FIRST COW

FIRST COW

8.0

Kelly Reichardt je vo svete nezávislého filmu známou postavou. Zaujala už svojím debutom, "River of Grass"/Rieka trávy z roku 1994, oceneným aj na Independent Spirit Awards. Tri zo svojich titulov natočila s účasťou Michelle Williams, najznámejším z nich je pravdepodobne "Wendy and Lucy"/Wendy a Lucy, kde Reichardt skúma témy samoty v príbehu ženy hľadajúcej strateného psa. Režisérka, strihačka a často aj scenáristka svojich diel, je rozpoznateľná aj vizuálnym štýlom. Dôvod môžeme hľadať vo filmárkinom záujme o fotografiu, na prvý pohľad zreteľnom v jej profesionálnej kariére a aj vo "First Cow". Pri vytváraní estetiky sa však nespolieha na techniku, jej kinematografia by sa dala nazvať ultra minimalistickou a realistickou.

Minimalizmus je prvý pojem, ktorý Vám príde na rozum aj v prvej polovici "First Cow". Dialógov je málo, Reichardt si to však môže dovoliť a divákovi sa to rozhodne nebude máliť. Strih je totiž režisérkinou silnou stránkou, odvážne by sa dalo tvrdiť, že je to polovica úspechu tejto drámy. Každému jednému obrazovému políčku sa dostáva náležitej starostlivosti. Strih je pri dlhších scénach racionálny, opatrný, takmer nebadateľný, sekvenciu môže divák takmer čítať ako vety v odseku. Dobrým príkladom je úvodná scéna, keď žena v prítomnosti nájde pri prechádzke v lese so psom zakopané dve ľudské kostry. S použitím jedinej vety (tou je okríknutie psa) dokáže ustanoviť záhadu filmu odkrývajúcu sa v jeho priebehu a zasadiť dej do ďalekej minulosti.

Zábery v sebe nesú lyriku, nie tak svojou štylizáciou alebo kompozíciou, ale práve reálnosťou. Keď sa príbeh nachádza v lese, takmer cítite chladný vánok, šuchot lístia, vôňu machu a praskanie konárikov na zemi. Krásne prostredie amerického severozápadu využila Reichardtová aj v predchádzajúcich snímkach. Tu dotvára atmosféru idyly, no dopĺňa aj charaktery postáv – individualistov, osamelo sa pretĺkajúcich životom bez akéhokoľvek rodinného pozadia či iných sociálnych väzieb. Sú to náhodní okoloidúci, ktorých kamera akoby stretla pri potulkách lesom. Títo ľudia sa v príbehoch navzájom stretávajú takisto bez väčšieho dôvodu, ich cesty sa jednoducho skrížia.

Postavy, v tomto prípade pocestný kuchár Cookie a čínsky imigrant Lu sú samozrejme, minimalistické. Ich minulosť poznáme iba z jedného, či dvoch príbehov, slúžiace skôr na vzájomné predstavenie. Zbytočne by sme na ňu mali klásť dôraz, nie je dôležitá, nepotrebuje ju poznať filmový svet a ani my v našom reálnom. Povahu postáv dopĺňa skôr budúcnosť – sny a plány Cookieho a Lua. Ďalší minimalistický prvok v snímke.

First Cow

Príbeh a dej je vo výsledku na druhej priečke, začína sa v podstate až v druhej polovici minutáže. "First Cow" je príbehom z minulosti, príhodou o kuchárovi, ktorý sa v spolupráci s novo-nájdeným spoločníkom rozhodne piecť sušienky a zarábať na nich. Mlieko však kradnú bohatému Angličanovi, konkrétne jeho krave, jedinej v celom šírom štáte. Ich pokrm je ale hitom, ku krave sa teda tajne vracajú znova a znova. Boháč Factor už ale nadobúda podozrenie. Cookie a Lu musia konať trpezlivo a premyslene, k dobrému zárobku im už chýba len maličký kúsok.

Scenár napísala režisérka v spolupráci s Jonathanom Raymondom, je adaptáciou jeho románu "The Half Life". Spolu pracovali už na troch predchádzajúcich projektoch "Night Moves"/Nočné pohyby o environmentálnych teroristoch, pôsobivý western "Meek's Cutoff" /Skratkou v Oregone a aj na už spomínanej road movie "Wendy a Lucy"/Wendy a Lucy. Všetky tituly, vrátane "First Cow" spája niekoľko prvkov – okrem minimalizmu sú to najmä tradičné vizuálne riešenia a nim prispôsobené žánre, postavy príbehov sú ojedinelými filmovými postavami, ktorým sa na plátnach veľa pozornosti často nedostáva.

First Cow

Aj v tom je Reichardtovej sila ako režisérky a najmä unikátnej rozprávačky – v jej svetoch je tak ako každý záber a každý strom, či šum v ňom dôležitá každá postava. Na nikoho sa v jej kinematografii nezabúda a nikto nie je o nič viac dôležitejší. Cookie a Lu sú časťou príbehu odohrávajúceho sa v danej minutáži pred našimi očami, príbeh ostatných postáv sa však deje takisto, len sme ešte nemali možnosť sa ho zúčastniť. A to je schopnosť veľkých režisérov, ku ktorým Reichardtová patrí, i keď sa často jej prínos americkému nezávislému filmu prehliada.

First Cow (USA, 2019, 122 min.)
Réžia: Kelly Reichardt. Scenár: Jonathan Raymond, Kelly Reichardt. Hrajú: Alia Shawkat, John Magaro, Dylan Smith ...

autor Tatiana Rusnáková 6.12.2020