KUNG FU PANDA

KUNG FU PANDA

8.0

Najlepší animák z dielne DreamWorks za posledné štyri roky! Konečne poriadna konkurencia pre Pixar...

V stredovekej Číne sa dejú veľké veci. Zloduch Tai Lang unikol rukám osudu a smeruje k podmaneniu krajiny. Preto sa rozhodne veľký majster Ugvej zvoliť bojovníka, ktorý bude čeliť Tai Langovi a ochráni ľud. K dispozícii je päť legiend bojového umenia – tiger, zmija, žeriav, modlivka a opica. Ale veľký majster si prekvapivo nevyberá ani jedného z nich, ale veľkú tlstú pandu "Po" nažívajúcu pod chrámom so svojím otcom. Po chcel pôvodne iba vidieť, ako sa vyberá veľký bojovník, no v skutočnosti mu padá na kožuch obrovské bremeno – to on má proti Tai Langovi bojovať za krajinu... K nevôli majstra Shifu i celej nebezpečnej päťky. Ale tí si ho nakoniec zoberú do parády a pokúsia sa zmeniť na veľkého bojovníka. Veľký už je, ostáva iba učenie bojovému umeniu...

Už-už sa mohlo zdať, že DreamWorks sa vystrieľal z nápadov, o čom jasne svedčil silno priemerný Shrek 3. Ale našťastie sa ukázalo, že to bola iba chvíľková dizorientácia a únava materiálu spojená s bezradnosťou kam kráčať. Kung Fu Panda ide iným smerom a snaží sa vydolovať pre subžáner animákov niečo nové, aspoň sčasti originálne. Z pokusov Príbeh žraloka, MadagascarZa plotom vychádza zďaleka najlepšie, lebo akceptuje a sleduje pravidlá iného žánru a neutápa sa iba vo vlastnom.

Kung Fu Panda Kung Fu Panda Kung Fu Panda

Kung Fu Panda je svojím spôsobom postavená ako samotný etalón tejto dekády, Shrek. Predostiera známu, osvedčenú schému príbehu, keď sa z outsidera stáva hrdina ako v desiatkach kung-fu filmov. Ba čo viac, Kung Fu Panda ju nechce spočiatku parodovať, ale sledovať a byť jej verná. Čím viac žánrových filmov ste videli, tým väčšie potešenie nájdete aj v Pande, pretože špecifické nuansy, či už lokácie a ich výprava, spôsob tréningu, učenia a aj záverečného finále, to všetko pripomína najlepšie kúsky žánru. Súbor tvorcov tu odviedol poctivý kus roboty, ktorý je cítiť a oplatí sa ho vychutnávať.

Parodická časť, resp. humor atakujúci bežnú schému pramení viac-menej iba z prenesenia do zvieracej ríše. Outsider "Po" získava navyše ťarbavé prevedenie veľkej pandy, pätica skvelých bojovníkov je zase vynikajúco stvárnená do podoby bojovej opice, zmije a najmä modlivky (hoci aj žeriav je veľký sympaťák). Nehovoriac o majstrovi Shifu či majstrovi Ugvejovi. Toto je skvelý spôsob performácie humoru – nechajme zvieratká preberať ľudské vlastnosti priamo v kontexte žánru, no pritom sa ho nesnažme zhovadiť modernými vychytávkami. Presne o to sa snaží Kung Fu Panda a vďaka tomu je výborným kung-fu filmom, jeho paródiou, a zároveň nepotrebuje soliť narážky na známych moderátorov či aktuálne situácie na poli animáku, aby sa pobavil aj dospelý divák. O túto kombináciu sa snažil napríklad aj Príbeh žraloka, no do výborných výšin nedokázal vystúpať, pretože z mafiánskeho filmu si zobral len málo. Stopercentné prevedenie neponúka síce ani Kung Fu Panda, ale tých 10-15 povinných percent patrí výlučne detskému humoru „panda spadne“ a pod., ktorý je však daňou za celorodinné zameranie. Ale pretože sa servíruje v akceptovateľnej miere, príliš neškodí.

Popri výbornej obsahovej stránke sa zaskvela aj forma. Vhodná selekcia farieb a lokácií, prísne vybraná podľa pravidiel žánru náramne sedí celému kontextu filmu. Prenesenie do animovanej formy ponúka bohatší výber, na druhej strane sa animátori nesnažili príliš preháňať a svoju invenciu použili predovšetkým pri tvorbe charakterov. Hudba Hansa Zimmera výborne dopĺňa akčné i ostatné dianie – nedosahuje síce výšiny Levieho kráľa či Princa egyptského, ale je dobré počuť majstra späť vo svete animákov a vedieť, že naďalej dokáže perfektne experimentovať s etníckymi motívmi.

Kung Fu Panda je výborný animák, ktorý má azda len jednu smolu – vychádza v roku, keď si animovaný žáner podmaňuje mimoriadne chválený WALL-E. Nebyť neho a celého Pixaru v brandži, zapíše si Panda veľké množstvo uznania, pretože DreamWorks konečne ponúka dôstojného zástupcu. Je to najlepší animák od Shreka 2 a možno ho aj predčí. Akurát hodnotenie v žánri príliš ladia chlapci zo štúdia so svietiacou lampou, preto dávam Pande iba silnú osmičku. Ale v rámci žánru je lepšia, ako pri Divokých vlnách či Za plotom.

Kung Fu Panda (USA, 2008, 90 min.)
Réžia: Mark Osborne, John Stevenson. Námet: Ethan Reiff, Cyrus Voris. Scenár: Jonathan Aibel, Glenn Berger. Kamera: Yong Duk Jhun. Strih: Clare Knight. Hudba: John Powell, Hans Zimmer. Hrajú: V slovenskom znení: Ivan Šándor, Helena Krajčiová, Marián Slovák, František Kovár, Matej Landl, Petra Vajdová, Martin Kaprálik, Luboš Kostelný

autor Michal Korec 4.7.2008
8.0
8.7