew Rannels). Vydávajú sa tak do malého mestečka, aby umožnili Emme jej vysnívaný večierok. A popri tom sa stali lepšími ľuďmi.

The Prom má najväčšiu nevýhodu v tom, že nevie o čom chce byť. Romantickým príbehom dvoch lesbičiek, satirou na aktivizmus celebrít alebo apelom na rovnoprávnosť (Kotlebovoliči budú pri finále vo veľkom vyhadzovať monitory z okien a spisovať petície za zrušenie Netflixu). Vo všetkých ohľadoch mu to ide viac než dobre, no dohromady sa to príliš bije. Prvú hodinku to ešte funguje výborne, no po vynikajúcom (a krutom) zvrate filmu spadne reťaz. Jednotlivé prístupy okrádajú o čas tie zvyšné a emočný dopad je čím ďalej slabší. Čo je najväčšia škoda hlavne pri romantickej línii. Tá sa totiž podarila najviac.

Hlavným strojcom úspechu je newcomerka Joe Ellen Pellman. Jej Emma je mimoriadne sympatická, zasluhujúca fandeniu k víťaznej ceste. Dokáže si ukradnúť miesto medzi hviezdami a dúfam, že ju čaká svetlá budúcnosť. Nie je proplánovo krásna, no talentu má habadej. Keď je na obrazovke, film sa rozžiari a problém je upozadenie na úkor väčších hviezd.

The Prom

Meryl Streep je totiž opäť raz úžasná. Hrá, spieva a tancuje s veľkou chuťou. Navyše rozbaľuje naplno aj svoju charizmu, takže jej romantická podzápletke je uveriteľná. Aj keď jej veľký priestor je možno tým najzbytočnejším na celom filme. Na druhej strane by som nechcel byť na mieste režiséra a strihača. Vyhodenie scén s úžívajúcou si megahviezdou potrebovalo veľkú dávku sebazaprenia. Ktorú bohužiaľ nenašli. Evidentne ju však objavili pri Nicole Kidman.

Oscarová superstar má málo priestoru vyniknúť. Ale keď ju dostane, tak nezostáva svojej povesti nič dlžná. Najmenej známy herec z partie samozvaných záchrancov liberalizmu Andrew Rannels (Stážista/The Intern) je potom už iba vyložene do počtu. Preto najviac prekvapí, že z tohto kvarteta má toľko priestoru James Corden (Debbina 8/Ocean´s 8). Ako moderátor je možno populárny, ale herectvo mu príšerne nejde. Čo vynikne najmä v spoločných scénach s omnoho talentovanejšími kolegami. Bohužiaľ jeho postava je pre Murphyho dôležitá, takže šancí ako ničiť film má dostatok.

The Prom

Satirická rovina trochu pripomína Team America. Celebrity sa snažia vylepšovať svoj image, zaplietaním sa do spoločenských problémov a posúvaním verejnej mienky. Občas to je milo trefné, občas na prevrátenie očami. Verím, že v Broadwayskej predlohe to na doskách, znamenajúcich svet musela byť milá sebareflexia. Škoda, že tvorcovia nenašli odvahu na krok vytrhnúť postavy z divadla a prehodiť ich do filmového/televízneho priemyslu. Získali by ďalšiu vrstvu a pritom by to neznamenalo ani veľa námahy. Rozmaznané primadony sa z počiatočných karikatúr menia postupne na ľudí, čo dámska časť ansáblu zvláda oveľa lepšie (pretože sú lepšie herečky).

Celým projektom sa ako červená niť tiahne tradičný nešvár netflixovských produkcií. A tou je silnejší dramaturgický dohľad. Vyše dve hodiny je príliš a rozhodne bolo kde sekať už na papieri. Vďaka lepšiemu tempu by bolo efektnejšie, keby sa nosenie istých tém prehodilo na iné postavy (napr. celý Cordenov oblúk mohol byť na pleciach hlavnej hrdinky). Získal by sa lepší ťah na bránu a poskytol by najmä priestor hlavnej postave sa ešte viac dostať do diváckych sŕdc. A možno aj tie pesničky by získali na sile.

The Prom

Muzikálové scény sú veľmi pekne zvládnuté. Soundtrack si púšťať nebudem, ale cieľovku by trafiť mohli a remeselne sú na úrovni. Vytiahli sa najmä choreografi a kameraman Matthew Libatique (Čierna labuť/Black Swan). Ich snahu síce občas zabíja strih, no nie je to nič tragické. Najviac zamrzí slabé finále. Vrcholná skladba It´s Time to dance sa nedočkala adekvátneho zobrazenia a trpí, že namiesto veľkej záverečnej choreografie sa počas nej rieši zbytočne veľa deja. Ten sa pokojne mohol uzavrieť pred tým a ostal by priestor na tanečne precíznu efektnú emočnú bodku. Navyše je škoda, že spomínané číslo je snímané zväčša v úzkych záberoch (suplujúcich rozlúčenie s postavami) a celky nedostávajú príliš priestoru.

Ryan Murphy evidentne ešte má čo režijne doháňať. Spomeňme si na finále slávnej Pomády alebo kruto podceňovaného Hairspray (nech sa pohybujeme v teenagerských vodách). Mohlo to dopadnúť ale omnoho horšie a tento kúsok nebude strašiť v snoch ako Rock of Ages alebo nebodaj Mačky/Cats (nech sa pohybujeme pri novodobých adaptáciách Broadwayských muzikálov).

The Prom je príjemný darček pre fanúšikov žánru. Aj napriek usadeniu príbehu na strednú školu netreba mať obavy z teroru typu prvých dvoch častí High School Musical. Je remeselne kvalitne ošetrený, z drtivej väčšiny dobre zahratý a má aj spoločenský presah na niekoľkých úrovniach. Celý čas ale cítiť, že sa tvorcovia snažili povedať až príliš a často sa im ich dielo rozpadá. Je to proste taký pekný gýč / guilty pleasure na rozveselenie počas zlých časov a naladenie sa na vianočnú náladu. To síce nie je málo, ale potenciál bol omnoho väčší. Alebo som sa iba príliš tešil.

The Prom (USA, 2020, 130 min.)
Réžia: Ryan Murphy. Scenár: Bob Martin, Chad Beguelin, Matthew Sklar, Jack Viertel. Hrajú: Meryl Streep, James Corden, Nicole Kidman, Kerry Washington, Keegan-Michael Key, Andrew Rannells, Jo Ellen Pellman, Ariana DeBose ...

autor Peter Pavlík 13.12.2020
6.0
5.6