CAFÉ SOCIETY

CAFÉ SOCIETY

7.0

Chceli by ste žiť v Amerike 30. rokov, lebo toto obdobie bolo pre vás žiarivé a podmanivé? Milujete sarkastické dialógy plné inteligentného humoru? Vitajte teda v Café Society – svete, ktorý vytvoril nestarnúci Woody Allen.

Kto pozná jeho tvorbu, tak už približne vie, s čím tento matador rád pracuje. Napriek tomu Café Society nie je žiadnym vykrádaním predchádzajúcej tvorby, ale plnohodnotná zmes komédie a romantiky so štipkou drámy. Rozprávačom príbehu je samotný Woody Allen, ktorý nám ako z rozprávky predstavuje postavy a prostredie v akom žijú. Väčšina filmových maniakov by sa chcela vrátiť v čase a zažiť Hollywood v období „zlatého veku“. Časy, kedy sa po nemom filme začal rozvíjať kult hercov a silných mužov pri moci, ktorí stáli za nimi.

Jedným z takých je aj Phil Stern (Steve Carell), vyhľadávaný agent hviezd strieborného plátna. V brandži je jeho meno synonymum úspechu a každý s ním chce niečo riešiť, lebo má nos na slávne celebrity. Okrem toho vystupuje ako šťastne ženatý chlap s rodinou. Dokonalá idyla. No čo sa stane, keď za takýmto mužom príde jeho synovec Bobby (Jesse Eisenberg) z Bronxu so žiadosťou, aby z neho urobil tiež úspešného muža? Jasné, že mu nájde dáku malú prácu, zoznámi ho so zopár ľuďmi a aby sa nenudil, tak mu ako spoločníčku na dlhé chvíle prihrá nekonvenčnú sekretárku Vonnie (Kristen Steward). A tu niekde sa začína allenovská prepletená jazda, akú máme radi.

Bobby je naivný chlapec s neskutočnou rodinou – mama s otcom sú asi najvtipnejšou vsuvkou v celom filme, brat je sympatický gangster, ktorého radikálne riešenia dojmú všetkých v kinosále a sestra s intelektuálnym manželom sú čerešničkami na torte v jeho mizernom živote. Po príchode na západ do Mekky filmu a vzplanutí lásky k Vonnie jeho život nemohol vyzerať ideálnejšie, ale čo z toho, keď vaša láska miluje iného. Vlastne vás miluje oboch, ale predsa len volí „dlhšiu známosť.“

Café Society Café Society

Obávate sa milostného trojuholníku? Nemáte dôvod, tento trojuholník vás bude nesmierne baviť. Hádam od Woodyho Allena nečakáte klasické klišé ako zo slovenského seriálu. K jeho réžií nie je čo vytknúť, predsa len ide o vyzretého režiséra, ktorý vie rozprávať malé príbehy vo veľkom štýle. Scenáristicky je Woody taký mierumilovnejší (ale stále rovnako dobrý) Sorkin, a v tomto filme sú dialógy isto najsilnejšou stránkou.

Tempo filmu je však priveľmi utrhnuté z reťaze. Dej odsýpa, ale tú pompéznu atmosféru, prešpikovanú humornými scénkami si nemôžete užiť do sýta, aj skrz Woodyho voiceover, ktorým posúva príbeh rýchlo k novým scénam. Po Bobbyho zlomenom návrate z Hollywoodu však pomaly upúšťa z rýchleho tempa a zameriava sa viac na jeho rodinu. Tvorca sa znova nezaprie a uštipačne porovnáva glamour pozlátko Hollywoodu s usadnutým životným štýlom New Yorku.

Café Society Café Society

Vo finále sa všetko krásne spája a vysvitá podstata Café Society. Sú ňou rozhodnutia, ktoré nás sprevádzajú celý život a poukázanie, že akokoľvek sa rozhodneme, tak budete dumať aj nad druhou voľbou, i keď sme relatívne šťastní. Povestné keby bolo keby. No ak by sa pod Café Society podpísal niekto iný než Woody Allen, tak by pravdepodobne šlo o štandardné romantické klišé.

Takto má film neskutočne nádhernú výpravu a atmosféru 30. rokov spolu s výbornými výkonmi nielen hlavných hercov. Miestami prekáža Kristen Steward, ktorá síce od čias upírov výrazne pokročila, ale niečo v jej prejave stále zostalo. Možno len bolo nefér proti nej postaviť Blake Lively, ktorá bola naopak neskutočne pôvabná. Nejde o režisérov najlepší počin, ale stále vysoko nadpriemerný film, ktorý si vás získa slovnými prestrelkami, precíznym rozprávaním a tvorcovými trademarkami. Skrátka ďalší Woody Allen vo výbornej forme.

Café Society (USA, 2016, 96 min.)
Réžia: Woody Allen. Hrajú: Jesse Eisenberg Steve Carell, Kristen Stewart, Blake Lively, Sheryl Lee a iní…

autor Veronika Blaškovičová 25.9.2016