THE KING OF STATEN ISLAND

THE KING OF STATEN ISLAND

8.0

Scott má dávno po dvadsiatke, ale jeho správanie tomu nenasvedčuje. Využíva bohatú ponuku mama hotelu a cez deň sa väčšinou fláka so svojou partiou, fajčí marihuanu alebo sníva o tom, že raz z neho bude špičkový tatér, aj keď predpoklady veľmi nemá. Jeho mladšia sestra Claire práve odchádza na internát a mama Margie si čoskoro nájde nového priateľa Raya. Scottov bezstarostný svet sa teda začne rúcať a mladík sa bude musieť chtiac-nechtiac posunúť v živote ďalej.

Najnovší film populárneho režiséra komédií Judda Apatowa The King of Staten Island má mimoriadne pozadie. Príbeh vychádza zo života hlavnej hereckej hviezdy a spolu-scenáristu Peta Davidsona. Keď bol v rannom veku, jeho otec, ktorý pracoval ako požiarnik, zahynul pri tragickom útoku na newyorské „dvojičky“. Podobný osud má za sebou aj filmový Scott – keď bol malý, otec zomrel pri požiari hotela. Sestra udalosť nevnímala, ale Scotta to výrazne zasiahlo a pozastavilo jeho prirodzený vývoj.

Aj preto sa často správa ako zmyslov zbavený, na pokraji psychického kolapsu a bystrého uvažovania mladého človeka. Je sympaťák, už od začiatku prirastie k srdcu, ale daná situácia sa na ňom podpísala a často zvykne túto trpiteľskú kartu aj mimovoľne vytiahnuť. Miestami sa jeho správanie môže zdať protichodné, ale to vychádza z podstaty samotnej postavy. O to zaujímavejší je následný priebeh filmu, keď je konfrontovaný s Rayom, ktorý je požiarnikom rovnako ako kedysi Scottov otec.

Apatow ženie minutáž cez dve hodiny, ale na počudovanie to vôbec nevadí. Staten Island je plný pozoruhodných miest a ľudí, aj keď sa občas k tejto lokalite niektoré postavy vyjadrujú negatívne v porovnaní napríklad s Manhattanom. Režisér má ale priestor na komplexnejšie podchytenie látky. Príbeh odsýpa plynule, pridávajú sa dejové línie a nové prostredia. Všetko vytvára príjemne pestrý pocit z filmu so srdcom, aj keď hluché pasáže sú v tomto prípade samozrejmosťou. Téma je náročná, s prihliadnutím na skutočné udalosti ide o akési zmierenie sa s minulosťou, generačnú výpoveď či špecifickú formu „coming of age“.

The King of Staten Island

Depresia si neškrtne, scenár je skôr pretkaný humorom a cynizmom s ľudskou tvárou. Odľahčených momentov je kopec a dialógy sú umne napísané. Čo však utkvie najviac v pamäti je fantastický výkon Peta Davidsona. Oduševnený herecký koncert drží celý film pokope a cítiť z neho životnú skúsenosť, ktorou si herec prešiel.

Až by sa dalo povedať, že toto sa nedá napísať, len prežiť. Alebo napísať hercovi priamo „na telo“. Poteší aj priestor pre Marisu Tomei v úlohe Scottovej mamy alebo režisérovej dcéry Maude, ktorá si zahrala sestru Claire. Samozrejme nemožno zabudnúť na Steva Buscemiho, ktorému mini-úlohy v maličkých filmoch vždy sedeli. Hlavne nech sa to odohráva v New Yorku alebo v jeho najbližšom okolí.

The King of Staten Island

The King of Staten Island je nevšedný film. Pri vzťahu mama-syn vám možno napadne Mommy od Xaviera Dolana. Lokálne ladenie by sa dalo prirovnať k Allanovkám či filmom patriota Kevina Smitha. Novinka Judda Apatowa však našťastie dýcha vlastným životom, je bohatá na skvelé scénky, humorné situácie a robí hviezdu z herca Peta Davidsona. Staré otrepané „malý film s veľkou dušou“ v tomto prípade vystihuje všetko.

The King of Staten Island (USA, 2020, 136 min.)
Réžia: Judd Apatow. Scenár: Judd Apatow, Pete Davidson, Dave Sirus. Hrajú: Pete Davidson, Bel Powley, Ricky Velez, Lou Wilson, Moises Arias, Carly Aquilino, Marisa Tomei, Maude Apatow, Angus Costello, Steve Buscemi ...

autor Lukáš Slovák 30.6.2020
8.0
6.8