TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY

TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY

7.0

Dali by ste sa nahovoriť na jazdu starým dobrým trabantom? A čo takto obísť na ňom celý svet? Chcelo to síce dlhých 12 rokov a pestrú plejádu “závozníkov”, no Danovi Přibáňovi sa to napokon podarilo. Spanilú krasojazdu svojho žltého trabiho s nežnou prezývkou “Babu” ukončil symbolicky, no zároveň hádam úplne najnáročnejšie - spiatočnou cestou z Indie cez Himaláje, Čínu a Strednú Áziu až na Slovensko a do Česka. Aj tentokrát pri tom, samozrejme, nemohli chýbať kamery. A tak sa divák teraz môže na veľkom plátne (zrejme) naposledy pokochať pohľadom na to, ako šialenstvo zvíťazí nad rozumom - a všetko nakoniec aj tak dobre dopadne.

Trabant bol v 80.rokoch pre NDR tým, čím bolo pre Západné Nemecko BMW. Keď ho však ľudia prezývali BMV, mysleli to skôr ako skratku pre “Bakelitové Motorové Vozidlo”. Jeho charakteristické krivky totiž tvorila kombinácia oceľového skeletu a plastu. A na svojskej povesti mu pridáva aj charakteristický dvojtaktný motor či chýbajúci ukazovateľ paliva. V skratke, Trabant rozhodne nie je auto, ktorému by ste sa chceli zveriť na ceste na dovolenku v Chorvátsku, nie to ešte okolo sveta. Vedeli ste však, že jeho meno pochádza práve z latinského výrazu pre cestovateľa?

Dan Přibáň, dobrodruh s pôvodnou profesiou žurnalistu, v Trabante potenciál cestovateľa odhalil. A nie len ten, odhalil aj jeho kúzlo príťažlivosti, ktoré posvätilo výpravy “žltého cirkusu” hojným záujmom médií, sponzorov, verejnosti, ale aj spriaznených šialencov, ktorí sa k nemu na rôznych etapách striedavo pridávali a zase odpájali. Cez pomyselnú cieľovú pásku napokon prešli dva žlté Trabanty 601 (okrem “Babu” je tu opäť aj jeho kamarát “Egu”), “Maluch” (starý Fiat 500) s česko-poľskou posádkou a Jawa 250 s Banskobystričanom Marekom Slobodníkom.

Ďalším Slovákom v osemčlennej partii bol Marek Duranský. Výpravu (aj film) spríjemňuje svojimi hudobnými improvizáciami na aktuálne témy, ako je atmosféra v posvätnom indickom meste Váránasí či nekonečný vodopád nadávok z úst kapitána výpravy. Osobitým zjavom je fotograf Vojta Duchoslav, ktorý výpravu ženie do cieľa, kde ho čaká už-už rodiaca manželka. No a v Číne sa k partii pridáva aj notorický strácač pasov Radek Jona z Poľska.

Trabantem tam a zase zpátky Trabantem tam a zase zpátky

Tými najväčšími hrdinami filmu sú však, chtiac-nechtiac, samotné stroje. V extrémnych podmienkach na povestnej “Karakoram highway” sa totiž tieto archaické vozítka kazia ešte častejšie a fatálnejšie, ako pri predošlých dobrodužstvách. Čo z toho plynie pre film? Na jednej strane v ňom vďaka tomu nie je núdza o chvíle napätia a vyhrotené emócie. Na strane druhej tu ale ostáva ešte menej priestoru pre nasávanie ducha miest, ktorými expedícia prechádza. Toho, kto už nejaký film či seriál s Trabantmi videl to ale asi neprekvapí. Cestovať týmito “prúsermi” na kolesách je, skrátka, najmä o nekonečných poruchách a opravách a na spoznávanie cudzích kultúr veľa času neostáva.

Hoci samotní účastníci tvrdia, že “cesta je cíl”, divák sa asi len ťažko zbaví pocitu, že v tomto boji s fyzikálnymi a mechanickými zákonmi ide predovšetkým o to dostať tie pekelné stroje čo najrýchlejšie domov. Vo vzduchu visí únava, nervy a napokon aj vyčerpanie samotného námetu, ktorý naprieč piatimi kontinentmi (a v siedmych dokumentárnych filmoch či seriáloch) ostáva stále rovnaký.

Hodnotiť trabantie finále optikou filmového kritika asi nemá veľký zmysel. Treba uznať, že sa partia od filmu k filmu výrazne zlepšuje po technickej stránke (pekné kompozície, dobrý výber techniky, skvelé nočné aj dronové zábery atď.). Divácky úspech ale v tomto prípade spočíva najmä v tom, ako veľmi (a či vôbec) vám Přibáňova šialená parta prirástla k srdcu. Ak ste adrenalínovému čaru Trabantov prepadli, ich záverečnú šou si, samozrejme, nesmiete nechať ujsť. Ak ste ich nejakým zázrakom doteraz úplne obchádzali, choďte sa na film pozrieť aspoň zo zvedavosti, ľutovať nebudete. Pokiaľ by ste však naň šli z pohnútky uspokojiť túžbu po zhliadnutí naozaj kvalitného a originálneho cestopisu, existuje nemálo obsahovo aj koncepčne vydarenejších filmov.

Čaro Trabantov spočíva v ich živelnosti. Je to punkáčina, ktorá vás v ideálnom prípade pobaví aj nakopne k zamysleniu nad nejakým vlastným husárskym kúskom. Sú inšpiratívni a dávajú pocit, že ani tie najväčšie šialenstvá nie sú neuskutočniteľné, ak po nich naozaj túžite. No a ak by vám za nimi bolo naozaj smutno, môžete si byť istí, že Přibáň už teraz usilovne snová nejaký ďaší úlet.

Trabantem tam a zase zpátky (Česká republika, 2019, far., 118 min)
Réžia: Dan Přibáň. Scenár: Dan Přibáň. Účinkujú: Dan Přibáň, Vojtěch Duchoslav, Zdeněk Krátký, Lukáš Venclík, Marek Duranský, Marek Slobodník, Radoslaw Jona, Jan Setvín...

autor Hana Lippová 15.4.2019