VIANOČNÁ KRONIKA 2

VIANOČNÁ KRONIKA 2

6.0

Keď pred dvomi rokmi predstavil Netflix prvú Vianočnú kroniku, bolo to veľmi milé prekvapenie. Samozrejme nešlo o žiadny zázrak, no Kurt Russell (Osem hrozných) si svoju úlohu neskutočne užil a svoj zápal pre vec preniesol aj na divákov. Santa Clause nebol nikdy tak cool. Šuškanda sa rozniesla a prvý diel si krôčik po krôčiku vyšliapáva cestičku k opakovaným sviatočným zhliadnutiam. Keď má nejaký projekt podobnú povesť, je takmer isté, že sa bude pokračovať. A streamovací gigant neponechal nič náhode.

Dvojku si pod svoje krídla zobral producent prvej časti, samotný Chris Columbus. Režisér prvých Potteroviek, Sám doma, Otca v sukni a scenárista Gremlinov alebo Goonies. Bývalý Spielbergov žiak má rodinnú, vianočnú aj detskú tematiku zmáknutú na jednotku. Na druhej strane jeho posledným fakt dobrým filmom bol zabudnutý muzikál Bohémovia pred 15 rokmi. Ako to teda dopadlo?

Padlý Elf (Julian Eddison) plánuje pomstu a chce zničiť Vianoce. K tomu využije našu hrdinku z prvého dielu (Darby Camp) s jej onedlho novým adoptívnym bratom (Jahzir Bruno). Naštastie Santa Claus (Russell) nepovedal posledné slovo. A po ruke má aj odhodlanú manželku (Goldie Hawn).

Vianočná kronika: Druhá časť prekvapivo pracuje s úplne inou atmosférou ako ako jej predchodca. Dokonca mieri na inú cieľovku. Prvé Santove eskapády boli príjemným rodinným filmom, ktorý si mohli užiť rovnako rodičia tak ich ratolesti. Sequel ale mieri najmä na tých najmladších. Vo výsledku to znamená, že ubudlo sarkastického humoru a hrá sa viac na vianočnú atmosféru, ponaučenia a dobrodružstvo. Na tom prístupe nie je nič zlé, no odrastenejší fanúšikovia prvej časti si na svoje už natoľko neprídu.

Ďalším posunom je rozmáchlosť titulu. Naposledy išlo skôr o komornú a priamočiaru záležitosť. Tentoraz sa ale pohybujeme na pôde typického veľkofilmu. Z mesta sme sa presunuli na Severný pól a vianočné mestečko pôsobí naozaj impozantne. Je plné nápadistosti a skrytých fórikov (napr. v kine sa premieta Santa je úchyl!). Proste ideálne miesto na rozbalenie veľkého vianočného dobrodružstva. Pravidlo o tom, že pokračovanie má byť väčšie sa predsa neporušuje. V tomto prípade je to ale trochu na škodu.

Vianočná kronika 2

V novom Columbusovom kúsku je toho občas až príliš. Buduje sa mytológia, dej skáče od jedného dobrodružstva k ďalšiemu (dokonca sa cestuje v čase). Jednotlivé misie, ktoré by pokojne vystačili na samotný film sa riešia príliš jednoducho a okamžite sa preskakuje na niečo iné. Pribudli nové postavy, prostredia aj témy. Občas som si pri tomto prístupe spomenul na druhú Sommersovu Múmiu alebo sequely Matrixu.

Čaro originálu zmizlo, no vytvára sa tu nové. Našťastie totiž ide stále o kvalitný vianočný kúsok. Columbus má remeslo v ruke, rovnako ako jeho štáb. Výprava je teda nádherná, kamera Dona Burgessa (Forrest Gump, Spider-man) občas pracuje s potterovskou náladou a celé to (aj napriek takmer dvojhodinovej stopáži) veľmi svižne utečie. Vždy je na čo sa pozerať, nad čím sa baviť alebo sa dojímať. Elfovia sú roztomilí (a v crazy mode pripomínajú Gremlinov), ponaučenia univerzálne a aj napriek prekombinovasti je príbeh stále zrozumiteľný. Možno hudba Christophe Becka (Frozen) mohla byť nápaditejšia. Ale aspoň nové aranžmá vianočných hitoviek sa vydarili. Trochu kontroverzie vzbudia triky, ktoré najmä pri práci so zvieratami nesplňujú tie najvyššie štandardy. To ale môže byť deckám jedno.

Vianočná kronika 2

Najviac mi to pripomenulo Polárny Expres. V rámci Zemeckisovej filmografie pôsobí možno trochu nemiestne, dospelých príliš nebaví, no je v ňom mnoho úžasného filmárskeho kumštu a decká sú z neho v siedmom nebi. Druhá Vianočná kronika síce nie je až tak dobrá, ale cieľovku určite neminie. Je totiž vysústružená presne podľa ich potrieb. Aj hlavná postava sa dočkala istého rebrandingu.

Santa je síce stále pohoďák, no Kurt Russel už nemá bohužiaľ toľko šancí zažiariť. Ak ak sa tak deje, kopíruje sa jednotka (dvíhanie vianočného ducha). Na iný level ho takisto posúva pani Clausová. Chémia Russella s Goldie Hawn (Smrť jej pristane) je nenapodobiteľná a krásne s v nej prejavuje ich dlhoročný vzájomný partnerský vzťah. V rámci novodobej girl power potom pôsobia milo momenty, keď sa ukazuje, že za každých úspešným chlapom stojí jeho úžasná žena. Goldie túto polohu efektne predáva, ale najpôsobivejšia je v svojej skrytej túžbe po vlastnom dieťati. Čo je jeden z mála dospeláckych motívov. Ďalšie nové herecké prírastky sú adekvátne, no nikto neohromí.

Vianočná kronika 2

Štúdia vypúšťajú v časoch mieru a pokoja mnoho snímkov. Väčšinou ide o rýchlozbuchnutú otravnú konfekciu. Preto poteší, keď medzi divákov zavíta áčkový titul od ľudí, ktorí vedia čo robia. V tom množstve vianočného filmárskeho zúfalstva, ktoré sa k nám blíži tak bude Vianočná kronika: Druhá časť patriť rozhodne k reprezentatívnym titulom sezóny. Je pekným sviatočným príspevkom s šancou deti nadchnúť a dospelákov neuraziť. Aj keď staršie publikum si zopakuje radšej prvú časť.

P.S. Ak máš menej ako 12 rokov, pokojne si dva bodíky pripočítaj. Ak si zatrpknutý cynik, nanávidiaci Vianoce a komerčné filmy, tak si minimálne sedem bodíkov odpočítaj.

The Christmas Chronicles 2 (Kanada, 2020, 112 min.)
Réžia: Chris Columbus. Scenár: Matt Lieberman, Chris Columbus. Hrajú: Kurt Russell, Goldie Hawn, Darby Camp, Julian Dennison, Jahzir Bruno, Darlene Love, Tyrese Gibson ...