HACKSAW RIDGE: ZRODENIE HRDINU

HACKSAW RIDGE: ZRODENIE HRDINU

7.0

Mel Gibson je známy katolík a do filmov často pchá vieru. A súčasne je hriešnik, ktorý vie, že keď páchate hriechy, príde čas aj na pokánie. Búrlivý Mel má veľa za sebou a z Hollywoodu na pár rokov zmizol. Hacksaw Ridge prichádza s úžasným prijatím z Benátok a je to jeho cesta naspäť k fanúšikom.

V centre rozprávania stojí Desmond Doss s neľahkým detstvom. Jeho tatko prišiel o kamarátov v prvej svetovej a tvrdá výchova prenesená na správanie synov nesie rozličné výsledky. Istú agresiu majú v sebe, no Desmond zistí, že ju používať nemá a viera ho drží na správnych cestách, hoci občas by mal tendenciu zliezť. Po útoku na Pearl Harbor sa nechce nečinne prizerať; pustil sa síce do lásky, ale narukuje do armády. Odmieta zbraň, čo sa ukáže byť veľký problém pri výcviku. No životná misia v podobe zdravotníka sa blíži... a odohráva sa v titulnom Hacksaw Ridge, ktorý sa takmer nedá dobyť, ale táto jednotka to chce skúsiť a Desmond Doss zohrá kľúčovú úlohu.

Mel Gibson má solídne skúsenosti s vojnovými či bojovými filmami, stačí si spomenúť na Statočné srdce alebo Údolie tieňov. Neštíti sa násilia a brutálnych scén na plátne, no zároveň nezabúda na vieru. Kombinácia faktorov vedie k nečakanému striedaniu žánrov i nálad, čo môže teoreticky odradiť niektorých divákov, ale iným bude imponovať ako variabilný celok. Štedrá stopáž dva a štvrť hodiny núka priestor pre rodinnú drámu, love story, vojnový film, príbeh viery.

Prvá hodina nič nenapovedá tomu, že sa tu majú konať naturalistické scény plné krvi a hnusných rán. Odohráva sa pekne na americkej pôde, kde sa zoznámime s Desmondovým civilným životom. Pľac na rodinnú drámu je využitý, zárodky hlbokej viery úspešne infiltrované, chlapec vhodne vykreslený. Pri ľúbostnej línii si dokonca mnohí vybavia Pearl Harbor – a Mel Gibson umne režíruje milučké trápne scény romantiky vyvolávajúce pochopenie i úsmev na tvári. Áno, láska býva bláznivá, také veci prídu.

Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu

Vtipné i vážne momenty prinesie Desmondov výcvik, kde v nečakaných scénach spoznáme členov jednotky (spočiatku je ťažké si ich pamätať, no strávime s nimi kopu času) a vpred sa tlačí jeho zásada nezobrať zbraň. Je veľmi dobré vidieť načrtnutie už počas tréningu a postoj k fungovaniu armády, no čaká nás aj pár filmových momentov zásadného odmietania či hľadania dôvodov, prečo ho nechať ísť.

A potom nastúpi bojová vrava, v ktorej Gibson obstojí ako nástupca Spielbergovej mely. Porovnanie je sčasti nevyhnutné, aj tu smeruje jednotka k vybraným a ťažko dostupným cieľom. Hrôzostrašne snímaný útes a nedobytné pozície Japoncov sú miestom pre hrdinské činy, ale prvý nábeh (takmer 15 minút) diváka vôbec nešetrí a tlačí do zraku krv, odhalené vnútornosti, odtrhnuté končatiny. Miestami je drsnejší ako Spielberg, ale nie samoúčelný. Je pútavé sledovať ako sa úmorne vojaci snažia – a zistíme, prečo to miesto na Okinawe nemalo šancu na nulové straty. Druhá polovica filmu nepoľaví z vojnovej vravy; občas si oddýchnete, inak stále vidno vybuchujúce plameňomety, čisté priestrely hláv a iné momenty. A do tohto miesta chce Gibson vtlačiť príbeh a štipku viery.

Nestačí, že nechá iba pobehovať svojho Desmonda po bojisku, kde sa v malých epizódach dostane na nečakané miesta. Ako so sebou vláči svoju Bibliu (nebojte sa, nedostane do nej filmovú guľku), vráti sa po ďalších zranených alebo stále odmieta zobrať zbraň. Je to chlapík, čo nevystrelil ani raz, no začal v jednom momente zbierať torzá i kamarátov – a jeho hrdinský čin vedie k najvyššej medaile.

Obsahovo Gibsonovi fungujú obe polovice – mierumilovná i vojnová, v prvej chápeme zrod osobnosti a v druhej jej uplatnenie. Andrew Garfield hrá vtipne i vážne, hoci oscarová méta sa nekoná. Mnoho vedľajších postáv dostalo nečakaných hercov, ale budete prekvapení ako Sam Worthington a najmä Vince Vaughn dobre zapadli. A Hugo Weaving má nečakane širokú paletu emócií.

Vykúpenie Mela Gibsona v podobe pútavého vojnového filmu? Prečo nie. Jednotlivé časti fungujú, hoci žiadna výrazne nevyčnieva. Otázka viery je vhodne vložená, nie uletená. I keď nejedna diváčka si povzdychne, že je to príliš heroické a Desmond Doss pôsobí ako mužská Johanka z Arku.

Hacksaw Ridge (USA / Austrália, 2016, 131 min.)
Réžia: Mel Gibson. Scenár: Robert Schenkkan, Andrew Knight. Hrajú: Andrew Garfield, Sam Worthington, Luke Bracey, Milo Gibson...

autor Michal Korec 13.11.2016