VLASTNÍCI

VLASTNÍCI

8.0

Slogan najnovšej českej komédie Vlastníci nám na plagáte oznamuje, že je to „komédia pre tých, čo nezažili a dráma pre tých, ktorí tým žijú“. Našťastie to ale nie je tak úplne pravda, dokonale sa počas niečo vyše deväťdesiatich minút v kine zabavia úplne všetci.

Prevažná časť našej populácie totiž žije v činžiakoch, častokrát so stále nevyhovujúcimi technickými parametrami, ako staré stúpačky vody, hlučný výťah či absencia zvukovej izolácie, a tak počas sledovania v kine skrátka bude vedieť, o čom je presne reč. Tvorcovia sa nemusia obávať, že by sme si ale opäť v kine prežili peklo známe z domových schôdzí, predsa už máme po tých desiatkach rokoch vybudovanú voči niektorým každodenným problémom imunitu.

Dej najnovšej komédie režiséra divadelných predstavení Jiřího Havelku Vlastníci sa takmer po celú svoju stopáž odohráva v jednej miestnosti, kde sa stretli svojskí vlastníci bytov istej postaršej bytovej jednotky k schváleniu zdanlivo jednoduchých bodov na zozname. Samozrejme treba brať na zreteľ, že jednotlivé situácie, akcie a reakcie postáv sú preexponované a pokiaľ budete brať ako kritérium hodnotenia realizmus, aký poznáte z prešľapovania v bytovej chodbe raz za pol roka, nudné hlasovanie a súčasne ťukanie do mobilu, Vlastníci vás asi nepresvedčia.

Tvorcom ale išlo najmä o zachytenie stavu medziľudských vzťahov v modernej spoločnosti a naprieč generáciami, prezentovanie večnej otázky miery našej schopnosti empatie voči potrebám ostatných ľudí a v neposlednom rade aj o predsudky voči rôznym menšinám. Tu sa slovenský divák zabaví možno ešte viac ako ten český, keďže jedným z vlastníkov bytov je aj Slovák, navyše homosexuál. No a samozrejme nechýba ani otázka stereotypu manželského života po rokov pod jednou strechou s dvoma deťmi. Všetko bude pomaly bublať až emócie ku koncu vybuchnú, čo nie je žiaden spoiler, to sa jednoducho od začiatku filmu očakáva.

Netreba sa však ani zďaleka obávať žiadneho mentorstva a didaktizmu zo strany scenára, ten je napísaný predovšetkým tak, aby po celý čas luxusne bavil. Bavil dokonalými hláškami, ich presným načasovaním a prezentovaním prostredníctvom súčasnej hereckej špičky. Tie sa na nás začnú valiť ihneď od začiatku, čím sa už po úvodných minútach naladíme na tón filmu a pokiaľ máte podobný zmysel pre humor, ako scenárista a režisér v jednej osobe, možno sa dostanú Vlastníci pre vás v rebríčku najlepších komédií roka na vedúce miesto. A ťažko predpokladať, že ich do konca roka ešte niečo prekoná.

Vlastníci

Na výsledku je rozhodne poznať, že Havelka je predovšetkým režisérom divadelných hier a Vlastníci boli písaní zároveň aj pre divadelné dosky. O to príjemnejšie je zistenie, že kamera sa veľmi citlivo a zároveň vtipne hrá s mizanscénou, respektíve s druhým obrazovým plátnom. Jedna postava prehovára, ďalšia ale v pozadí robí istú ďalšiu činnosť a nejde o pozorné počúvanie rozprávajúceho. V takýchto momentoch je radosť film počúvať a pozorne zároveň sledovať každý detail v obraze. Havelka umne vsádza pomedzi dialógy krátke, takmer až podprahové zábery z interiérov bytov a verejných priestorov domu, ktoré k hovorenému slovu dokonale pasujú.

V takomto prípade sa treba bližšie pristaviť aj pri hercoch. Okolo stola sa stretnú napríklad Jiří Lábus, Tereza Voříšková, Dagmar Havlová, Vojtěch Kotek, Kryštof Hádek, Pavla Tomicová alebo Ondřej Malý. Všetci odvádzajú perfektný kus práce a najmä v prípade Jiřího Lábusa opäť môžeme hovoriť o prvotriednom hereckom majstrovstve. Jeho silueta na stene počas prezentácie by sa mala zaradiť po bok kultových scénok klasických českých, resp. československých komédií, častokrát ešte z dôb socializmu. No a to sa týka aj mnohých hlášok a dokonca aj prekvapivého, či možno pre pozornejších divákov nie až tak prekvapivého konca.

Vlastníci

Film svojou formou pripomenie Boha masakru (Carnage, 2011) Romana Polanskiho alebo legendárnych Dvanásť rozhnevaných mužov (12 Angry Men, 1957) Sidneyho Lumeta. Vlastníkom ale nejde o napätie, je to predovšetkým špičkovo napísaná a zahraná komédia a jej hlavnou úlohou je pobaviť, čo vôbec nevylučuje isté trefné postrehy aj k spoločensky závážnejším témam. Takmer všetky vopred stanovené ciele sa jej podarilo plnohodnotne dosiahnuť.

Vlastníci (ČR / SR, 2019)
Réžia: Jiří Havelka. Scenár: Jiří Havelka. Kamera: Martin Žiaran. Hrajú: Kryštof Hádek, Stanislav Majer, Andrej Polák, Vojta Kotek, Tereza Voříšková, Jiří Lábus, David Novotný, Dagmar Havlová, Ondřej Malý, Pavla Tomicova, Ladislav Trojan, Klára Melíšková, Jiří Černý, Maria Sawa

autor Erik Binder 23.11.2019
8.0
8.7