POLINA

POLINA

8.0

Filmová recenzia



Francúzska tanečná dráma Polina mapuje formujúce obdobie života mladej baletky. Nádejná ruská adeptka Veľkého moskovského divadla bojuje s princípmi klasického baletu a objavuje vnútornú silu figurálnejšieho sebavyjadrenia v tanci. S citlivou a divácky príťažlivou adaptáciou rovnomennej knihy Bastiena Vivèsa prichádza do kín debutujúci francúzsky režisér a skúsený choreograf Angelin Preljocaj s asistenciou Valérie Müller.

Začíname vo frustrujúcom vežiakovo-priemyselnom prostredí s tanečnou akadémiou profesora Bojinského (Aleksej Guskov). Jeho perfekcionizmus cítiť s každým pohybom malých slečien, v každom pohľade na váženého učiteľa, v ustráchanom obdive baletnej klasiky. V malej Poline (Veronika Zhovnytska) drieme revolta, pretože jej prirodzené pohybové sebavyjadrenie je zošnurované v stroho perfektnej tanečnej gramotnosti.

Počas uhrančivého prerodu krehkej Poliny (Anastasia Shevtsova) do vlastného výraziva sledujeme striktné pravidlá konkurzov i okolité vnímanie reality, ktorá častokrát v sebe skrýva viac prirodzenosti než predostierané emócie na javisku. V Polininom pohľade sa odráža údiv zo samostatnosti v zahraničí. Úporne sa snaží pretaviť naučený tanečný perfekcionizmus do uvoľnenejších pohybových kreácií, silno podfarbených vzťahovou symbiózou, ktorá sa však i v realite mnohokrát ťažko presadzuje.

V dráme Polina zohrávajú ústrednú rolu polarizované životy na scéne a v súkromí. Predovšetkým v jednotlivých performačných etudách vidno odraz súzvuku či nemožnosti spolupráce s daným tanečným partnerom. Ukážkové „snehulienkovské“ partnerstvo s Francúzom Adrienom (Niels Schneider) dostáva zabrať vo francúzskej etape Polininho života, keď navštevuje Liriine (Juliette Binoche) tanečné hodiny vychádzajúce z prirodzeného emočného prenosu do tanečného predvedenia. Ešte údernejšie pôsobí rozkol tanečnej dokonalosti ruskej baletnej školy a túžob intuitívne hravého dievčatka.

Polina Polina

V Polininom dozrievaní prísno dopadajú na jej osobnostný vývoj emocionálno-spoločenské vplyvy už od útleho detstva s frustrujúcou panorámou chladiarenských veží a skromného, no hrejivého, rodinného prostredia. Prechodom do zahraničia (Francúzsko, Belgicko) zisťuje, ako veľmi sú pre tanečnú expresiu dôležité fyzické a psychické danosti. Musia byť v striktnom súlade, inak na scéne vidno len drinu, naučené pohyby a nulovú vášeň. Do výsledku žiadanej komplexnej širokospektrálnej umeleckej nadstavby vedie úmorná cesta a Polina nepoľavuje, hoci si musí svoju holú existenciu zabezpečovať prozaickým zamestnaním nočnej servírky.

Výrazovo sa film prelína scénami bežného života rozporovo vyobrazujúceho umelecké cítenie a tanečnú ambicióznosť. Od strohosti a monštróznosti postavy Bojinského dochádza k pedagogickým prerodom jej neskorších učiteľov. Základy veľkej ruskej školy sú síce nepopierateľné a večné piliere základov klasického romantického baletu, no emócie moderného výrazového tanca núkajú mladej baletke šancu prehodnotiť efektívnosť prenosu emócií z pódia na obecenstvo a dosiahnuť tak žiadaný dopad na diváka.

Polina Polina

Predovšetkým v audiostránke nám dobre sekundujú jednotlivé zvuky v naučených choreografiách či spontánnych improvizáciách – raz toporný šuchot špičiek po parketách, uvoľňujúci smiech s pozadím prístavu, či vrcholné emotívne číslo na snehom zasypanom podklade.

Bravúrne zvládnuté herecké výkony nielen v tanečnej rovine vzdávajú hold performerskej kreativite hlavnej predstaviteľky Poliny, ktorá okrem dokonalých tanečných figúr ovláda i herecký background, čím sa pre snímku stala neprehliadnuteľným klenotom na poli tanečnej, ale aj životopiseckej drámy.


Polina, danser sa vie (Francúzsko, 2016, 108 min.)
Réžia: Valérie Müller, Angelin Preljocaj. Scenár: Valérie Müller. Hrajú: Anastasija Ševcova, Anastasiya Shevtsova, Niels Schneider, Juliette Binoche, Jérémie Bélingard, Alexej Guskov, Aleksei Guskov, Sergio Diaz


autor Zuzana Ondrišová 31.5.2017
#FOLLOWME
[RECENZIA ]
HAVEL
[RECENZIA ]
RELIC
[RECENZIA ]
NEDOTKNUTÍ
[RECENZIA ]
PROXIMA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáž: 112 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2016

Premiéra: 3.9. 2016
Premiéra SK: 25.5. 2017
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
30.7 |
hodnotenie 7/10
30.7 |
hodnotenie 8/10
6.8 |
hodnotenie 1/10
6.8 |
hodnotenie 7/10
13.8 |
20.8 |
hodnotenie 6/10
20.8 |
NAJČÍTANEJŠIE
|TAKMER DOKONALÉ TAJOMSTVÁ
1
hodnotenie 6/10
|DARK WATERS
0
hodnotenie 8/10
|ARTEMIS FOWL
2
hodnotenie 4/10
|PROXIMA
0
hodnotenie 8/10
|3BOBULE
0
hodnotenie 5/10
|BOURÁK
0
hodnotenie 5/10
|THE KING OF STATEN ISLAND
0
hodnotenie 8/10
|CHRISTO: CHÔDZA PO VODE
0
hodnotenie 7/10
|ATHLETE A
0
hodnotenie 7/10
|HOKEJOVÝ SEN
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 5303
02 |
návšt. 2299
03 |
návšt. 2090
04 |
návšt. 1581
05 |
návšt. 1079
06 |
návšt. 814
07 |
návšt. 743
08 |
návšt. 1560
09 |
návšt. 446
10 |
návšt. 423
REBRÍČEK US
01 |
$0,2 mil.
02 |
$0,0 mil.
03 |
$0,0 mil.
04 |
$0,0 mil.
05 |
$0,0 mil.
06 |
$0,0 mil.
07 |
$0,0 mil.
08 |
$0,0 mil.
09 |
$0,0 mil.
10 |
$0,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk