CHRISTO: CHÔDZA PO VODE

CHRISTO: CHÔDZA PO VODE

7.0

Filmová recenzia



Hneď v úvode snímky Christo komusi s nadhľadom vraví, že je umelec, a tak nič z toho, čo robí, vlastne nemá zmysluplné využitie. Pri pohľade na monumentálne Plávajúce móla, ktorými v roku 2016 na 16 dní umožnil tisíckam zvedavcov doslova “chodiť po vode” severotalianskeho jazera Iseo, sa ale naznačovaný pocit márnosti nedostavuje. Ikonický bulharský umelec Christo ako 84-ročný v máji tohto roku zomrel. Ešte predtým však stihla mať premiéru dokumentárna snímka Chôdza po vode, ktorú o ňom nakrútil jeho mladší krajan, režisér Andrey Paounov. Aktuálne film môžete vidieť aj vo vybraných slovenských kinách.

Christo, celým menom Christo Vladimirov Javacheff, za svoju vyše polstoročnú umeleckú kariéru stihol realizovať mnoho neprehliadnuteľných diel – jeho doménou boli “site specific” inštalácie, ktoré menili spôsob, akým určité miesto vnímame a pridávali mu tak nový rozmer. K jeho najznámejším počinom patrí berlínsky Reichstag zabalený do obrovskej striebornej plachty (1995) alebo žiarivo oranžové brány v newyorskom Central Parku (2005). Dokument sa však, ako naznačuje už jeho titul, zameriava len na jediné z nich - ambiciózny projekt niekoľkokilometrových plávajúcich pontónov, ktoré dočasne umožnili ľuďom okúsiť prechádzku po vodnej hladine jazera inak dostupného len loďou.

Tento projekt bol jedným z najdrahších a najnáročnejších v Christovej kariére - aj preto mu trvalo celé štyri dekády, kým sa od počiatočného nápadu dostal k jeho realizácii. Zároveň išlo o akúsi poctu Christovej životnej láske, manželke a umeleckej spolupracovníčke Jeanne-Claude, s ktorou tento trúfalý zámer kedysi vymysleli. Po jej smrti v roku 2009 sa Christo na čas celkom stiahol a práve Plávajúcimi mólami neskôr ohlásil svoj krátky, no intenzívny comeback.

Film Chôdza po vode detailne sleduje zákulisie realizácie tohto megalomanského projektu. Christo v ňom pôsobí takmer ako hlavná hviezda nejakej reality show - vidíme ho tešiť sa aj zúriť, chváliť aj preklínať, piť surové vajíčko aj rozbiť si obočie pri nešťastnom pošmyknutí na tom jeho vlastnom pontóne. Z čisto procedurálneho hľadiska je náhľad za oponu organizácie takéhoto nevšedného projektu naozaj fascinujúci. Zvádzajú sa tu bitky o najmalichernejšie technikálie, ale aj byrokratické súboje s úradmi a miestnymi politikmi. No a nemôže chýbať ani napätie spôsobené vrtkavým počasím, ktoré do poslednej chvíle hrozí premenou slávnostného otvorenia na kolosálne fiasko.

Christo: Chôdza po vode

Je to živé, celkom civilné a zrozumiteľné (čo pri portrétoch umelcov zďaleka nie je pravidlom) a nabité autentickými mikropríbehmi. Nestráca sa v tom, samozrejme, ani samotný Christo, ktorého životopis si síce budete musieť doštudovať samostatne, no práve pri sledovaní jeho každodennosti a necenzurovaných reakcií o ňom vlastne zisťujeme celkom dosť. Na druhej strane, ďalšia hĺbka a presah vo filme predsa len trochu chýbajú - zrejme aj s ohľadom na Christove nedávne úmrtie, kvôli ktorému môžeme film chcieť vnímať ako určitý epitaf (i keď očividne v tomto duchu pôvodne nakrúcaný nebol).

Chôdza po vode je príklad moderného, osviežujúco ľahkého, ale aj pragmatického a pre niekoho tak až možno trošku “neromantického” prístupu k portrétu umelca. Žiadny nápadný plán, žiadne dômyselné mustry. Pôsobí to veľmi náhodne a neriadene, akoby sa film nakrútil sám - napokon, jeho postavy aj bez akejkoľvek štylizácie pôsobia priam románovo: Hašterivý excentrický umelec, jeho prirodzene autoritatívny (dvojmetrový) asistent Vladimir a k tomu zástupy talianskych byrokratov v slušivých oblekoch, ktorí síce Christovi a jeho umeniu ani za mak nerozumejú, no jeho prestíž a komerčný potenciál ich priťahujú ako lampa nočných motýľov. Paounovovi vlastne stačilo len pozorné oko a cit pre okamih, hoci medzi mnohými vydarenými scénami pustil napokon do filmu aj zopár slabších pasáží.

Christo: Chôdza po vode

Áno, vo filme je toho zo zákulisia realizácie Plávajúcich mól naozaj veľa - len toho samotného umenia je tam akosi pomenej. Na druhej strane, ak je umelec umelcom naozaj neustále, 24-hodín denne (a tvrdil to práve samotný Christo), je aj pohľad na tie najobyčajnejšie okamihy z jeho života určitým “dotykom s umením”. A bol to opäť práve Christo, kto pred vzletným teoretizovaním vždy dával prednosť praktickým skúsenostiam. Aj jeho diela ste si museli, napokon, naozaj prežiť, zodrať si pri nich trochu topánky v skutočných exteriéroch so skutočným teplom, zimou, dažďom a vetrom - a občas aj niekoľkohodinovou tlačenicou v dave, ako práve na jazere Iseo. Škoda, že dnes už nám ostali iba na zasklených obrázkoch - a vlastne aspoň to jedno z nich aj na filmovom plátne.

Walking on Water (Taliansko / Nemecko / Spojené arabské emiráty, USA, 2018, 105 min.)
Réžia: Andrey Paounov. Účinkujú: Christo


autor Hana Lippová 27.6.2020
#FOLLOWME
[RECENZIA ]
HAVEL
[RECENZIA ]
RELIC
[RECENZIA ]
NEDOTKNUTÍ
[RECENZIA ]
PROXIMA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Vo svete
6.3
Diváci
7.5
Ohodnotiť

Žáner: Dokument/Dobrodružný
Minutáž: 105 min
Krajina: Taliansko Nemecko
Rok výroby: 2018

Premiéra: 10.8. 2018
Premiéra SK: 25.6. 2020
0 z 10
0 z 10
6 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
30.7 |
hodnotenie 7/10
30.7 |
hodnotenie 8/10
6.8 |
hodnotenie 1/10
6.8 |
hodnotenie 7/10
13.8 |
20.8 |
hodnotenie 6/10
20.8 |
NAJČÍTANEJŠIE
|TAKMER DOKONALÉ TAJOMSTVÁ
1
hodnotenie 6/10
|DARK WATERS
0
hodnotenie 8/10
|ARTEMIS FOWL
2
hodnotenie 4/10
|PROXIMA
0
hodnotenie 8/10
|EL PROYECCIONISTA
0
hodnotenie 8/10
|3BOBULE
0
hodnotenie 5/10
|BOURÁK
0
hodnotenie 5/10
|THE KING OF STATEN ISLAND
0
hodnotenie 8/10
|CHRISTO: CHÔDZA PO VODE
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 5303
02 |
návšt. 2299
03 |
návšt. 2090
04 |
návšt. 1581
05 |
návšt. 1079
06 |
návšt. 814
07 |
návšt. 743
08 |
návšt. 1560
09 |
návšt. 446
10 |
návšt. 423
REBRÍČEK US
01 |
$0,2 mil.
02 |
$0,0 mil.
03 |
$0,0 mil.
04 |
$0,0 mil.
05 |
$0,0 mil.
06 |
$0,0 mil.
07 |
$0,0 mil.
08 |
$0,0 mil.
09 |
$0,0 mil.
10 |
$0,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk