SOMNIA: ZLO NIKDY NESPÍ

SOMNIA: ZLO NIKDY NESPÍ

7.0

Žáner hororu sa za ostatné roky dostal do náročného bodu. Found-footage nerezonuje ako kedysi, staré dobré slashery nemajú ľahkú situáciu a problém zaujať majú aj x-té remaky rovnakých tém či značiek. Nebojte sa, nový Piatok trinásteho či Amityville prídu, ale otázne je, koho ešte budú zaujímať. Pílka je preč, Paranormal Activity takisto, Očista možno vydrží jeden-dva filmy. Preto treba naháňať scenáristov, skúšať nové témy alebo ich aspoň prezliecť do nového kabátu, keď už viete, že by sa oplatilo oživiť niečo staršie.

Malý Cody má osem rokov, putuje od jednej rodiny k druhej, akosi sa nevie usadiť. Je to možno pozostatok minulej traumy i neľahké skúsenosti. Na druhej strane Jessie a Mark prišli nedávno o syna; keď si Codyho adaptujú, stretnú sa v jednom dome tri nie príliš šťastné osoby odhodlané začať nový život. Lenže rýchlo vyjde najavo Codyho tajomstvo: bojí sa zaspať, lebo vie, že jeho sny sa menia na skutočnosť a neohrozujú iba jeho, ale aj všetkých naokolo. Najprv sú síce milé a môžu oživiť spomienky, ale neskôr hrozia obete.

Somnia: Zlo nikdy nespí má dobrý námet a najmä vzácnym spôsobom odpovedá na otázky počas sledovania. Postupné rozuzľovanie prichádza postupne, nemusíte čakať do poslednej štvrťhodiny na megapointu, kedy sa s ostatnými divákmi delíte na dva tábory (páči sa mi – nepáči). V prvých minútach prídu podozrenia a tušíte zlovestné tajomstvá, ale dorazíte k ich odhaleniu pomerne rýchlo. Codyho schopnosť je dobre načrtnutá a vznikajú z nej parádne dilemy, ktoré sa rýchlo zodpovedajú. Úvodná polhodina nevypovie všetko (čosi si treba nechať na neskôr), ale potom príde vzácna vlastnosť. Prvé Codyho sny prinesú podľa očakávaní mŕtvu postavu a u rodičov vzniká morálna otázka: využiť adoptovaného syna, aby krátkodobo naplnili svoje túžby?

Somnia: Zlo nikdy nespí Somnia: Zlo nikdy nespí

Podobné momenty sa začínajú kopiť v stopáži častejšie a Somnia exceluje v tom, že ich nielenže dokáže za 15-20 minút zodpovedať, ale pracuje s nimi ďalej. Už vás napadne, že ako funguje toto alebo prečo sa stalo tamto? Do štvrťhodinky sa k tomu autori dostanú. Nezdržiavajú, nevyčerpávajú zbytočne jeden námet a idú ďalej. Z tematiky či načrtnutých línií Somnie by lenivejší scenáristi vydestilovali aj tri horory. Čo je veľké plus pre tento film: je dostatočne bohatý, nápaditý a smeruje k istej veľkej pointe, ktorá sa môže, ale nemusí páčiť každému, no dorazí k nej plynulo, vyvolá pár otázok – a osobne kvitujem gradáciu, vyústenie i záver.

Čo nebýva pravidlo, väčšinou sa horory spoľahnú, že za hodiny vrhnú tri ľakačky, na konci pointa a choďte domov. Somnia je v priebehu vyrovnanejšia, ladne sa posúva do ďalších aktov, rozšíri miesta i spracovanie problematiky. Ak vás napadne, že možno je to iba prekliaty dom a tam vonku sa určite nikomu nič nestane, do 20 minút príde výborná scéna využívajúca tému v inom prostredí. Autori pracujú s očakávaním divákov na dva kroky: toto predpovedáš? Nadelíme a ešte aj pridáme.

Solídne vyznie aj spracovanie. O napínavé momenty nie je núdza, ľakajú sa aj verní fanúšikovia, ale Somnia nemusí plniť kvóty (ak sa 10 minút nezľaknete, nuda). Sú scény, kedy sa napätie pýta a bude doručené. Inokedy ste v pokoji, hltáte zápletku a rozmýšľate nad ňou. Kamera je nervózna a výborne zaberá dom, aj exteriéry. Hudba vhodne vypĺňa vybrané pasáže.

Z manželskej dvojice vychádza lepšie Thomas Jane, ale ani Kate Bosworth nehrá utrápenú matku slabo. Len v niektorých scénach pripomína tieň iných herečiek. A tieň sa vynára aj u malého Jacoba, ale iba na prvých 10 minút, potom sa spomienky na Izbu vytratia a podá nové sólo.

Somnia: Zlo nikdy nespí nie je typický horor s ľakačkami, ale inteligentnejšie sledovanie podobné Šiestemu zmyslu. Malý chlapec ako garancia kvality v dobrej zápletke? Máte ju mať!

Before I Wake (USA, 2016)
Réžia: Mike Flanagan. Scenár: Mike Flanagan, Jeff Howard. Hrajú: Jacob Tremblay, Thomas Jane, Kate Bosworth