MULAN

MULAN

7.0

Túžiť vidieť Mulan vo veľkom kine je sčasti paradox. Po sérii viac či menej úspešných remakov Disneyho animákov by ste jej nedávali obrovskú šancu - špeciálne vlaňajšie trio Dumbo, Aladin, Leví kráľ mohlo nadchnúť vizuálom, ale ani jeden nedosiahol kvalít animáku. No pár dobrých ukážok vlialo istú nádej a ošemetná situácia okolo koronavírusu i štartu filmu v jednotlivých krajinách ma samého nabudila ísť na film hneď v prvý deň do najväčšej sály i dať mu šancu. Lebo je to blockbuster, ktorý patrí do sály s Dolby Atmos a nie iba do vašej obývačky.

Samozrejme, nesie obrovské bremeno: animák z roka 1998 považujem za jeden z TOP3 Disneyho počinov 90.rokov, ktorý na ploche 90 minút rozpráva skvelú legendu, má výbornú hrdinku i odkaz a je sprevádzaný kvalitnou hudbou. Nehovoriac o jednej z najlepších vedľajších postavičiek - dráčikovi Mushu, ktorému vtisol hlas Eddie Murphy na vrchole kariéry.

Hraná verzia Mulan pôsobí inak ako animák, čo potvrdzuje aj americký rating. Avšak netreba sa báť, Disney stále chce lákať do kina celé rodiny, akurát najmenšie deti, resp. publikum cca do 7-8 rokov by som do kina ešte nebral. Dôvody sú viaceré. Nejde o to, že by menšie deti nepochopili pointu či zápletku – ostala rovnaká. Mulan je chrabré dievča s chlapčenskými vlastnosťami - namiesto prípravy na výdaj sa radšej naháňa po strechách či trénuje svoje cchi a bojové umenia (zdraví Kung Fu Panda).

Jej návšteva u dohadzovačky dopadne katastrofálne, hanba rodine sa odčiní ťažko. A keď čínsku ríšu začínajú sužovať útoky na hradiská a pevnosti na Hodvábnej ceste, cisár sa rozhodne konať a povolá z každej rodiny bojovníka. Otec Mulan sa napriek chromej nohe hlási do služby, no Mulan ešte v tú noc berie jeho povolávací rozkaz, meč i brnenie a do tréningového tábora ide na vlastnú päsť. Podstúpi ťažký tréning, no nepriateľ sa blíži k cisárskemu palácu čoraz rýchlejšie.

Ak by sme zobrali hranú Mulan ako dobrodružný film na báze známej čínskej legendy, môže vyznieť dosť dobre. Dejový námet zaujme a postupne sa striedajú dynamické akčné scény s nebojovými, kde sa môžeme snažiť lepšie pochopiť vtedajšie konvencie – chlap do vojny, žena do domácnosti, hranice i roly sú jasne stanovené. Zlo je jasne načrtnuté: banda kmeňov túži po pomste, pomáha im istá striga a preto dokážu používať rozmanité taktiky.

Mulan

A na druhej strane putujeme s Mulan na nevídané miesta, ktoré nám nádherne vykresľuje vynikajúca výprava či dobrá kamera. Jediná vec, čo vám môže troška vadiť, je snaha pretaviť Mulan na novú superhrdinku akoby z Marvel repertoára, čo je azda daň za súčasný ošiaľ v Disneyho produkcii. Mulan má zrazu ťahy, ktoré by ani mnohí kung fu majstri ľahko nedokázali odraziť – špeciálne jeden kop sa tu opakuje ako v ninja akčných filmoch.

Akurát Mulan neexistuje vo filmovom vákuu. Ak si uvedomíme prítomnosť animáku z roka 1998, pri porovnaní ťahá skrátka v nejednom smere. Absencia dráčika Mushu je trestuhodný fakt a strhám zaň minimálne dva body – Mushu bol totiž vynikajúco previazaný s tradíciami rodiny i predkov a zároveň slúžil ako humorný element, ktorý odľahčoval inak vážne dianie. Hraná Mulan má minimum humoru a nie je taká hravá. Paradoxne, snaží sa nasadiť inú formu mágie cez postavu strigy a Mushuho nahradí element fénixa, ale je prakticky nevyužitý – režisérka ho využije len na pár efektných scén. Pritom je to škoda, lebo animák miešal to vážne, to humorné, pomáhal si aj pesničkami pre posun deja...

Mulan

Mulan 2020 je podobne ako iné herné adaptácie dlhšia a občas rozvláčnejšia. Našťastie nie tak úmorne ako iné animáky, preto sa drží na silno nadpriemernej hranici a dokáže si udržať dobrý spád. Ak by som animák nepoznal, veľa by mi nechýbalo a po 100 minútach sa dostanem do jasného finále. Keď si porovnám hraný film s predchodcom, občas si dáva načas, ale akcentuje rovnaké atribúty: buď rodinné hodnoty (čo je v poriadku pre odkaz divákom) alebo akčné scény. A aj to je OK, lebo kvôli nim chcete ísť do veľkej sály a užiť si ich naplno.

Niki Caro paradoxne lepšie servíruje melancholické či pokojné momenty v stepi alebo púšti, ale nejedná jej bitka má dobré nápady, netrvá príliš dlho a núka nápady. Hoci finále poteší skôr hráčov Prince of Persia, lebo už tlačí na pílu (a parkour) pomerne silno.

Mulan

V roku 2020 cítiť aj aktuálny vplyv „woman power“, čo sa ešte silnejšie prejavuje v deji i postavách. Platí to pri kladnej strane (pri Mulan si uvedomíte, že jej postava podľa pravidiel nemá veľa v živote na výber) i zápornej (nutnosť vložiť ďalšiu ženskú postavu, nechať ju ťahať za nitky, no nedať jej silu a možnosť sa prejaviť, lebo muži hrajú prím). Samozrejme, režisérka Niki Caro využíva príležitosť, no opäť sa potvrdzuje ako sa ľahkosť animáku vytráca v prospech iných tém.

Mulan je teda veľké kino a la Disney a ak čo len trošku fandíte tejto postave alebo máte chuť na veľkú legendu, bola by škoda minúť ju v kine. Má isté nedostatky (napríklad aj hudba sa nevie rozhodnúť či byť poctou animáku, z ktorého si berie témy alebo inému filmu – počujem tam Kráľovstvo nebeské a hľa, na konci rovnaký skladateľ Harry Gregson-Williams), ale jej vizuál stojí za návštevu v sále.

Mulan (USA / Kanada / Hong Kong, 2020, 115 min.)
Réžia: Niki Caro. Scenár: Rick Jaffa, Amanda Silver, Elizabeth Martin, Lauren Hynek. Hrajú: Yifei Liu, Donnie Yen, Li Gong, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Pei-Pei Cheng, Xana Tang ...

autor Michal Korec 7.9.2020
7.0
6.8